מפעל המטוסים של חברת פייפר בעיר לוך האבן שבמדינת פנסילבניה בארה”ב הוציא משעריו מטוסים קלים רבים מדגמים שונים מאז נפתח בשנת 1937 ועד סגירתו בשנת 1983.
אחד מהדגמים המוצלחים והנפוצים ביותר שיצרה החברה הוא דגם ה”קאב” (גור). הדגם הראשון, ‘J-3 תוכנן בידי וולטר ג’אמונו, והיה מבוסס על מטוס הטיילור E-2 קאב שטס לראשונה בשנת 1930, והפך אחר כך לדגם J-2 שיצרה חברת פייפר, כשמיסד ובעלי החברה וויליאם טי. פייפר רכש את חברת טיילור.
כשפרצה מלחמת העולם השנייה, ייצרה פייפר את הדגם הצבאי שפותח ממטוס הקאב J-3C עם מנוע 65 כ”ס, שכונה L-4 גראסהופר (חגב) וכן O-59 ו-NE-1. מטוסים אלו שימשו במהלך המלחמה כמטוסי אימון, קישור, סיור, טיווח ארטילרי ותצפית.
בזמן המלחמה ייצרה החברה מטוס קאב כל 20 דקות בממוצע! עם תום המלחמה נמכרו מטוסים אלה כעודפים וכונו בשוק האזרחי J-3. חברת פייפר מכרה בין השנים 1938-1947 14,125 מטוסים מדגם זה. מטוסים נוספים מדגם זה הורכבו ברשיון ממכלולים בדנמרק על-ידי חברת קאב איירקרפט,בקנדה על-ידי חברת קאב איירקרפט (דגם קאב פרוספקטור), בארגנטינה וע”י מפעל של פייפר בעיר פונקה סיטי שבאוקלהומה.
בסוף שנות ה-40 הוחלף דגם זה על קו היצור בדגם PA-11 קאב ספיישל שממנו יוצרו 1500 מטוסים ולאחר מכן יוצרו דגמי J-4 קאב קופה, J-5 קאב קרואיזר ,PA-12 סופר קרואיזר שיוצר במפעל בפונקה סיטי, אוקלהומה, PA-14 פמילי קרואיזר, PA-15 וגאבונד, PA-16 קליפר, PA-17 וגאבונד, ה-PA-18 סופר קאב, אחריו יוצרו דגמי ה-PA-19, ה-PA-20 פייסר, ה-PA-22-108 קולט, ה-PA-22-135 טרי פייסר (עם כן נסע קדמי) ודגם PA-22-150 קריביאן.
בסך הכל נבנו משנת 1931 בה הושק מטוס ה-E-2 של טיילור, שהיה המטוס הראשון שעליו התבסס תכנון כל מטוסי הסדרה, ועד לשנת 2001 כ-40,000 מטוסים ממשפחת הקאב.
התפתחות משפחת מטוסי הפייפר קאב
J-3 קאב/ L-4 גראסהופר
הדגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
J-3C-40 | קונטיננטל A-40-4,A-40-5 40 כ”ס | 7.1938 |
J-3C-50,J-3C-50S | קונטיננטל A-50-2/3/4/5/6/7/8/9 50 כ”ס | 7.1938 |
J-3C-65,Army O-59->L-4Army O-59A->L-4AArmy L-4B Navy NE1, Army L-4H L-4J,Navy NE-2 | קונטיננטל A-65-3/6/7/8/8F/14קונטיננטל C-75-8/12 75 כ”ס,A-75-8/9 75 כ”סקונטיננטל C-85-8/12 ,C-90-8F 90 כ”סלייקומינג O-235C 100 כ”ס | 7.1939 |
J-3C-65S | קונטיננטל A-65-3/6/7/8/8F/14 | 5.1940 |
J-3F-50,J-3F-50S | פרנקלין 4AC-150 סדרה 50 ,50 כ”ס | 7.1938 |
J-3F-60,J-3F-60S | פרנקלין 4AC-150 סדרה A ,4AC-171 60 כ”ס | 4.1940,5.1940 |
J-3F-65 Army L-4D->UC-83A,J-3F-65S | פרנקלין 4AC-176-BA2 (O-175 ) 65 כ”ס | 8.19401.1943 |
J-3L,J-3LS | לייקומינג O-145-A1 50 כ”ס | 9.1938,5.1939 |
J-3L-65Army L-4C->UC-83A | לייקומינג O-145-B1/B2/B3 65 כ”ס | 5.1940 |
J-3P | לנייפ אירומרין AR-3-160 50 כ”ס,לנייפ פאפוז LM-3 | 1938 |
J-3R | לנייפ פאפוז (כוכבי) LM-3 50 כ”ס | 1939 |
J-3X | קונטיננטל A-65 65 כ”ס | 1944 |
Army TG-8 Glider. Navy XLNP-1 | דאון .ללא מנוע | |
PA-11-65,PA-11-90,Army L-18B | קונטיננטל A-65-3/6/8/8F/9/14 65 כ”ס,C-85-8FJ/12 85 כ”ס,C-90-8F 90 כ”ס,לייקומינג O-235C 100 כ”ס, | 4.1947 |
PA-11S | כנ”ל | 9.1947 |
4- J קאב
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
J-4 | קונטיננטל A-50-1/2/3/4/5/6/7/8/9 50 כ”ס | 10.1938 |
J-4A,J-4AS | קונטיננטל A-65-3/6/7/9 65 כ”ס,C-85-12 85 כ”ס | 3.1939,7.1939 |
J-4B | פרנקלין 4AC-171 60 כ”ס | 1939 |
J-4E Army L-4E->UC-83B | קונטיננטל A-75-8/9 75 כ”ס ,C-75-12 75 כ”ס | 4.1941 |
J-4F->UC-83 | לייקומינג O-145-B1/B2/B3 65 כ”ס | 3.1940 |
J-4RX | קונטיננטל | 1939 |
L-18 |
J-5 קרואיזר
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
J-5 | קונטיננטל C-90-8F 90 כ”ס,C-85-12 85 כ”ס | |
J-5A Army L-4F | קונטיננטל A-75-8 75 כ”ס,C-75-8 75 כ”ס,C-85-12 85 כ”ס,C-90-8F 90 כ”ס | 4.1940 |
J-5A-80 | קונטיננטל A-80-8 80 כ”ס, C-90-8F 90 כ”ס C-85-12 85 כ”ס, | 7.1942 |
J-5B Army L-4G | לייקומינג GO-145C-1/-2 75 כ”ס, C-90-8F 90 כ”ס | 6.1940 |
J-5C Navy HE-1->AE-1 | לייקומינג O-235 100 כ”ס, | 12.1942 |
Army L-14 | לייקומינג O-290C 130 כ”ס | 7.1945 |
J-5D | 1946 |
PA-12 סופר קרואיזר
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-12 | לייקומינג O-235C 100 כ”ס,O-235C-1 115 כ”ס | 3.1947 |
PA-12S | לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס | 11.1948 |
PA-14 פמילי קרואיזר
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-14 | לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס | 8.1948 |
PA-15 וגאבונד
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-15 | לייקומינג O-145B-2 65 כ”ס | 7.1948 |
PA-16 קליפר
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-16 | לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס | 10.1948 |
PA-16S | לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס | 7.1949 |
PA-17 וגאבונד
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-17 | קונטיננטל A-65-8/8F 65 כ”ס | 8.1948 |
PA-18 סופר קאב
דגם | מנוע | רישוי | הערות |
---|---|---|---|
PA-18 | קונטיננטל | 1949 | |
PA-18S | 5.1950 | ||
PA-18-90 | קונטיננטל C-90-8F/12F 90 כ”ס | ||
PA-18-105Special | 11.1952 | דומה לדגם PA-18 עם מנוע O-235-C1, אך כולל הסבות מיוחדות לאימון טייסים צבאיים כמו בלמי “בוהן”,חוסר מדפים,מיצבי גבה מוגדלים,אפשרות למושבים לטייס עם מצנח,מאוורר קירור למנוע,התקנת מצבר משופרת ושינויים מינוריים אחרים. | |
PA-18S-105 Special | |||
PA-18A | לייקומינג O-290D 125 כ”ס | 9.1951 | לריסוס.דומה לדגם PA-18 עם מנוע O-290D,הוספה לגוף דלת גישה למיכל הדשנים מאחורי החיבור האחורי של הכנף,הוסר הכסא האחורי ,הוגדל מהלך הגה הכיוון וכבלי המדפים נותבו מחדש. |
PA-18-125Army YL-21->U-7, L-21A | 9.1950 | ||
PA-18S-125 | 10.1950 | ||
PA-18AS-125 | 7.1953 | ||
PA-18-135Army U-7A-> L-21B | 4.1952 | ||
PA-18S-135 | 5.1952 | דומה לדגם PA-18-125 חוץ מהספק המנוע וקיבולת הדלק | |
PA-18A-135 | לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס | 4.1952 | |
PA-18AS-135 | 7.1953 | ||
PA-18-150 | לייקומינג O-320 150 כ”ס | 10.1954 | דומה לדגם המקביל PA-18-135 חוץ מהספק המנוע,הכנפיים ושידרוגים לגוף,למערכת הדלק ולכני הנסע |
PA-18S-150 | לייקומינג O-320 150 כ”ס | 10.1954 | דומה ל-PA-18-150 חוץ מכני הנחיתה |
PA-18A-150 | לייקומינג O-320 150 כ”ס | 10.1954 | דומה לדגם המקביל PA-18A-135 חוץ מהספק המנוע,הכנפיים ושידרוגים לגוף,למערכת הדלק ולכני הנסע |
PA-18AS-150 | לייקומינג O-320 150 כ”ס | 10.1954 | |
PA-19,PA-18-95Army L-18C | קונטיננטל 8F/12F- 90C- 95 כ”ס | דומה ל-PA-18, כונה בתחילה PA-19. נבנו בערך 840 מטוסים. | |
PA-19S | קונטיננטל 8F/12F- 90C-90 כ”ס | 5.1950 |
PA-20 פייסר
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-20 | לייקומינג O-290D 125 כ”ס | 12.1949 |
PA-20S | לייקומינגO-290D 125 כ”ס | 5.1950 |
PA-20-115 | לייקומינג O-235C-1 115 כ”ס | 3.1950 |
PA-20S-115 | לייקומינג O-290D 125 כ”ס | 5.1950 |
PA-20-135 | לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס | 5.1952 |
PA-2S-135 | לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס | 5.1952 |
PA-22 טרי פייסר/קריביאן/קולט
דגם | מנוע | רישוי |
---|---|---|
PA-22 | לייקומינג O-290D 125 כ”ס | 12.1950 |
PA-22-108 | לייקומינג O-235 108 כ”ס | |
PA-22-135 | לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס | 5.1952 |
PA-22S-135 | לייקומינג O-290D-2 135 כ”ס | 5.1954 |
PA-22-150 | ליקומינג O-320-A2A/A-2B 150 כ”ס | 9.1954 |
PA-22S-150 | ליקומינג O-320-A2A/A-2B 150 כ”ס | 9.1954 |
PA-22-160 | לייקומינג O-320B 160 כ”ס | 8.1957 |
PA-22S-160 | לייקומינג O-320B 160 כ”ס | 10.1957 |
הסופר קאב
דגם הסופר קאב פותח ע”י חברת פייפר על בסיס מטוסי ה-PA-14 פמילי קרואיזר. הדגם החדש היה שונה מקודמו בסידור המושבים בטנדם, שלד כנפיים עשוי ממתכת ומנועים בהספקים שנעו בין 90 כ”ס ל-150 כ”ס. דגם זה היה האחרון בסדרה שנשא את השם “קאב”. הסופר קאב טס לראשונה בשנת 1949 ורושיין ב-18 בנובמבר אותה שנה. הוא הוצע ב-3 דגמים עיקריים: סטנדרטי, דה-לוקס עם סטרטר חשמלי וגנרטור, וגרסה חקלאית. מטוסי סדרת היצור הראשונה סופקו ללקוחות מסוף 1949 והחליפו את דגם PA-11 בקוי היצור. דגם בעל מנוע 135 כ”ס הופיע בשנת 1952 ובעל מנוע 150 כ”ס בשנת 1954. דגם PA-18A שיצא לשוק בשנת 1952 תוכנן מלכתחילה כמטוס ריסוס, כלל מיכל דשנים וציוד לריסוס והיה יסיב לשימוש רגיל.
לסופר קאב פותחו דגמי משנה רבים כגון דגמים על מצופים, על מגלשי סקי ועל גלגלי בלון לשימוש ממסלולים משובשים.
חברת פייפר יצרה מטוסי סופר קאב לדגמיו השונים משנת 1949 עד שנת 1982 ומכרה לחברת WTA מלאבוק, טקסס זכויות שיווק ל-250 מטוסים. פייפר חידשה את יצור המטוס במפעלה שבוורו ביץ’, פלורידה בשנת 1988 ויצרה עוד 102 מטוסים עד 1994. בסך הכל בנתה החברה 10,224 מטוסי סופר קאב.
גרסאות מודרניות של המטוס בעלות מנוע חזק יותר הורכבו מחלקים על-ידי חברת קאב קראפטרס מהעיר יאקימה שבמדינת וושינגטון (דגם CC-11-100 ספורטס קאב ודגם CC-18-180 טופ קאב), על-ידי חברת סמית’ס אויאיישן בקנדה המיצרת קיטים לבניה עצמית של רפליקה של המטוס, וגם קיטים של דגמים אחרים של הפייפר קאב, ועל-ידי חברת ספארי קאב מדרום אפריקה שמיצרת גם היא קיטים לבניה עצמית של הסופר קאב.