רפיד 1307

פרטי המטוס:

דגם: D.H.89A רפיד

יצרן: דה הוילנד, בריטניה

מספר יצרן: 6399

תולדות המטוס:

לאחר טיסת הבכורה, למטוס הוצאה תעודת כושר טיסה מס’ 6256 בקטגוריה Normal  המאפשרת נשיאת שבעה נוסעים. חברת דה הוילנד מכרה אותו לסר וויליאם פירת’ מקובהם שבמחוז סורי, (מחברת הפלדה ריצ’ארד ת’ומס) והמטוס נרשם על שמו בתאריך 13.4.38 תחת סימן רישום G-AFEN. המטוס חנה בשדה התעופה של הסטון, ובעליו השתמש בו כמטוס פרטי לנסיעות עסקיו ליעדים קרובים באירופה.

המטוס נרכש בבריטניה ע”י חברת התעופה “נתיבי אויר לארץ ישראל” שהוקמה בלונדון בשנת 1934. הוא קיבל את הרישום המנדטורי VQ-PAC וניתנה לו תעודת רישום מס’ 12 שהתבססה על תעודת כושר הטיסה הבריטית.המטוס הוטס ארצה והופעל בקו לוד-חיפה.אות הקריאה הבריטי בוטל בדצמבר 1938.

ב-1 ביולי 1940 גוייס המטוס למאמץ המלחמתי הבריטי,ושימש מאז את גף הקישור של מפקדת הלוואנט ששכנה בשדה התעופה בלוד. המטוס נשא מס’ זנב צבאי Z7188. אות הקריאה המנדטורי בוטל ב-1.8.40.

בתאריך 25.7.40,  נרשם במנהל התעופה המלכותי ע”ש “מזכיר המדינה לענייני אויריה, לונדון”.תחת סימן הרישום המקורי G-AFEN. הופעל מהליופוליס שבמצרים ע”י חברת התעופה הבריטית BOAC כמטוס לשימושו של גנרל גיפורד. תעודת כושר הטיסה חודשה בתאריך 9.8.40.הוטס מקהיר ללאגוס שבניגריה בין 12 ל-15.8.40, שם נראה באוגוסט 1941.

ב-17.2.42  הוחזר המטוס לשימוש צבאי והועבר  לשירות טייסת 173 של ח”א המלכותי שהוקמה בבסיס הליופוליס במצרים בתאריך 6.9.42, ושביצעה מגוון רחב של טיסות תובלה וקישור , ואז ניתן לו מספר זנב HK864. ב-24 באוקטובר 42 הועבר לגף קישור לעירק ופרס,והוטס שם עד שנת 1944.

בנובמבר 1945  נרקמה עיסקה למכור את המטוס לחברת הנפט האנגלו-אירנית, ואף הוקצה לו סימן רישום ירדני TJ-AAI אך העיסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל. ישנם דיווחים לא מאומתים שהמטוס נרכש גם ע”י חברת  התעופה Arab Airways Association מעבר הירדן ב-22.10.46.

ב-19.3.47 נמכר המטוס ע”י מיניסטריון האויריה הבריטי לחברת וו.א. רואלסון שעסקה בשיפוץ מטוסי תובלה מעודפי המלחמה ומכירתם לשוק האזרחי. המטוס נרשם ע”ש החברה תחת סימן הרישום G-AFEN ב-21.4.47.השיפוץ הושלם והמטוס נמכר לחברת תעופה מארגנטינה והרישום הבריטי נמחק בתאריך 30.12.48.

המטוס לא הגיע לארגנטינה. כפי הנראה שנמכר לשליח הרכש עמנואל צור. הגיע לארץ בתחילת שנת 1949  ונכנס לשירות ח”א. לאחר מלחמת העצמאות נרשם במח’ התעופה האזרחית של משרד התחבורה תחת סימן רישום 4X-ACN ע”ש חברת “אל שם” שהיתה למעשה חברה פיקטיבית לצורך טיסות תובלה של ח”א לחו”ל בנתיבי הטיסה  האזרחיים. רישום אזרחי זה בוטל בתאריך 10.1.50, המטוס נצבע בצבעי הסוואה וקיבל את מספר הזנב 1307. יצא משירות בשנת 1955 ופורק לגרוטאות.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x