עיט 814

פרטי המטוס:

דגם: A-4E סקייהוק

יצרן: דגלס,מפעל אל סגונדו,קליפורניה,ארה”ב

מספר יצרן: 13309

מספר צי: 151139

עיט 814 במוזיאון חיל האויר. צילום: אבינעם מיסניקוב

תולדות המטוס:

מטוס זה הופעל כמטוס תקיפה בזרוע האוירית של חיל הים האמריקאי,ב-14 בספטמבר 1964 הוצב בטייסת VA-164 “גוסט ריידרס” שהיתה בהתארגנות בבסיס הצי לימור שבקליפורניה, שם נשא את קוד הזנב “AH” ואת קוד החרטום “410”. ב-18 בדצמבר 1964 הועבר לטייסת VA-163 “סיינטס” בבסיס מיראמר בקליפורניה. ב-22 בנובמבר 1966 הועבר ל-NAS COSA)=Combat Operational Surport Activity)של בסיס אלמדה בקליפורניה.ב-21בפברואר 1967 הועבר לטייסת VA-153 “בלו טייל פלייס”  בבסיס אלמדה, ב-17 באוגוסט 1967 הועבר לטייסת VA-155 “סילבר פוקסס” בבסיס לימור וב-2 במאי 1968 הועבר לטייסת VA-125 “ראף ריידרס” באותו בסיס.

ב-20 בספטמבר 1968 הועבר לטייסת VA-144 “רוד ראנרס” על נושאת המטוסים בון הום ריצ’אד,ב-10 באוקטובר 1969 הועבר לטייסת חיל הנחתים VMA-211 “וויק איילנד אוונג’רס” בבסיס איוואקוני ביפן,שפרסה לבסיס צ’ו לאי בדרום ויאטנם, וב-18 בינואר 1970 הועבר לטייסת  VMA-223 “בולדוגס” בבסיס אל טורו בקליפורניה, שם שימש לאימון טייסי התקיפה של חיל הנחתים.

 לאחר שסוכם באוקטובר 1970 בין ממשלת ארה”ב לממשלת ישראל על רכש מטוסי עיט וקורנס, ובעקבות הסכמת ממשלת ישראל לקבל 60 מטוסי עיט מדגם E שיוצאו מטייסות חיל הים האמריקאי, ב- 6 באוקטובר 1970 הועבר המטוס לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבקליפורניה, שם בוצעה בו ביקורת ושימור בקוקון. הועלה על אניה והועבר ארצה. נגרע ממצבת מטוסי הצי בתאריך 8 במרץ 1971.

נפרק מהאניה בנמל הקישון והועבר לבסיס תל נוף שם עבר ביקורת קבלה וצביעה בטייסת התחזוקה ולאחר מכן הופעל בטייסת 116 ובטייסת אבירי הצפון תחת מספר הזנב 214, ששונה לאחר מלחמת יוה”כ למספר 814. כשיצא משירות הועבר לבסיס עובדה לאחסנה ומשם למוזיאון ח”א.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!