בואינג N792FA 707

פרטי המטוס:

דגם: 707-138

מספר יצרן: 17701

מספר גוף: 60

מספר בלוק: 0506

קוד תחזוקה: QF0005


תולדות המטוס:

המטוס הוזמן בבואינג ע”י חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס  אמפייר איירווייז בתאריך 6 בספטמבר 1956. זה היה מטוס ה-707 הראשון של החברה.בשל תור ההזמנות הארוך הושלם ונגלל במפעל רנטון של בואינג רק ב-8 ביולי 1959 כשהוא נושא את סימן הרישום האוסטרלי VH-EBF , ביצע את טיסת הבכורה  מרנטון ב-21 באוגוסט 1959 וסופק לקוונטאס ב-4 בספטמבר 1959, הוטס לאוסטרליה ממפעל בואינג שבסיאטל ונחת בש”ת של סידני ב-10  בספטמבר כשבספריו רשומות 30:53 שעות טיסה. עם נחיתתו הוענק לו הכינוי “City Of Adelade “.

את טיסתו הראשונה בשירות החברה, שהיתה טיסת הדרכה, ביצע ב-22 בספטמבר כשהמריא מסידני בשעה 10:50 לדארווין. ב-30 בספטמבר ערך טיסת הדרכה נוספת כשהמריא בשעה 09:09 לבריסביין,וב-5 באוקטובר המריא בשעה 13:02 לטיסת הדרכה להונולולו בירת איי הוואי. שלושה ימים אחר כך המריא מש”ת של סידני בשעה 12:20 לטיסה הסדירה הראשונה ללונדון דרך ארה”ב.

ב-5 בנובמבר 1961 המריא מסידני בשעה 18:51 לטיסה סדירה לסן פרנסיסקו ומשם הוטס ריק לסיאטל להסבה לדגם 138B. הגיע לשם ב-7 בנובמבר בשעה 08:55, ולאחר ההסבה הוחזר לקוונטאס ב-20 בדצמבר 1961 והמריא מסיאטל לסידני ב-23 בדצמבר.

ב-17 באוקטובר 1962 קבע שיא מהירות של 6:55 שעות בטיסה מסינגפור לסידני, עם הקברניט ק. מקנייט, ב-23 בדצמבר 1967 ביצע את טיסתו האחרונה בשירות החברה כשהמריא מסידני בשעה 19:08 ללונדון. ב-29 בינואר 1968 בוטל סימן הרישום האוסטרלי והמטוס הוכנס לאחסנה בסידני כשבספריו רשומות 25,993:58 שעות טיסה.

ב-15במרץ 1968 נרכש ע”י חברת F.B. Ayer & Associates, נרשם בארה”ב תחת סימן הרישום N792SA, והוחכר לחברת התעופה סטנדרד איירווייז.נצבע בסידני בצבעי החברה והמריא לניו יורק ב-26 במרץ 1968 בשעה 16:48. כשהגיע לשם הוחנה עד שהחל בטיסות בשירות החברה. החברה זו הפסיקה לפעול באוגוסט 1969 והמטוס יצא משירות, הוחזר לבעליו אוחסן בש”ת JFK בניו יורק.

ב-31 בינואר 1971 הוחכר לחברת התעופה הגרמנית אייר קומרץ מהמבורג ולאחר שהוחזר לכושר טיסה הוטס לשם ב-24 במרץ. בגרמניה קיבל את סימן הרישום D-ADAQ. ב-1 במאי 1971 הוחכר לחברת אלסקה איירליינס עד יולי 1971.אייר קומרץ הפסיקה לפעול ב-1 בספטמבר 1972 והמטוס הוחרם ע”י חברת התעופה האירית אייר לינגוס בעת ששהה בש”ת של דבלין למטרות אחזקה.שוחרר באוקטובר 1972 והוחזר לבעליו,סימן הרישום האמריקאי הוחזר לו אך הוא הושאר בדבלין. עד אז צבר המטוס 31,252 שעות טיסה. ניסיון שעשתה חברת Walter E.Heller & Co לרכוש את המטוס ב-19 בינואר 1973 נכשל ובאוגוסט 1974 הוטס לאחסנה בש”ת מראנה.

בשירות אייר קומרץ (Peter Gates  collection)

ב-5 ביוני  1976 הוחכר לחברת התעופה התורכית THY. הוטס לש”ת סטאנסטד בלונדון לשיפוץ וצביעה וב-8 ביולי 1976 נרשם ע”ש  תחת סימן הרישום TC-JBP. יצא מסטאנסטד ב-10 ביולי 1976 לאיסטנבול.בהחכרה לחברה התורכית כשהוא נושא את הכינוי “Seyhan”.

בשירות THY .(תמונה:Ron Cuskelly collection)

סימן הרישום התורכי נמחק בתחילת שנת 1978 והמטוס הוחזר לבעליו  וסימן הרישום האמריקאי שנצבע על המטוס היה N792FA.

ב-21  בפברואר 1978 הוטס מאיסטנבול לסטאנסטד כשעד אז צבר 35,253 שעות טיסה. נרכש ע”י חטיבת בדק של התעשיה האוירית והוטס לנתב”ג לתעשיה האוירית לשיפוץ.ב-1 באפריל 1978 הוחכר לאל על ונכנס לשירות בקוים הבינלאומיים של  החברה לא קיבל סימן רישום ישראלי והמשיך לטוס עם סימן הרישום האמריקאי. הוחזר לתע”א ב-1 בנובמבר.

(Photo:Ron Cuskelly collection)

הוחכר באותו חודש לחברת התעופה האינדונזית בוראק ונמסר לה כשהוא צבוע בצבעי החברה. הוחזר לבעליו בספטמבר 1979.ב-26 באוגוסט 1979 נראה בש”ת של לונג ביץ’ בקליפורניה ללא הלוגו של בוראק, ב-23 באפריל 1980 נראה בש”ת של בורבנק בקליפורניה .

בשירות בוראק

ב-5 במאי 1983 נרכש ע”י חברת FBA Inc, הוחזר למצב טיסה וביולי 1983 הוטס מבורבנק  לש”ת מראנה ושם אוחסן. ב-8 בפברואר 1985 נראה שם ללא מנועים . בפברואר 1989 הוחרם ע”י שלטונות מס ההכנסה האמריקאים , נמכר במכירה פומבית בשנת 1990 והוחל בפירוקו לחלפים.פורק סופית  באוקטובר 1993.

באחסנה במראנה
(Photo:Ron Cuskelly collection)
(Photo:Ron Cuskelly collection)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x