דקוטה 1401

פרטי המטוס

דגם: C-47-DL

יצרן: דגלס, ארה”ב

מספר יצרן: 6223

מספר חא”א: 42-5635

תולדות המטוס

מטוס זה יוצר במפעל דגלס שנבנה במקביל לשדה התעופה דוהרטי שבלונג ביץ’, קליפורניה, תחת חוזה AC-20669 וסופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי ב-9 בינואר 1943. הועבר לחיל האויר המלכותי הבריטי בבסיס מונטראל ב-11 בפברואר 1943 כדגם דקוטה I תחת מספר זנב FD769. הוטס לבריטניה והופעל ע”י חברת התעופה BOAC לטיסות בשירות ח”א המלכותי כשהוא צבוע בצבעי ח”א המלכותי ונושא אות קריאה אזרחי G-AGFX שניתן לו ב-12 בפברואר 1943. כמו כן שירת המטוס בח”א המלכותי עם סימנים צבאיים ותחת אות קריאה ODZBK.

לאחר מלחמת העולם ה-2 הוצע למכירה ונרכש על-ידי חברת איירוויז טריינינג בע”מ ב-1 בינואר 1948. זו מכרתו לחברת יוניברסל אייר טרנספורט שרשמה אותו בדרום אפריקה תחת אות קריאה ZS-DAI ב-12 ביולי 1948. המטוס החליף שוב בעלים ונרשם על שם חברת ווסטאייר טרנספורט בע”מ ב-26 בספטמבר 1947 ולאחר מכן נרשם באפריקה הדרומית כ-ZS-DCZ ע”ש החברה, שהוקמה ע”י בוריס סניור כדי לרכוש מטוסים לחיל האויר הישראלי ולטיסות אספקה ודואר לארץ. המטוס כונה “גליל” ב-14 בינואר 1949 והוטס בארץ תחת אות הקריאה הדרום אפריקאי. לאחר מכן שונה מספרו ל-1401 . המטוס השתתף בהפצצות על כוחות האוייב ועריו במלחמת השחרור.

ב-12 בנובמבר 1950 קיבל המטוס אות קריאה 4X-FAG והופעל ע”י ח”א בטייסת 103 להצנחה ולהעברת מטענים מחו”ל. ביוני 1963 הושאל לחיל האויר של אוגנדה, הוטס לשם וקיבל מספר זנב U-401. הוחזר ארצה והוכנס לתעשיה האווירית וזו הסבה אותו באפריל 1973 לדגם האזרחי DC-3C. המטוס נרשם ע”ש חברת “נתיבי נפט בע”מ” תחת אות קריאה 4X-DCF והופעל ע”י שירות האויר של החברה לטיסות מנתב”ג למנחת שדה הנפט באבו רודס בסיני יחד עם מטוס 4X-DCE. עם פרוץ מלחמת יוה”כ פינו המטוסים את עובדי החברה ומשפחותיהם שגרו בישוב “שלהבת” שבמקום.

את המשך קורותיו של המטוס ניתן לקרוא במאמר על דקוטה 040

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *