תאונת בל 205 055

תאונה בגיחה מבצעית יומיים לאחר הפסקת האש במלחמת יוה"כ

פרטי המסוק:

דגם: UH-1H

יצרן: בל,ארה”ב

פרטי האירוע:

מסוק בל 205 מס’ 055 הוזעק לחפ”ק פיקוד הצפון ב-26 באוקטובר 1973 על מנת להטיס מפקדים לחרמון. על הגאיו היו הטייס שמואל קנדל,טייס המשנה רמי רייציס והמכונאי המוטס סמ”ר גבאי.

למסוק עלו תא”ל בראון,אל”מ ישכה שדמי,קצין נוסף בדרגת רס”ן וסמל.המסוק טס למוצב החרמון הסורי נחת שם והמתין לעליתו של אל”מ חיים נדל. עם הגעת נדל, המריא וטס לפסגת החרמון, אך במקום ששם אמור היה לנחות לא היה עזר הנחתה כגון רימון עשן המראה את כיוון הרוח או סימון על הקרקע .

קנדל ביצע פנייה של 360 מעלות ובהקפה השלישית הבחין במסוק יסעור עם מטען תלוי במתלה המטען נכנס לנחיתה במקום שבו היו הם אמורים לנחות.קנדל המתין שינחת והתכונן לנחות אחריו,אולם כשהיה בגובה 100 רגל עם רוח גב ובמהירות 30 קשר המריא היסעור לריחוף גבוה,הסתובב ב-180 מעלות וטס לכיוונם.

קנדל ניסה לברוח אך בגלל התנאים במקום נכנס המסוק לשקיעה עם כוח והוטח בקרקע. מהפגיעה נשברו המגלשים וניתק רוטור הזנב.המסוק נגרר מעט,עלה שוב לאויר וטייסו ניסה לחפש מקום לנחיתת אונס כשההגאים לא מגיבים כיאות.לקראת הנחיתה,שהיתה כבר בשטח לבנון,הדוושות לא הגיבו והחלו רעידות בסטיק,והמסוק החל לסבסב סביב עצמו,הוטח שוב בקרקע ליד כפר לבנוני והתהפך.

כל יושבי המסוק נפצעו.קנדל,שהיה קשור לכסאו וראשו מטה והפצועים שנשארו בתוכו, ואילו טייס המשנה נחלץ ממנו,פתח את משדר החירום ושידר בפאניקה ליסעור.טייס היסעור, יוסי רם, נחת לידם וצוותו חילץ את הפצועים.לאחר מכן נשלח זוג מטוסי קורנס להפציץ את שרידי המסוק היות ונשארו בו ציוד ומפות סודיות.המסוק עלה באש בחלקו.

מחבלים חוגגים על שרידי המסוק
(מקור:ספר טייסת 124)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x