פרטי המטוס:
דגם: ברון B.58TC
יצרן: ביצ’קרפט, ארה”ב
מספר יצרן: TK-99
שנת יצור: 1979
תולדות המטוס:
חברת ההנדסה הדרום אפריקאית E.L.Bateman Ltd שעסקה בהקמת מפעלים,רכשה את המטוס בשנת 1979 מידי חברת NAC שהיתה סוכן חברת ביצ’קרפט בדרום אפריקה, בעיסקת חליפין תמורת מטוס פייפר אצטק E שהיה ברשותה. מטוס הברון היה רשום בדרום אפריקה תחת אות הקריאה ZS-KHL והיה מצויד באוויוניקה מלאה שכללה מכ”מ, קשר ת”ג וטייס אוטומטי. מנועיו היו עם מגדשי טורבו שעזרו לביצועים בשדות הגבוהים בדרא”פ. תעודת כושר הטיסה שלו הוצאה בתאריך 12 ביוני 79.
בתחילת שנות השמונים זכתה החברה בחוזה להקמת מפעל בסדום, ועל כן הקימה סניף בישראל שמשרדיו היו בבאר שבע, ובכל יום הסיעה כמה מהנדסים מהקריות לבאר שבע במונית, ובסוף היום החזירה אותם הביתה. זה היה בזבוז עצום ואז הוחלט להעביר מדרא”פ ארצה את אחד ממטוסי החברה, שיבצע את ההעברה היומית בטיסה משדה התעופה בחיפה.
מטוס הברון הועבר ארצה בטיסה בדצמבר 82 ע”י טייס העברות אמריקאי שנשכר לשם כך ע”י החברה ונרשם במנהל התעופה האזרחית כ-4X-DZF. החברה פירסמה בעיתוני הארץ מודעה שהיא מחפשת טייס. בסופו של תהליך ראיונות התקבל לתפקיד טייס ח”א לשעבר גורי פלטר, שהיה פנוי לעבודה עקב השבתת חברת אל על, בה עבד.
מספר פלטר:
עשיתי קורס מזורז על “ברון” של חברת “נשר” בעטרות והתחלתי בהטסה שגרתית של המהנדסים. המטוס חנה בתעשייה האווירית, בנתב”ג והתחזוקה עבורו בוצעה ע”י “ארקיע” בחוזה מיוחד.
כל בוקר השכמתי ונסעתי מביתי שהיה אז ב”נווה מונוסון” לנתב”ג, המראתי לחיפה, אספתי את המהנדסים, טסנו ל”תימן”, הורדתי את הנוסעים, המתנתי עד אחה”צ, הטסתי אותם חזרה לחיפה וחזרתי לנתב”ג. לפעמים היו טיסות לירושלים ולפעמים לשדה דוב לתחזוקה ב”ארקיע”‘ ולפעמים תיאמתי את הטיסות לבאר שבע עם שירות המילואים שלי בטייסת “קדם מכין” בחצרים. לאחר כמה חודשים שגרתיים אל על חזרה לפעילות מלאה, ואז העברתי את התפקיד לידידי ברוך בירק שהמשיך את הפעילות עד סיום הפרויקט בסדום, וכשלא היה יותר צורך במטוס, הועבר לארה”ב ע”י ברוך ונמכר שם.
המטוס נרשם בארה”ב תחת אות הקריאה N58BN ובעליו צבע אותו מחדש. ומאוגוסט 91 הוא נמצא בבעלותו של ראלף ארווד ושותפיו מהעיר נאפלס בפלורידה. המטוס טס על אישור טיסה מיוחד עד למכירתו.
התמונות באדיבות גורי פלטר
תודתנו לגורי פלטר על העזרה בחומר ובתמונות