פילטוס 4X-SVV/02

תולדותיו של מטוס הפילטוס בחיל האויר

פרטי המטוס:

דגם: PC-6A1/H2

יצרן: פילטוס פלוגזוגוורק, סטנס,שוייץ

מספר יצרן: 529

שנת יצור: 1962

תולדות המטוס:

לאחר יצורו, הוקצה למטוס בשוויץ סימן רישום אזרחי HB-FBB לצורך טיסות הניסוי והרישוי, שלאחריהן נמכר לפריץ וויטוור ב-30 ביולי 1962.

יוסף שידלובסקי, מיסד ובעלי מפעל המנועים טורבומקה בצרפת הביא ארצה להדגמה בפברואר 1962 מטוס פילטוס (שמנועו היה ה”אסטזו” תוצרת טורבומקה).חיל האויר לא התרשם מהמטוס למרות יכולותיו, אבל שידלובסקי, שהיה יהודי ציוני נלהב, החליט לתרום מטוס כזה לחיל האויר.

צוות קטן מטייסת 100 שכלל את מפקד הטייסת מאיר שפר ושני מכונאים, יצאו לצרפת למפעל טורבומקה ללמוד את המנוע ומשם המשיכו למפעל פילטוס בשוויץ ללמוד את המטוס. לאחר הקורס, שכלל גם כמה טיסות הדרכה, הובאו כולם אל המטוס בלווית יעקב רומן, שהיה קברניט מוסמך לטיסות לחו”ל בטייסת 103, והמריאו ארצה ב-6 באוגוסט 1962.סימן הרישום השוויצרי בוטל בתאריך 27 ביולי 1963 .

נתיב הטיסה היה ממפעל פילטוס בסטנס לאסקונה ומשם לרומא, ולמחרת לברינדיזי ומשם לאתונה, לניקוסיה וללוד, ולאחר מכן המראה בטיסה לילית לשדה דב, ונחת שם לאחר 14 שעות טיסה מצטברות.

בטייסת 100 נכנס המטוס לשירות ב-8 באוגוסט 1962 תחת מספר זנב 02 ואות קריאה 4X-SVV.שימש לטיסות קישור, אך סבל מנזילות דלק חוזרות ונשנות ממיכלי הכנפיים. הטייסים שהוסמכו למטוס היו מאיר שפר, יגאל מור, ראובן לוי ויונתן שרון.המטוס אבד בתאונה.

מאיר שפר ליד המטוס. מקור התמונה: ביטאון חיל האויר

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

0
Would love your thoughts, please comment.x