פרטי המטוס:
דגם: A-4H סקייהוק
יצרן: דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה”ב
מספר יצרן: 13940
מספר צי: 155245
תיאור האירוע:
ביום 19 בפברואר 1969 הגיע מפקד בסיס רמת דוד אל”מ יעקב אגסי לטייסת 109 לטוס על מנת לשמור על כושרו המבצעי. המטוס שהוכן לו היה עייט 07. הוא הניע,הסיע לעמדת ההמראה והמריא.
כשהיה המטוס בגובה 200 רגל (61 מטר) לאחר קיפול גלגלים, נשברה להב בטורבינה של מנוע ה-J-52 של המטוס.המנוע החל לרעוד ולאבד דחף, ובתא הטייס נדלקו מנורות האזהרה.
המטוס החל לאבד גובה.אגסי החליט לנטוש, משך בידית ההפלטה ונטש את המטוס בשלום. המטוס התרסק בסמוך.
סיפר לנו משה טלמור:
ההמראה הייתה בפירט הראשון בבוקר על מסלול 33. מיד לאחר המראה נראתה אש מהמנוע שהלכה והתגברה. קצין במגדל הפיקוח דיווח לטייס והציע נטישה….אגסי פנה שמאלה בגובה נמוך וכשהיה בערך מעל “הסלוויץ”(בצידו הדרומי של תחילת 09) נראה להבה חזקה מהמטוס. המטוס נכנס לאדמה באיזור הסלוויץ, אגסי נפלט. המצנח נפתח ולאחר 2 נפנופים בערך הגיע לקרקע…נעמד על רגליו ונופף שהוא בסדר למוביל המבנה שחג מלמעלה. הכבאים רצו לחלץ את אגסי ולכבות את הלהבות, אולם לא הצליחו להתקרב מפאת ההתפוצצוית של התחמושת שהייתה במטוס. בתחקיר המאוחר יותר נתבקש הקצין במגדל לתאר את הנטישה שהייתה הנטישה של עיט הראשונה בחיל. הקצין הייתי אני. |
ההמראה הייתה בפירט הראשון בבוקר על מסלול 33. מיד לאחר המראה נראתה אש מהמנוע שהלכה והתגברה. קצין במגדל הפיקוח דיווח לטייס והציע נטישה….אגסי פנה שמאלה בגובה נמוך וכשהיה בערך מעל “הסלוויץ”(בצידו הדרומי של תחילת 09) נראה להבה חזקה מהמטוס. המטוס נכנס לאדמה באיזור הסלוויץ, אגסי נפלט. המצנח נפתח ולאחר 2 נפנופים בערך הגיע לקרקע…נעמד על רגליו ונופף שהוא בסדר למוביל המבנה שחג מלמעלה. הכבאים רצו לחלץ את אגסי ולכבות הלהבות אולם לא הצליחו להתקרב מפאת ההתפוצצוית של התחמושת שהייתה במטוס.
בתחקיר המאוחר יותר נתבקש הקצין במגדל לתאר את נטישה שהייתה הראשונה בחיל. הקצין הייתי אני.