בואינג N324F 707


 פרטי המטוס:
 
דגם: 707-349C
 
יצרן: בואינג, מפעל רנטון, ארה”ב
 
מספר יצרן: 19354
 
מספר גוף: 503
 
מספר בלוק: 76803
 
קוד תחזוקה:FT0051

N324F בשירות אל על (צילום:מיכה סנדר)


תולדות המטוס:
 
מטוס  זה, יסיב למטען, הוזמן ע”י חברת המטענים האמריקאית פליינג טייגר ליין בפברואר 1965. הוא נגלל במפעל רנטון ב-19 במאי 1966 וביצע את טיסת הבכורה בתאריך 9 ביוני 1966 כשהוא נושא את סימן הרישום N324F. בואינג החכירה את המטוס לפליינג טייגר וסיפקה אותו ב-21 ביוני 1966. הוא נכנס לשירות בקוי המטענים של החברה וב-26 במאי 1967 הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה ההולנדית KLM לטיסות ברחבי ארצות הברית. המטוס הוחזר ב-26 באוגוסט 1967.
 
ב-1 באפריל 1968 הוחכר בחכירת משנה רטובה לחברת אל על.  הוחזר ב-31 באוגוסט 1968. 

מסיע לטרמינל

ב-28 בינואר 1969 הוחכר והוטס לשדה התעופה וורלד צ’מברליין במינאפוליס שהיה אתר צילומים לסרט “Airport” (שדה תעופה) ודימה את ש”ת אוהייר בשיקאגו. על המטוס נצבעה הכתובת “Trans Global Airlines” והוא צולם גם כמטוס שחוזר לנחיתה לאחר שהתפוצצה בו פצצה וגם כמטוס שחוסם את המסלול. הוחזר לפליינג טייגר ב-6 במרץ 1969 והוחזר לבואינג.

ב-1 באפריל 1969 נרכש ע”י חברת התעופה האירית אייר לינגוס. הוא קיבל את סימן הרישום האירי EI-ASO ואת הכינוי “St.Canice” ונכנס לשירות. בספטמבר 1970 הוחכר לחברת התעופה האוסטרלית קוואנטס. נצבע בש”ת של דבלין בצבעי “V-Jet” של קוואנטס וביצע טיסת מבחן ב-11 בספטמבר קיבל באוסטרליה את סימן הרישום VH-EBZ ב-13 בספטמבר ואת הכינוי City Of Swan Hill”. למחרת המריא מדבלין לפרנקפורט והגיע לסידני לאחר ביצוע הטסת מהגרים בשירות ממשלת אוסטרליה ביום 17 בספטמבר בשעה 11:07. מאז ביצע הטסות מהגרים לרומא, וינה ולונדון. את הטיסה המסחרית הראשונה בשירות החברה ביצע מסידני ללונדון דרך הקוטב הדרומי ב-28 בספטמבר 1970. באוגוסט 1971 שימש לניסוי ובחינת ציוד קשר מתקדם ואת טיסתו האחרונה בשירות קוואנטס ביצע מסידני דרך קריסצ’רץ’ למלבורן וחזרה לסידני בטיסות QF312/353/272 שנערכו ב-24 בספטמבר 1971 .

בשירות אייר לינגוס בשנת 69
(Photo:Malcolm Nason)
VH-EBZ בשירות קוונטאס

ב-29 בספטמבר 1971 המריא מסידני לטיסת העברה לדבלין  טיסה QF71D כשעל הגאיו קפטיין א.טרל. למחרת הגיע לדבלין והוחזר לאייר לינגוס. רישומו האוסטרלי בוטל ב-1 באוקטובר 1971  ובאותו חודש  הוחזר לו סימן הרישום האירי EI-ASO.  
 
ב-23 באפריל 1973 הוחכר לחברת התעופה הבריטית בריטיש קלדוניאן. באותו יום קיבל בבריטניה את סימן הרישום G-BAWP ובחברה את הכינוי “City Of Inverness”. הוחזר לאייר לינגוס ב- 15 במאי 1975. ב-5 ביולי 1975 הוחכר לחברת התעופה זמביה איירווייז הופעל  בקוי החברה כששמה צבוע עליו ובצבעי אייר לינגוס.סימן הרישום הוחלף ל-9J-AEC. הוחזר ב- 23 בפברואר 1976 והוחכר שוב לזמביה איירווייז ב-18 באוקטובר 1976 ועד ל-23 בינואר 1977. הוחכר שוב  לזמביה איירוויז ב-3 באפריל 1980 ועד ל-1 במאי 1980.

בשירות זמביה איירווייז

ב-6 במאי 1980 הוחכר לחברת התעופה בנגלדש בימן.קיבל את סימן הרישום S2-ACG, הופעל בקוי החברה. את טיסתו האחרונה בשירות החברה ביצע מש”ת הית’רו בלונדון  ב-11 במאי 1980 והוחזר לאייר לינגוס ב-21 בנובמבר 1980. ב-27 בפברואר 1981 יצא מצביעה בדבלין הוחכר לחברת התעופה הלובית ליביאן ערב איירוויז. ב-1 במרץ.באותו יום הוטס מדבלין לטריפולי.

בספטמבר 1981 צבר 51,395 שעות טיסה. הוחזר לאייר לינגוס ב- 31 באוקטובר 1982. חודש אחר כך יצא משירות ואוחסן בש”ת של דבלין. ב-14 בספטמבר 1983 חזר לשירות בקו דבלין- בירמינגהאם. ביוני 1984 צבר 54,818 שעות. באותו חודש טס 129 שעות.

 S2-ACG בשירות בנגלדש בימן (Photo Mick West)

הוחכר לחברת ארקיע ב-14 בדצמבר 1984. הועבר מדבלין לנתב”ג באותו יום. הופעל ע”י ארקיע לטיסות לחו”ל  בצבעי אייר לינגוס  וב-14 בדצמבר 1984 כבר צבר 55,369 שעות ו- 17,102 מחזורי התעייפות. הוחכר ע”י ארקיע בחכירת משנה לחברת זימקס מינואר 1985 ועד 4 בפברואר 1985, הוחזר לאייר לינגוס ב-24 בפברואר, הוסב לתצורת מושבים צפופה וחזר לשירות איר לינגוס באפריל 1985. הוחכר לאו”ם באפריל 1985 להטסת כוחות או”ם ללבנון, וביצע את טיסתו האחרונה בשירות החברה מלונדון לדבלין ב-27 באוקטובר 1986.

בשירות ארקיע (Photo:Sharkey)

ב-30 באוקטובר 1986 נרכש ע”י חברת התעופה אומגה אייר מוושינגטון. הוטס  באותו יום לש”ת סטנסטד בלונדון ורישומו האירי בוטל. סימן הרישום המקורי N324F הוחזר לו בדצמבר 1986 . ב-25 בינואר 1987 הוחכר לחברת התעופה הברזילאית טראנס ברזיל. באותו יום  קיבל את סימן הרישום PT-TCS. נשא את הכתובות “Trans Brasil”  ו-“Aero Brasil” בנוסף לכתובת “Cargo”.  לאחר יומיים הוטס מסטנסטד לברזיל.

בשירות טראנס ברזיל (Photo:GianfrancoBeting)

ב-21 במרץ 1989 התרסק המטוס אל תוך איזור מיושב בצפיפות בעת גישה במהירות גבוהה לש”ת גוארולהוס  בסן פאולו עת היה בטיסת מטען ממנאוס  שלושת אנשי הצוות ו-18  אזרחים נהרגו.

לאחר התאונה

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x