תאונת צרעה 012

פרטי המסוק:

דגם: SA.321K סופר פרלון

יצרן: סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן: 126

אות קריאה: 4X-FJQ

באדיבות רענן וייס

תיאור האירוע:

בליל ה-27 באוגוסט 74 השתתף המסוק של טייסת 114 יחד עם מסוק יסעור מהטייסת בתרגיל משולב להנחתת כוח של חטיבה 97. מטרת הגיחה של מסוק 012 היתה מבחן קברניטאות של מפקד גף צירעה בטייסת, שהיה טייס יסעור. הבוחן ישב בכיסא המכונאי המטוס

המסוקים נחתו בשטח והדמימו מנועים לצורך תדריך אחרון עם הכוח. לאחר התדריך המריאו שוב ובשלב מסויים ניגש הטייס לנחיתה בנקודה לא מסומנת, כ-2 ק”מ מזרחית לקיבוץ מצפה משואה. באותו רגע נפל בפתאומיות סל”ד הרוטור הראשי / המסוק פגע בצלע וואדי , הזנב התנתק מגופו והוא התרסק על קרקעיתו. כנראה שהטייס לא תפעל נכון את המסוק וניסה לבלום אותו בעזרת הקולקטיב, דבר שגרם לנפילת הסיבובים.

לאחר ההתרסקות פעל צוות המסוק לחילוץ הנוסעים ולמניעת התלקחות אש. טייס המשנה חזר אל המסוק כשסרבלו ספוג בדלק, וידא שכל הנוסעים פונו והוציא מהמסוק מכשיר קשר, אלונקות ומטפים ובהמשך סייע לכוון את מסוק החילוץ.

על תושייתו ואומץ ליבו, זכה טייס המשנה למכתב הערכה מטעם מפקד חיל האויר. המסוק לא שופץ ולבסוף נמכר גופו לצילומי הסרט “רמבו 3”.

מספר המכונאי המוטס של המסוק:

” לאחר המראה הכח לא הדליק את הטרפז (עזר הנחתה) ולכן בצענו הקפות בשטח. לאחר שהקברניט זיהה את מקום הנחיתה התחלנו להתארגן לנחיתה . בשלב זה אני עובר לכיוון הרמפה, מרגיש שהמסוק מנמיך באופן חריף, נאחז חזק בדופן המסוק. וכאשר המסוק פוגע בקרקע ונחצה לשנים, אחד הלוחמים נהרג כתוצאה מפגיעה במוט מתלה המטען, שני נפצע, ואני עפתי מהמסוק למרחק של כ -50 מטר כאשר כל הדלק זורם עלי ואיבדתי את ההכרה למספר דקות, עד שהחבר’ה מצאו אותי ופינו אותי לטייסת עם היסעור, ומשם פוניתי לבית חולים תל השומר.”

תודתנו לג’ק על העזרה בפרטים

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה