פרטי המטוס:
דגם: D.H.98 מוסקיטו F.B.MK.VI
יצרן: דה הוילנד,האטפילד, בריטניה
מס’ ח”א המלכותי: LR303
תולדות המטוס:
יוצר במפעל דה הוילנד בהאטפילד תחת חוזה יצור 555/C.23(a). באוקטובר 1943 הוצב בטייסת 613 של ח”א המלכותי הבריטי שעברה לבסיס לשאם להסבה למטוסי מוסקיטו. הופעל בה תחת הקוד SY.
הועבר ב-2 דצמבר 1943 לטייסת 305 (פולין החופשית) של חיל האויר המלכותי שעברה לבסיס לשאם, ובה הופעל תחת הקוד SM-A. הופעל בתקיפת מטרות באירופה הכבושה ע”י הגרמנים. ב-3 במרץ 1944 הוטס ע”י מפקד הטייסת בולסלב אורלינסקי והנווט יאן למיזונק שהובילו מבנה לתקיפת מפעל שיצר עבור הגרמנים בצרפת הכבושה. המטוס ניזוק מרסיסי פצצה שהטיל אבל טייסו הצליח לחזור לבסיסו ונחת בשעה 18:36.
המטוס תוקן ומ-8 ביוני 1944 המשיך לטוס בטייסת אחרת ועם תום המלחמה יצא משירות והוכנס לאחסנה .
נמכר לחיל האויר הצרפתי ב-29 בנובמבר 1945. יצא משירות שם בשנת 1950 ואוחסן בבסיס רנה תחת כיפת השמים.
בעקבות חתימת הסכם בין ממשלת צרפת לממשלת ישראל למכירת מטוסי מוסקיטו מעודפי ח”א הצרפתי, נבחר ע”י צוות מומחי תחזוקה ישראליים שהגיע לבסיס בנובמבר 1950. הועבר לבעלות חיל האויר בתאריך 20 בפברואר 1951 ולאחר החזרתו לכושר טיסה ביצע את טיסת הניסוי הראשונה ב-31 במרץ 1951.
הועבר ארצה בטיסה בין התאריכים 10-11 ביוני 1951 ע”י טייס בריטי שכיר בשם האבג’ורן דרך ניצה, ברינדיזי ואתונה.אוחסן בכנף 22 בעקרון והועבר לכנף 4 ע”י טייס הניסוי סיי פלדמן ב-2 באפריל 1952, ושם נכנס לשירות טייסת 109 . במסגרת טייסת זו נערכו במטוס ניסויי הפצצה ע”י שעייה גזית ב-1 באוקטובר 1952.
המטוס אבד בתאונה ב-26 באוקטובר 1953 כשהתפוצץ והתפרק באויר. הטייס, סגן נחמן עובדיה נטש בשלום.