דקוטה 040

פרטי המטוס:

דגם: C-47-DL

יצרן: דגלס,ארה”ב

מספר יצרן: 6223

מספר חא”א: 42-5635

באדיבות אמיר שגב

תולדות המטוס:

מטוס זה יוצר במפעל דגלס שנבנה במקביל לשדה התעופה דוהרטי שבלונג ביץ’ ,קליפורניה, תחת חוזה AC-20669 וסופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי בתאריך 9.1.43.הועבר לחיל האויר המלכותי הבריטי בבסיס מונטראל בתאריך 11.2.43 כדגם דקוטה I תחת מספר זנב FD769.הוטס לבריטניה והופעל ע”י חברת התעופה BOAC לטיסות בשירות ח”א המלכותי כשהוא צבוע בצבעי ח”א המלכותי ונושא אות קריאה אזרחי G-AGFX שניתן לו בתאריך 12.2.43.כמו כן שירת המטוס בח”א המלכותי עם סימנים צבאיים ותחת אות קריאה ODZBK.

לאחר מלחמת העולם ה-2 הוצע למכירה ונרכש ע”י חברת איירוויז טריינינג בע”מ בתאריך 1.1.48.זו מכרתו לחברת יוניברסל אייר טרנספורט שרשמה אותו בדרום אפריקה תחת אות קריאה ZS-DAI בתאריך 12.7.48.המטוס החליף שוב בעלים ונרשם ע”ש חברת ווסטאייר טרנספורט בע”מ ב-26.9.48 ולאחר מכן נרשם בדרא”ף כ-ZS-DCZ ע”ש החברה,שהוקמה ע”י בוריס סניור כדי לרכוש מטוסים לחיל האויר הישראלי ולטיסות אספקה ודואר לארץ.המטוס כונה “גליל” ב-14.1.49 והוטס בארץ תחת אות הקריאה הדרום אפריקאי.לאחר מכן שונה מספרו ל-1401

ב-12.11.50 קיבל המטוס אות קריאה 4X-FAG והופעל ע”י ח”א להצנחה ולהעברת מטענים מחו”ל. ביוני 1963 הושאל לחיל האויר של אוגנדה,הוטס לשם וקיבל מספר זנב U-401.הוחזר ארצה והוכנס לתעשיה האוירית וזו הסבה אותו באפריל 1973 לדגם האזרחי DC-3C.המטוס נרשם ע”ש חברת “נתיבי נפט בע”מ” תחת אות קריאה 4X-DCF והופעל ע”י שירות האויר של החברה לטיסות מנתב”ג למנחת שדה הנפט באבו רודס בסיני, יחד עם מטוס 4X-DCE.עם פרוץ מלחמת יוה”כ פינו המטוסים את עובדי החברה ומשפחותיהם שגרו בישוב “שלהבת” שבמקום.

לאחר החזרת אבו רודס וסיני למצרים בנובמבר 1975,נסגרה החברה ומטוסי הדקוטה הוחזרו לחיל האויר בתאריך 18.5.77. הם אוחסנו בנתב”ג.הרישום האזרחי 4X-DCF של המטוס בוטל בתאריך 29.9.77.

חיל האויר הכניס את המטוס לשיפוץ והתקנות בתעשיה האוירית ומשאלו הסתיימו חזר לטייסת 122 כשהוא נושא את מספר הזנב 040 ואת אות הקריאה 4X-FMF.הופעל בטייסת עד ליציאתו משירות,ונמכר ע”י סיב”ט לחברת JAAT האמריקאית שדאגה לרשום אותו בארה”ב תחת אות קריאה N473DK ב-5 במאי 2003 אך המטוס מעולם לא עזב את הארץ. בשנת 2003 הוא הוכשר לטיסה ונצבע בצבעי מטוס דקוטה 4X-AES של חברת ארקיע והוטס בטיסתו האחרונה לשדה התעופה באילת בתאריך 1.10.73 ולאחר מכן הועבר לשד

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x