תאונת בז 965 “צפור האש”

פרטי המטוס

דגם: F-15D איגל

יצרן: מקדונל דגלס, ארה”ב

מס’ חא”א: 80-0134

מס’ יצרן: ID004/673

תיאור הארוע

בשעות הבוקר של ה-10 באוגוסט 1995 המריאה רביעיית מטוסי בז לאימון ירוט בנגב. מול רביעיית מטוסי נץ. בשעה 09:43, בהיות המבנה בגובה 1,000 רגל, ובחלקו המזרחי של איזור המטווח, פגע המטוס, שהיה מס’ 3 במבנה בלהקת חסידות שהקדימה להגיע אל ישראל. לפחות ציפור אחת נשאבה לתוך כונס האוויר וגרמה להתפוצצות המנוע ולאש בגחון המטוס.

המטוס גילגל ימינה עד שהיה הפוך, פגע בקרקע התרסק בשיפולי רמת מחמל . אנשי הצוות, הטייס סרן רונן לב והנווט סרן ירון ויונטה, לא הספיקו לנטוש ונספו.

כך נכתב על התאונה בדף הפעלה לתלמיד של המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון:

“ב- 10 באוגוסט 1995, במהלך טיסת אימון רגילה של חיל האוויר מעל נחל צין שבנגב, אירעה התנגשות קטלנית בין חסידות למטוס 15F- המכונה “בז”. כתוצאה מהתנגשות זו המטוס התרסק. הטייס, סרן רונן לב (24), יליד חיפה והנווט, סרן ירון ויונטה (22), תושב גבעת אולגה, נהרגו.

זה קרה בדיוק בשעה 09.43 ובמהירות הבזק: תוך כדי טיסה במבנה של רביעית מטוסים בגובה נמוך, כ- 1000 רגל (300 מטר) מעל לפני השטח ומהירות גבוהה של 560 קשר (כ- 1000 קמ”ש), כשמפקד הטייסת, סא”ל ש. מוביל את הרביעייה. לפתע נראה שובל אש ארוך יוצא ממנוע שמאל של מטוס מספר 3 במבנה. מפקד הטייסת הגיב במהירות והספיק לצעוק שלוש פעמים בקשר “3 תנטוש” אך לשווא… מטוסם של רונן וירון ז”ל פגע בעוצמה רבה בערוץ נחל צין וחלקיו התפזרו על שטח נרחב.

מסריקה ראשונית של עמיתיהם למבנה לא נראתה כל סיבה לאירוע שקרה, לא נראתה כל להקת ציפורים באזור התאונה, ולא היה דיווח של הטייס על תקלה טכנית כלשהי. מסוקי החילוץ שהגיעו במהירות לשטח וצוות חקירת התאונות שהחל לסרוק את האזור, מצאו תוך פרק זמן קצר את הסיבה לאסון: בשטח התאונה היו מוטלים שרידיהן של שתי חסידות לבנות שפגעו בעוצמה רבה במטוסם של רונן וירון ז”ל.

בבחינה מדוקדקת של מנוע שמאל נמצאו שרידי נוצות של חסידה שלישית שחדרה לכונס האוויר והיא בעצם זו שגרמה לאסון. חסידה השוקלת כשלושה קילוגרמים, החודרת למנוע של מטוס שטס במהירות כה גבוהה פוגעת בעוצמה של כארבעים טונות. החסידה קרעה את להבי המנוע שעפו לכל עבר. להבי המנוע פגעו במערכת ההיגוי ותוך פחות מחמש שניות התרסק המטוס, כשלמרבה האסון, הטייס והנווט לא הספיקו לנטוש את המטוס.

בעקבות המקרה הקים חיל האוויר ועדת חקירה לבדיקת נסיבות ההתנגשות ולבירור הדרכים למניעה של מקרים דומים בעתיד.”

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x