יומיים לפני תום מלחמת יום הכיפורים, בתאריך 22.10.73 נערך קרב אויר המוני מעל לחרמון בין מטוסי חיל האויר למטוסי מיג 21 של חיל האויר הסורי.
בקרב זה השתתפו שני זוגות מטוסי שחק של טייסת 117. הזוג הראשון היו עמוס בר בשחק 44 ואשכול בשחק 71, הזוג השני יובל נוימן בשחק 79 ודני שליידר בשחק 47. דני שליידר הפיל בקרב זה מטוס מיג 21 סורי.
סיפר עמוס בר ז”ל בספר התחקירים של הטייסת:
“נלקחנו למיגים באיזור החרמון. אחרי כמה פניות גילינו זוג מיגים בפנייה כאשר אנחנו בכיוון דרום.המיגים התחילו לסגור על מס’ 2 כאשר אני מנסה להגיע אליהם על היקף המעגל. תוך די פנייה גיליתי זוג מיגים נוסף שהצטרף לקרב ונאלצתי לשבור.הודעתי למס’ 2 שישבור מהמיגים שלו והתחלתי להתעסק עם שלי. אחרי 360 מעלות כשאני מתייחס כל הזמן לזוג הנוסף שהופיע,גיליתי זוג נוסף שהצטרף לזירה והתחיל לסכן אותי.שברתי שוב והודעתי למס’ 2 שינתק מגע. מס’ 2 הודיע שכרגע אינו יכול, כיוון שהוא נמצא בחיסרון.הוא שיגר על מיג שחלף אותו קדימה ושבר לגובה נמוך הביתה. בשלב הניתוק גיליתי קשר עין עם מס’ 2 וחזרנו יחד לנחיתה. הקרב היה בתחילה של שמיניה נגד זוג ולכן הוריתי למס’ 2 לנתק מגע. היתה הפרדה בזוג עקב כניסה של מיגים נוספים לקרב, שגרמה לי לעזוב את מס’ 2 כדי להתעסק איתם.” |
סיפר אשכול:
“פטרלנו בין מחניים לקריית שמונה.בשלב מסויים נשלחנו מעל לחרמון לחפש רביעית מיגים שהבקר דיווח לנו עליה.השלכנו בידונים ואספנו מהירות 1.05 מאך.לא גילינו קשר עין ונשלחנו ע”י הבקר לכיוונים שונים מבלי לגלות עדיין קשר עין.כשהגענו באחת הפעמים לכיוון דרום,גילינו זוג מיגים בפניה ימנית ,20,000 בכיוון מערב. הלכנו עליהם וקיבלנו אזהרה שיושבים עלינו. שברנו חזק ואז גיליתי זוג מיג 21 בטווח 600 מטר מאחורי, יורים עלי.שברתי חזק. המיגים נשפכו, ואז שחררתי בפני ימנית כלפי מטה ואספתי מהירות. ב-450 קשר הרמתי אף והמיגים נשארו מתחתי. כשהגעתי לכיוון מערב חלף אותי מיג 21 מתחתי ב-90 מעלות חציה וקרוב מאד (כנראה לא ראה אותי) ונתקע כ-1,000 מטר לפני. בשלב זה היו שני המיגים הראשונים מאחורי ומתחתי- משגרים ויורים כל הזמן. והמיג שחלף אותי ובן זוגו היו לפני. שיגרתי טיל (דקר) על אותו מיג בטווח 1,000 להערכתי,ושברתי למטה מבלי לראות תוצאה וניתקתי מגע. בשלב השבירה מהמיגים הראשונים ראיתי את נוימן ושליידר נכנסים על הזוג שרדף אחרי, ונמצאים ביתרון עליהם. באותו שלב (שלב השבירה הראשונה) ראה מס’ 1 שלי עוד זוגות מזרחית לנו, עזב אותי והלך עליהם. תוך כדי שהוא מתעסק עם אותו זוג, גילה זוג נוסף ביתרון עליהם,ויוצא שהוא מתעסק עם ארבעה מיגים, ואני מתעסק עם ארבעה, סה”כ שמונה. כנראה שהמיגים טסו בזוגות בשורה עורפית ואנחנו נכנסנו בין הזוג הראשון לשני מבלע שהבקר יזהיר אותנו, ולכן נמצאנו לחוצים משלושת הזוגות שהיו מאחורינו. היו דיווחים בקרב אם כי באיחור. הבקר דיווח לנו על רביעיה והיו שם שמונה.” |
סיפר נוימן:
“נשלחנו למפגש באיזור החרמון.לאחר שהגענו לחלק הצפוני של החרמון פנינו 360 מעלות ובכיוון צפון ראינו את בר ואשכול עם מיגים. לאחר עוד 360 מעלות של פנייה גיליתי מיג אחרי אשכול רחוק ונכנסתי עליו לתותחים אך התותחים לא ירו. בשלב הזה נדלקה לי נורית 600 ליטר. יצאתי מהמיג ונכנסתי עוד פעם בתקווה שאוכל לשגר, אך הוא פנה כל הזמן. אמרתי לשליידר שינתק מגע יחד איתי. בניתוק מגע ניסה מיג ללכת אחרי בטווח של כ-3 ק”מ.שליידר שהיה אחרי, שיגר עליו והפילו.” |
סיפר שליידר:
“לקחו אותנו לאיזור החרמון, גובה 16. באיזור היה גם לארק (הערת המערכת: כינוי הרדיו של אחד המבנים). ובר ואשכול.לאחר כמה פניות ביניהם, גם בניגוד להפניית הבקר,גילינו קשר עין עם לארק. המשכנו בפיטרול לבד בכיוון צפון. לארק עבר צפונית לנו בפניה ימנית ועליהם יורדים מיגים.הודענו להם לשבור ומשכנו אליהם. לאחר כמה פניות נכנס נוימן על מיג בכיוון צפון, התותחים לא ירו לו, והוא ביקש ממי להיכנס (אני הייתי קצת מזרחית לו בכיוון צפון.) אמרתי לו שיש מיג מזרחית לי,ולכן לא אוכל להיכנס. התחלתי בכניסה,ואז המיג המזרחי התחיל להתייחס אלי. משכתי אליו גבוה. באותו זמן היתה לנוימן נורת 600 לכן הוא חזר צפונה. המיג שלי כנראה נכנס אחריו לכיוון צפון. ירדתי אחריו טווח 1,000 לערך, שיגרתי טיל שפריר שניהג יפה ופגע. המטוס המשיך לטוס בפנייה שמאלית ומעל לחרמון טייסו נטש.חזרנו הביתה.” |