יומן מלחמת ששת הימים של טייסת 113


5.6.67
היום ירדנו לטייסת מוקדם מהרגיל. ספל קפה, עוגה, ונכנסים לחדר תדריכים. מתיחות מיוחדת במינה שוררת בחדר. על הלוח רשומות הרביעיות למטרות. אין שום דבר מיוחד בזה. משך שלושת השבועות של הכוננות היו רשימות אלה על הלוח. האנשים תודרכו עשרות פעמים. מידי פעם שינויים קלים באיוש ובמשימות. היו שכבר לא האמינו בזה, היי שהאמינו יותר.

כל בוקר אספן מובילי  הרביעיות את אנשיהם וחידשו את התדריכים,המטרות שוננו שוב ושוב, חולקו מטרות בין אנשי המבנה, חזרו על שיטת התקיפה, שיננן את הנתיבים… בקיצור היה חסר רק דבר אחד, דבר שכולם ציפו לו ברטט…שעת ה”ש”.

והיום נדמה כאילו…גם מפקד הכנף הניע לטייסת. חיוך רב משמעי שפוך על פניו. ח. ניגש אל הלוח ורושם באותיות גדולות:….(אסור לפרסם)אכן,הפעם זה אמיתי.מטס ראשון:ביר גפגפה,פאיד,ביר תמדה.ביר גפגפה וביר תמדה בסיני,פאיד לחוף האגם המר באיזור התעלה.האנשים מתפזרים והולכים למטוסים.אחת אחת מתישרות הרביעיות וממריאות.רביעיה בביר גפגפה בשעת ה”ש”.מיד לאחר ההפצצה והריקוט מתישג מיג ומנסה להמריא בין הבורות שעל המסלול. יריב מבחין בו, עוזב את המטרה שבחר קודם לכן, והולך אחריו.המיג אוסף מהירות ומתחיל להמריא, המרחק הולך ונסגר, כוונת על המיג.צרור ארוך והמיג נדלק. ממשיך לטוס כשלהבה אדומה ועשן שחור מאחוריו,ומיד לאחר מכן מתרסק על הקרקע לאחר שהספיק לטוס כ- 2 ק”מ.

מיג הופל ע”י אורגן ! יריב עשה היסטוריה! אך כמה כואב הדבר שלא הספיק לקצור את התהילה בחייו.ביעף הצליפה הבא נפגע באש נ”מ קטלנית ומצא את מותו בשדה,מיג אחר מנסה להמריא.י.יורה בו בעודו על המסלול . ריקושט פוגע במטוסו של ל. המטוס נפגע.חוזרים הביתה, מול חוף עזה שוב אש נ”מ מרוכזת, פגיעה נוספת במטוסו של ל. התא מתמלא עשן סמיך, מטוסו בוער, הוא נוטש מול חוף עזה,וכעבור  דקות  ספורות  מגיעה אליו סירת מנוע עם חיילים, הטייסהראשון שנפל בשבי.”למה באת הנה?”  שואלים אותו שוביו, הם עוד לא יודעים שהתחילה המלהמה… לאחר בירור קצר מחווירים הקצינים,רצים מבוהלים לטלפון ומדווחים לקהיר.’אנחנו כבר יודעים” מנחמים אותם מן העבר השני.

מבנה שני מעל פאיד.צוותי הנ”מ כבר מוכנים. הפצצה,ריקוט וצליפה ראשונה…סרן מרדכי פינטו נפגע והוא מתרסק עם מטוסו בשטח השדה.מטס ראשון הסתיים.בביר גפגפה ובביר תמדה נסגרו מסלולי ההמראה והושמדו כל המטוסים.עדיין ממשיכים לטוס לשדות התעלה,מטוסים כבר לא מוצאים,כולם שרופים,אבל ממשיכים לחרוש את המסלולים ולחבל במתקנים אחרים בשדות.יוצאים גם לאבו סואר-קצת רחוק בשבילנו.המשימה העיקרית בוצעה למעשה,הושגה עליונות אוירית במערכה עם המצרים,ועתה שולחים מבנים לאמנעה וסיוע לכוחות הקרקע.מי האמין שנוכל להשתתף בלחימה הקרקעית החל מהמטס השני?אנחנו מתחילים להתמחות בהבערת מכוניות וטנקים,נראה שמטוסים לא נראה יותר.בשעת צהרים,מפנה.מסתבר שיש עוד מה לעשות בתש”ת אך הפעם כבר לא מדובר על מצרים,מדובר על ירדן וסוריה.ירדן וסוריה נכנסו גם הן למלחמה.מטוסים בודדים תקפו מטרות המרכז הארץ ובצפונה,יש לחסל גם את חילות האויר שלהם.מפרק בירדן,ש”ת דמשק בסוריה.

בדרך חזרה ממפרק נכנס סרן י. (יורם הרפז ז”ל) בחוטי חשמל.הוא מושך לגובה כשהמטוס מכוסה בסבך של חוטי חשמל.הקשר איתו אבד,הוא אינו טס מערבה כפי שהיה צריך,אלא דרומה,אל מותו…מבנה נוסף מעל מפרק,אש נ”מ מרוכזת.ס. נפגע במוט ההיגוי ואיו לו שליטה על המאזנות.הוא טס בעזרת מקזז עד חוף אשקלון ושם נוטש.ההליקופטר כבר מחכה לו,מושה אותו מהמים ומביא אותו לטייסת.ראש עירית אשקלון מחפש את כתובתו.הוא רוצה לקרוא באשקלון רחוב על שמו…אחר הצהרים מתרכזים באמנעה וסיוע.עוזרים לחטיבת השריון לפרוץ לג’נין,וחוסמים את גשר אלנבי כדי שהירדנים לא יוכלו לתגבר את כוחותיהם.תוקפים ארטילריה ושריון בסיני.ממשיכים את הפעילות לתוך הלילה ותוקפים עשרות תותחים בירדן.הפעם הטיסה בלילה היא חוויה מיוחדת במינה.כל האיזור בהאפלה מוחלטת,וההרגשה היא כאילו טסים בתוך דיו שחורה וסמיכה,בלי שום נקודת אור להתיחסות.

סיכום היום: נתקפו שדות התעופה ביר גפגפה,ביר תמדה,פאיד,אבו סואר,כברית,ג’בל לבני,מפרק,דמשק.הושמדו:19 מיג 21.4 מיג 17.3 הנטר 6.1 תובלה.2 הליקופטר מי 6.4 תחנות מכ”מ.2 סוללות תותחים.53 משאיות.7 טנקים.אבדותינו:5 מטוסים.3 נהרגו.1 שבוי.

 6.6.67 היום משתתפים בלחימה הקרקעית ולא מתעסקים יותר עם שדות תעופה.להלן דו”ח תחקיר על טיסה שבוצעה בסביבות שעה 06:00 בבוקר.”לפי הוראות הבקר התקפנו רכב אשר נסוג בכביש לג’בל לבני,ובכביש אבו עגילה לכיוון מליז.בצומת ג’בל לבני ובצומת ביר חמה גילינו כמות גדולה של רכב עם מספר חיילים מועט יחסית.הרכב נע מערבה.חסמנו את הכביש ועצרנו את השירה שהתפזרה לצידי הכביש.נפגעו 5-10 כלי רכב.”האם אתם תופשים את המשמעות? היום הוא היום השני ללחימה ואנו תוקפים שיירות נסוגות.הרכב בסיני נע מערבה.אנו לא תוקפים תגבורות הנעות מזרחה,אלא שיירות הנסוגות מערבה.תוקפים בעיקר רכב הנע בצירים בגדה המערבית ובצפון סיני,כמו כן ריכוזי שריון ועמדות תותחים.

יבול היום::שריון-19.רכב-105.עמדות תותחים-7.יום לחימה אפור בלי אירועים מיוחדים.היום הגדול יהיה מחר,מחר ישחררו את ירושלים! 

7.6.67
היום דופקים במיתלה.30 ק”מ על כביש עמוס מכוניות,כאשר הפתח המערבי של נמעבר חסום ע”י מכוניות בוערות ואחריו,לרוחב הכביש שלושה טורים של מכוניות “טמבון בטמבון”.עדיין מבצעים אמנעה בצירי הגדה המערבית.בבוקר עוד נתנו סיו”ק באיזור שכם ואחה”צ נלחמנו באיזור גשר אלנבי,כשכוחותינו כבר מגיעים ליריחו.מלאי התרגשות ישבנו ליד הרדיו,ושמענו מקול ישראל את השידור החי על שחרור ירושלים,הר הבית והכותל המערבי.רדיו קהיר עוד איים על תושבי ישראל ב”טקטיקה שידברו עליה בכל העולם”.לפי דבריו מושכים כוחותיו של נאצר את צה”ל אל לב מדבר סיני,ושם ינתקו את כוחותינו מקוי ההספקה שלהם ושמידו אותם…יותר מאוחר,כשאיומים לא עזרו,וכוחות צה”ל המשיכו בחדירתם לעומק מדבר סיני והחלו להתקרב אל התעלה,נזכר רדיו קהיר בטילים.”תושבי ישראל!” פנה אלינו בקול היסטרי.-“עוד לא הפעלנו את הטילים…עוד לא שיגרנו את הטילים”…-הוא באמת צדק,הקריין.עד היום הם עוד לא שיגרו את הטילים…מבנים בודדים מתחילים בהכשרת הקרקע ברמה הסורית…

סיכום היום: שריון:45.משאיות:65.תותחים:2.

 8.6.67
סיני בידינו,שומרון ויהודה בידינו,הרמה הסורית עדיין סורית.חיל האויר מתחיל ב”הכשרת הקרקע”-חריש עמוק ברמה הסורית.בשלב הראשון תוקפים את מוצבי הקו הראשון ועמדות נ”מ. נראה שבכל ההסטוריה לא ריכזו אי פעם כמות כה גדולה של קני נ”מ להגנת מתקן כפי שעשו ברמה הסורית. לא מדובר כאן בנ”מ להגנת מתקן חיוני מצומצם בגדלו, כמו שדה תעופה או מפעל תעשיה. שהו שטח קרקע של 1200 קמ”ר זרוע בעמדות נ”מ.הבוקר נפגע ש. מעל לרמה. פגיעה ישירה מנ”מ. מטוסו נדלק והתרסק על הקרקע. ש.שהיה מס’ 2 שלו לא התבלבל, ולאחר שדיווח על המקרה המשיך בתקיפה והריק את החימוש שלו בחמת זעם על העמדה שירתה. ק.נפגע מפגז נ”מ בבידון שמאל וזה התלקח כמו נפל”מ. תוך שניה שחרר הבידונים ונפטר מהמדורה הקטלנית. עכשיו כבר ברור למה אפשר באורגן להשליך בידונים…

יבול היום: 4 עמדות מרגמות.4 משאיות.6 עמדות נ”מ.9 עמדות תותחים.

 9.6.67
היום כמו אתמול,חורשים ברמה אשר לאט לאט פוסקת מלהיות סורית.

יבול הטייסת: 3 עמדות נ”מ.9 עמדות תותחים.4 עמדות מרגמות.10 מוצבי חי”ר.12 טנקים.8 משאיות.

 10.6.67
מתי יהיה לדבר הזה סוף? מבטיחים לנו שהיום! ש. נפגע וחוזר הביתה. בינתים מתחילה להתפתח אש במקום הפגיעה, אבל עד אז הוא מגיע לגובה 15,000 רגל. כשח. מודיע לו לקפוץ, הוא מקבל את ההצעה ומוסיף לספר הטיסות שלו עוד 15 דקות באויר של צניחה. הליקופטר קצר רוח מחכה לו באויר שסוף סוף יגיע ארצה.

בשעה 14:30 מפסיק חיל האויר את הפעילות בהתקפות ברמה.רק ההליקופטרים עוד מנחיתים שם גייסות.בשעה 18:00 נכנסת הפסקת האש לתקפה.הטייסים מתפרקים מן המתיחות שנאצרה בהם במטווח פראי של עשרות אקדחים.המלחמה נגמרה,היבול של היום כבר לא מענין,אבל מענין להשוות את יבול הטייסת במלחמת ששת הימים ליבול במבצע קדש:  
קדשששת הימים
מטוסים124
כלי שיט1 (איברהים אל אוול)
שריון44100
רכב36259
עמדות תותחים ומרגמות40

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x