משפחת מטוסי הפייפר קאב/סופר קאב

מפעל המטוסים של חברת פייפר בעיר לוך האבן שבמדינת פנסילבניה בארה”ב הוציא משעריו מטוסים קלים רבים מדגמים שונים מאז נפתח בשנת 1937 ועד סגירתו בשנת 1983.

אחד מהדגמים המוצלחים והנפוצים ביותר שיצרה החברה הוא דגם ה”קאב” (גור). הדגם הראשון, ‘J-3 תוכנן בידי וולטר ג’אמונו, והיה מבוסס על מטוס הטיילור E-2 קאב שטס לראשונה בשנת 1930, והפך אחר כך לדגם J-2 שיצרה חברת פייפר, כשמיסד ובעלי החברה וויליאם טי. פייפר רכש את חברת טיילור.

כשפרצה מלחמת העולם השנייה, ייצרה פייפר את הדגם הצבאי שפותח ממטוס הקאב J-3C עם מנוע 65 כ”ס, שכונה L-4 גראסהופר (חגב) וכן O-59 ו-NE-1. מטוסים אלו שימשו במהלך המלחמה כמטוסי אימון, קישור, סיור, טיווח ארטילרי ותצפית.

בזמן המלחמה ייצרה החברה מטוס קאב כל 20 דקות בממוצע! עם תום המלחמה נמכרו מטוסים אלה כעודפים וכונו בשוק האזרחי J-3. חברת פייפר מכרה בין השנים 1938-1947 14,125 מטוסים מדגם זה. מטוסים נוספים מדגם זה הורכבו ברשיון ממכלולים בדנמרק על-ידי חברת קאב איירקרפט,בקנדה על-ידי חברת קאב איירקרפט (דגם קאב פרוספקטור), בארגנטינה וע”י מפעל של פייפר בעיר פונקה סיטי שבאוקלהומה.

בסוף שנות ה-40 הוחלף דגם זה על קו היצור בדגם PA-11 קאב ספיישל שממנו יוצרו 1500 מטוסים ולאחר מכן יוצרו דגמי J-4 קאב קופה, J-5 קאב קרואיזר ,PA-12 סופר קרואיזר שיוצר במפעל בפונקה סיטי, אוקלהומה, PA-14 פמילי קרואיזר, PA-15 וגאבונד, PA-16 קליפר, PA-17 וגאבונד, ה-PA-18 סופר קאב, אחריו יוצרו דגמי ה-PA-19, ה-PA-20 פייסר, ה-PA-22-108 קולט, ה-PA-22-135 טרי פייסר (עם כן נסע קדמי) ודגם PA-22-150 קריביאן.

בסך הכל נבנו משנת 1931 בה הושק מטוס ה-E-2 של טיילור, שהיה המטוס הראשון שעליו התבסס תכנון כל מטוסי הסדרה, ועד לשנת 2001 כ-40,000 מטוסים ממשפחת הקאב.

התפתחות משפחת מטוסי הפייפר קאב

J-3 קאב/ L-4 גראסהופר

הדגםמנוערישוי
J-3C-40קונטיננטל A-40-4,A-40-5   40 כ”ס7.1938
J-3C-50,J-3C-50Sקונטיננטל A-50-2/3/4/5/6/7/8/9 50 כ”ס7.1938
J-3C-65,Army O-59->L-4Army O-59A->L-4AArmy L-4B Navy NE1, Army L-4H L-4J,Navy NE-2קונטיננטל A-65-3/6/7/8/8F/14קונטיננטל    C-75-8/12 75 כ”ס,A-75-8/9 75 כ”סקונטיננטל C-85-8/12 ,C-90-8F 90 כ”סלייקומינג O-235C 100 כ”ס7.1939
J-3C-65Sקונטיננטל A-65-3/6/7/8/8F/14 5.1940
J-3F-50,J-3F-50Sפרנקלין 4AC-150 סדרה 50 ,50 כ”ס7.1938
J-3F-60,J-3F-60Sפרנקלין 4AC-150 סדרה A ,4AC-171 60 כ”ס4.1940,5.1940
J-3F-65 Army L-4D->UC-83A,J-3F-65Sפרנקלין 4AC-176-BA2 (O-175 ) 65 כ”ס8.19401.1943
J-3L,J-3LSלייקומינג O-145-A1  50 כ”ס9.1938,5.1939
J-3L-65Army L-4C->UC-83Aלייקומינג O-145-B1/B2/B3  65 כ”ס5.1940
J-3Pלנייפ אירומרין AR-3-160 50 כ”ס,לנייפ פאפוז LM-31938
J-3Rלנייפ פאפוז (כוכבי) LM-3 50 כ”ס1939
J-3Xקונטיננטל A-65 65 כ”ס1944
Army TG-8 Glider. Navy XLNP-1דאון .ללא מנוע 
PA-11-65,PA-11-90,Army L-18Bקונטיננטל A-65-3/6/8/8F/9/14 65 כ”ס,C-85-8FJ/12 85 כ”ס,C-90-8F 90 כ”ס,לייקומינג O-235C 100 כ”ס,4.1947
PA-11Sכנ”ל9.1947

4- J קאב

דגםמנוערישוי
J-4קונטיננטל  A-50-1/2/3/4/5/6/7/8/9  50 כ”ס10.1938
J-4A,J-4ASקונטיננטל A-65-3/6/7/9  65 כ”ס,C-85-12 85 כ”ס3.1939,7.1939
J-4Bפרנקלין 4AC-171 60 כ”ס1939
J-4E Army L-4E->UC-83Bקונטיננטל A-75-8/9 75 כ”ס ,C-75-12 75 כ”ס4.1941
J-4F->UC-83לייקומינג O-145-B1/B2/B3 65 כ”ס3.1940
J-4RXקונטיננטל1939
L-18 


J-5 קרואיזר

דגם                            מנוערישוי
J-5קונטיננטל C-90-8F 90 כ”ס,C-85-12 85 כ”ס 
J-5A Army L-4Fקונטיננטל A-75-8 75 כ”ס,C-75-8 75 כ”ס,C-85-12 85 כ”ס,C-90-8F 90 כ”ס4.1940
J-5A-80קונטיננטל A-80-8 80 כ”ס, C-90-8F 90 כ”ס C-85-12 85 כ”ס,7.1942
J-5B Army L-4Gלייקומינג GO-145C-1/-2  75 כ”ס, C-90-8F 90 כ”ס6.1940
J-5C Navy HE-1->AE-1לייקומינג O-235 100 כ”ס,12.1942
Army L-14לייקומינג O-290C 130 כ”ס7.1945
J-5D 1946

PA-12 סופר קרואיזר

דגםמנוערישוי
PA-12לייקומינג O-235C 100 כ”ס,O-235C-1  115 כ”ס3.1947
PA-12Sלייקומינג O-235C-1 115 כ”ס11.1948

PA-14 פמילי קרואיזר

דגםמנוערישוי
PA-14לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס8.1948

PA-15 וגאבונד

דגםמנוערישוי
PA-15לייקומינג O-145B-2 65 כ”ס7.1948

PA-16 קליפר

דגםמנוערישוי
PA-16לייקומינג O-235C-1  115 כ”ס10.1948
PA-16Sלייקומינג O-235C-1  115 כ”ס7.1949

PA-17 וגאבונד

דגםמנוערישוי
PA-17קונטיננטל A-65-8/8F  65 כ”ס8.1948

PA-18 סופר קאב

דגםמנוערישויהערות
PA-18קונטיננטל1949 
PA-18S 5.1950 
PA-18-90קונטיננטל C-90-8F/12F  90 כ”ס  
PA-18-105Special 11.1952דומה לדגם PA-18 עם מנוע O-235-C1, אך כולל הסבות מיוחדות לאימון טייסים צבאיים כמו בלמי “בוהן”,חוסר מדפים,מיצבי גבה מוגדלים,אפשרות למושבים לטייס עם מצנח,מאוורר קירור למנוע,התקנת מצבר משופרת ושינויים מינוריים אחרים.
PA-18S-105 Special   
PA-18Aלייקומינג O-290D 125 כ”ס9.1951לריסוס.דומה לדגם PA-18 עם מנוע O-290D,הוספה לגוף דלת גישה למיכל הדשנים מאחורי החיבור האחורי של הכנף,הוסר הכסא האחורי ,הוגדל מהלך הגה הכיוון וכבלי המדפים נותבו מחדש.
PA-18-125Army YL-21->U-7, L-21A 9.1950 
PA-18S-125 10.1950 
PA-18AS-125 7.1953 
PA-18-135Army U-7A-> L-21B 4.1952 
PA-18S-135 5.1952דומה לדגם PA-18-125 חוץ מהספק המנוע וקיבולת הדלק
PA-18A-135לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס4.1952 
PA-18AS-135 7.1953 
PA-18-150לייקומינג O-320 150  כ”ס10.1954דומה לדגם המקביל   PA-18-135 חוץ מהספק המנוע,הכנפיים ושידרוגים לגוף,למערכת הדלק  ולכני הנסע
PA-18S-150לייקומינג O-320 150 כ”ס10.1954דומה ל-PA-18-150 חוץ מכני הנחיתה
PA-18A-150לייקומינג O-320 150 כ”ס10.1954דומה לדגם המקביל  PA-18A-135  חוץ מהספק המנוע,הכנפיים ושידרוגים לגוף,למערכת הדלק  ולכני הנסע
PA-18AS-150לייקומינג O-320 150 כ”ס10.1954 
PA-19,PA-18-95Army L-18Cקונטיננטל 8F/12F- 90C- 95 כ”ס דומה ל-PA-18, כונה בתחילה PA-19. נבנו בערך 840 מטוסים.
PA-19Sקונטיננטל 8F/12F-  90C-90 כ”ס5.1950 

PA-20 פייסר

דגםמנוערישוי
PA-20לייקומינג O-290D 125 כ”ס12.1949
PA-20SלייקומינגO-290D   125 כ”ס5.1950
PA-20-115לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס3.1950
PA-20S-115לייקומינג O-290D 125 כ”ס5.1950
PA-20-135לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס5.1952
PA-2S-135לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס5.1952


PA-22 טרי פייסר/קריביאן/קולט

דגםמנוערישוי
PA-22לייקומינג O-290D 125 כ”ס12.1950
PA-22-108לייקומינג O-235 108 כ”ס
PA-22-135לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס5.1952
PA-22S-135לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס5.1954
PA-22-150ליקומינג O-320-A2A/A-2B 150 כ”ס9.1954
PA-22S-150ליקומינג O-320-A2A/A-2B 150 כ”ס9.1954
PA-22-160לייקומינג O-320B 160 כ”ס8.1957
PA-22S-160לייקומינג O-320B 160 כ”ס10.1957

הסופר קאב

דגם הסופר קאב פותח ע”י חברת פייפר על בסיס מטוסי ה-PA-14 פמילי קרואיזר. הדגם החדש היה שונה מקודמו בסידור המושבים בטנדם, שלד כנפיים עשוי ממתכת ומנועים בהספקים שנעו בין 90 כ”ס ל-150 כ”ס. דגם זה היה האחרון בסדרה שנשא את השם “קאב”. הסופר קאב טס לראשונה בשנת 1949 ורושיין ב-18 בנובמבר אותה שנה. הוא הוצע ב-3 דגמים עיקריים: סטנדרטי, דה-לוקס עם סטרטר חשמלי וגנרטור, וגרסה חקלאית. מטוסי סדרת היצור הראשונה סופקו ללקוחות מסוף 1949 והחליפו את דגם PA-11 בקוי היצור. דגם בעל מנוע 135 כ”ס הופיע בשנת 1952 ובעל מנוע 150 כ”ס בשנת 1954. דגם PA-18A שיצא לשוק בשנת 1952 תוכנן מלכתחילה כמטוס ריסוס, כלל מיכל דשנים וציוד לריסוס והיה יסיב לשימוש רגיל.

לסופר קאב פותחו דגמי משנה רבים כגון דגמים על מצופים, על מגלשי סקי ועל גלגלי בלון לשימוש ממסלולים משובשים.

חברת פייפר יצרה מטוסי סופר קאב לדגמיו השונים משנת 1949 עד שנת 1982 ומכרה לחברת WTA מלאבוק, טקסס זכויות שיווק ל-250 מטוסים. פייפר חידשה את יצור המטוס במפעלה שבוורו ביץ’, פלורידה בשנת 1988 ויצרה עוד 102 מטוסים עד 1994. בסך הכל בנתה החברה 10,224 מטוסי סופר קאב.

גרסאות מודרניות של המטוס בעלות מנוע חזק יותר הורכבו מחלקים על-ידי חברת קאב קראפטרס מהעיר יאקימה שבמדינת וושינגטון (דגם CC-11-100 ספורטס קאב ודגם CC-18-180 טופ קאב), על-ידי חברת סמית’ס אויאיישן בקנדה המיצרת קיטים לבניה עצמית של רפליקה של המטוס, וגם קיטים של דגמים אחרים של הפייפר קאב, ועל-ידי חברת ספארי קאב מדרום אפריקה שמיצרת גם היא קיטים לבניה עצמית של הסופר קאב.

תגיות: ,

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *