נץ 107 יצא לגמלאות

מטוס F-16,(המכונה בחיל האויר  “נץ”) מספר 107 פרש לגימלאות אחרי 34 שנות שירות בחיל האויר. במטוס זה הפילו טייסיו 6.5 מטוסים סוריים בקרבות אויר,וזהו המספר הגדול ביותר של מטוסי אוייב שהפיל מטוס נץ בחיל האויר.

מאת אבינעם מיסניקוב עורך אתר האינטרנט “מרקיע שחקים”

מטוס “נץ” מס’ 107 יוצר במפעל חברת ג’נרל דינמיקס בעיר פורט וורת’ שבטקסס לפי הזמנה של חיל האויר האיראני שהוצאה לרכישת 160 מטוסים ואופציה ל-140 נוספים,בעקבות רצונו של השאח לבצע מודרניזציה של חיל האויר שלו.

אולם ההזמנה האיראנית בוטלה לאחר נפילת השאח ועליית חומייני לשלטון בפברואר 1979, דבר שגרם בין היתר לעלייה במחירם של המטוסים. רבים מהמטוסים שיועדו לאיראן  סופקו לחיל האויר הישראלי במסגרת הסיוע האמריקאי בעיסקת Peace Marbel I ומטוס זה, שהוא מדגם F-16A בלוק יצור 5 ומספר יצרן 6V-4,נחת בבסיס רמת דוד  בתאריך 18 ביוני 80, והוצב בטייסת 117,וב- 2 ביולי 80 נצבע על זנבו השם “סופה”. היות ומטוסי הנץ הם רב משימתיים,טייסי הטייסת התאמנו והגיעו במהירות לכשירות מבצעית ביירוטים ובתקיפות מטרות קרקעיות.

מבצע אופרה

בתאריך 7 ביוני 81 המריאו שני מבנים של מטוסי נץ מבסיס עציון לתקיפת הכור הגרעיני העיראקי “אוסירק” במסגרת מבצע “אופרה”. נץ 107 הוטס ע”י עמוס ידלין (מאוחר יותר ראש אמ”ן וכיום פרשן צבאי) במבנה “איזמל 2”, והיה המטוס השני במבנה שהטיל את פצצותיו על הכור.

הפלות מטוסי אוייב בשמי לבנון לפני מלחמת שלום הגליל ובמהלכה.

במלחמת שלום הגליל (של”ג) שהחלה ביוני 82, נערכו מעל שמי לבנון עשרות קרבות אויר בין מטוסי חיל האויר לבין מטוסים סוריים.טייסינו הפילו 82 מטוסי אוייב ללא אבידה אחת.אולם ההתכתשויות עם מטוסי חיל האויר הסורי החלו בשנים שקדמו למלחמת של”ג,ובהן הפילו טייסינו מטוסים נוספים.

בתאריך 21 באפריל 1982 הפיל זאב רז מטוס מיג 23 סורי בטיל אויר אויר.

בתאריך 9 ביוני 1982 (מלחמת שלום הגליל) הפיל אליעזר שקדי מטוס מיג 23 סורי במשותף עם איתן סטיבה בנץ 129

בתאריך 9 ביוני 1982 הפיל אליעזר שקדי (מאוחר יותר מפקד ח”א ומנכ”ל אל על) מטוס מיג 23 סורי בטיל אויר-אויר.

בתאריך 11 ביוני 82 הפיל איתן סטיבה 2 מטוסי מיג 23 סוריים בטיל אויר-אויר, סוחוי 22 סורי בירי תותח ומסוק גאזל בטיל אויר-אויר מסוג אחר.

המשך פעילות מבצעית

לאחר שהחלה טייסת 117 לקלוט את מטוסי ה-F-16C (המכונים בחיל האויר “ברק”), הועברו מטוסיה וביניהם  נץ 107 בשנת 1986 לטייסת 253, וכשזו נסגרה במרץ 2003 לקראת קליטת מטוסי הסופה, הועברו המטוסים לטייסת 116 ולטייסת 1450 בבסיס נבטים.המטוס הוצב בטייסת 116 הותיקה ושימש בה לאימון טייסי קרב צעירים.

במשך השנים שחלפו ממלחמת שלום הגליל ועד היום, שימש המטוס גם כ”דוגמן” והוצג בתערוכות שונות ובטקסים ואירועים בבסיסי חיל האויר, וגם במוזיאון חיל האויר בחצרים.

לבסוף הוחלט בחיל האויר להוציא את נץ 107 משירות עקב גילו המתקדם, והמטוס יצא משירות בסוף שנת 2014 והועבר למוזיאון ח”א לתצוגת קבע.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
איציק
איציק
8 months ago

מישהו יכול לאשר עם הנצים הראשונים נחתו ברמת דוד ב-18 ביוני או ב-2 ביולי? לדעתי הגיעו מספרי זנב 107, 105, ו-008. לדעתי היה עוד מטוס רביעי אבל לא הצלחתי לאתר את מספר הזנב שלו.

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
1
0
Would love your thoughts, please comment.x