תאונת ראפיד ס-76

נחיתת אונס בשטח אוייב

פרטי המטוס:

דגם: D.H.89 דראגון ראפיד

יצרן: דה הוילנד איירקרפט קו., בריטניה

מספר יצרן: 6536

מס’ ח”א המלכותי: X7376

תיאור האירוע:

ביום 21 באוקטובר 1948 התקבלה במשרד המבצעים של טייסת 1 בשדה דב הוראה לשלוח מטוס להטיס נוסעים לבסיס עקיר (תל נוף) ולבסיס רמת דוד.

טייס המח”ל ג’והן ר. סולטוב קיבל במודיעין הטייסת מידע ע”פ אודות נתיב וגובה הטיסה, הודיע לקצין המודיעין שאין במטוס מכשיר קשר ווקי טוקי, וקיבל אישור להמריא בלעדיו, המריא קצת אחרי שעה 16:50, ובהיותו באויר קיבל את סיסמת הזיהוי “פלייר 10”.

הוא נחת ברמת דוד בשעה 18:35, הודיע למגדל וקיבל רשות המראה בטלפון מהמבצעים. הוא המריא מהבסיס בשעה 18:50 לכיוון תל אביב. על הקרקע שרר ערפל והוא לא יכול היה לקבוע היכן הוא נמצא, מה גם שלא היתה תאורה בלוח המכשירים ולכן לא יכול היה לראות את המצפן ולשמור כיוון לפיו.

בשל מחדלים שונים, על טיסה זו לא הועברה הודעה למטה ח”א ולשדה דב, ולכן לא חיכו שם להגעת המטוס, והמסלול לא הואר. הטייס חג לאורך החוף בניסיון למצוא את תל אביב המואפלת ואת המסלול. בשעה 21:10 יצר קשר עם מטוס ראפיד ס-71 שהיה באויר, וטייסו של זה חשב שהראפיד השני נמצא צפונית למיקומו האמיתי, העביר את מצבו שלס-76 למטה ויעץ לסולטוב לטוס דרומה.

כשהקשר האלחוטי הלך ונחלש, הבין הטייס שהוא נמצא דרומית לתל אביב וטס בכיוון דרום. כשהיה ליד עזה, סב צפונה וטס לכיוון תל אביב. לאחר זמן קצר כבה מנוע אחד מחוסר דלק. הוא הפנה את המטוס וטס לאורך החוף, ואז נכנס לאיזור מג’דל שבו הואר המטוס ע”י זרקורים ונורתה עליו אש נ”מ.

כשאזל הדלק והמנוע השני כבה,הוא נחת על החוף בשעה 22:02, התקשר ל”בננה” (כפי הנראה מבצעי הטייסת) ולאחר שצבי טרויהרץ, מפקד טייסת מס’ 1 המריא בשעה 22:19 במטוס עם ציוד הצלה לחפש את המטוס ומצא את מקום הנחיתה, הורה לסולטוב ללכת צפונה והזעיק את הצבא ואת חיל הים להשתתף בפעולות ההצלה. סולטוב יצא לדרך ואחרי שעתיים הליכה הגיע בשלום לבת ים.

תושבי מג’דל העלו את המטוס באש.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x