נשר 12

תולדותיו של מטוס קרב

פרטי המטוס:

דגם: נשר

יצרן: התעשיה האוירית,לוד, ישראל

מספר יצרן: S-02

תולדות המטוס:

המטוס נקלט חדש בטייסת 101 בבסיס חצור. הועבר לטייסת 144 בבסיס עציון ומשם לטייסת 253 בבסיס איתם.

נבחר למכירה לארגנטינה. הועבר לתעשיה האוירית שם בוצעה בו ביקורת, הורכבו בו  מיכשור וציוד קשר לפי דרישת הלקוח ולאחר טיסת ניסוי נצבע בצבעי ח”א הארגנטיני, שומר בקוקון והועבר לארגנטינה, שם נכנס לשירות בתאריך 28 בדצמבר 1978 תחת מספר הזנב C-411.

נשר C-411 בחיל האויר של ארגנטינה

גיחות במלחמת פוקלנד:

ב-23 במאי 1982 בשעה 08:30 הוטס ע”י קפיטן זוקו גבארי שהוביל זוג  מטייסת II  מבסיס טאנדיל. הזוג נחת בשעה 10:30. המטוס ניזוק בנחיתה. באותו יום היה אמור לצאת לגיחה נוספת במסגרת פ”מ 1217 עם קפיטן פאלה מסן ג’וליאן  אך הגיחה בוטלה היות והמטוס לא היה שמיש.

פ”מ 1283: ב-5 ביוני  בשעה 16:00 הוטס ע”י קפיטן ולנטה נחת בשעה 17:00

פ”מ 1293: ב-8 ביוני  המריא בשעה 13:20 מבסיס ריו גלגוס  מוטס ע”י הטייס וילאר  במסגרת מבנה בן 3 מטוסים שאות הקריאה שלו היה “Carta ” לתקיפה באיי סבולדס. המטוסים היו חמושים ב-2 פצצות 250 ק”ג כ”א וחזרו לנחיתה בשעה 14:50.

פ”מ 1317: ב-13 ביוני בשעה 1:00 המריא מבסיס ריו גלגוס מוטס ע”י קפיטן מפייס שהוביל  מבנה של 3 מטוסים חמושים ב-2 פצצות 250 ק”ג כ”א לתקיפת כוחות חי”ר בריטיים שלחמו בהר לונגדון..המבנה חזר כלעומת שבא היות ונתקל בדרכו במטוסי ירוט ובמסוקים. ונחת ללא בעיות בשעה 13:00.

לאחר המלחמה הושבח בארגנטינה בעזרת התעשיה האוירית הישראלית לדגם “פינגר IIIA”. ההשבחה הסתיימה ב-3 במרץ 1988, ולאחריה הועבר לטייסת 6 בבסיס טאנדיל.

פינגר C-411

המטוס יצא משירות בתאריך 20 בספטמבר 1998,הועבר לאחסנה ליח’ AMRIV. הועבר ל- Rosario del Tala בפרובינצית Entre Rios ושם הורכב ושוחזר. נמצא בתצוגה על עמוד צבוע כדאגר C-436

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אלי אנציקובסקי
אלי אנציקובסקי
3 years ago

שלום אבינועם. למיטב ידיעתי והכרותי עם נשר 512 בשנת 1976 המטוס טס בטייסת 113 בחצור עבר לאיתם בסוף חודש 10/76 ושם בטייסת 253 טס עד שנמכר לארגנטינה. המטוס שכן דרך קבע בעמדת חניית המטוסים בקושרת שהיתה סמוכה לעמדת היירוט ומשם יצא ולשם חזר מגיחות במסגרת הטייסת. לעניות דעתי המטוס הזה לא טס מעולם ב 144. עבדתי על המטוס הזה גם ב 113 בחצור וגם ב 253 באיתם. אשמח לראות עדויות אחרות. אלי אנציקובסקי

אלי אנציקובסקי
אלי אנציקובסקי
15 days ago

שלום נכבדי, לעניות דעתי מן הראוי לציין את מהות כל אחת מההשבחות שעברו מוטסי הנשר והשחק בעת שרותם בארגנטינה. מה זה פינגר IIIA ? המטוסים עזבו את ישראל כשבהם מותקנים מנועים מתוצרת חברת אטאר דגם 9C.
במסגרת ההשבחות בחלק מהמטוסים הותקן מנוע דגם ATAR 9K. עקרונית ההשבחות מתייחסות לדגמי הכפיר. C1, C2, C7. מה עוד ככלו ההשבחות? האם הותקן בהם מכם או מערכת תעל קריסטל?

2
0
Would love your thoughts, please comment.x