חברת התעופה מונאייר הוקמה בשנת 1990 בשם ס.א.ל תעופה בע”מ, ע”י השותפים אלכס סחרוב, אליעזר אושרוביץ וסימור סמך ז”ל.
בתחילת שנת 1991 התחלפו חלק מבעלי המניות, וכללו את משה אורבך (מדריך טיסה), מנחם צור (מכונאי מטוסים) ואליעזר אושרוביץ (מדריך טיסה). בשנה זו גם שונה שמה של החברה לשם “מונאייר” שנקרא על שם מטוס המוני 4X-ARO, אשר הובא באותה שנה לארץ ע”י אליעזר אושרוביץ ואברהם לוי. מטוס זה היה המטוס הראשון שהופעל במונאייר, והוא קיים עד עצם היום הזה בהרצליה, בבעלות פרטית של אברהם לוי ועוד ארבעה שותפים,ומתוחזק עד היום במכון הבדק של מונאייר. את רשיונות ההפעלה המבצעי, המסחרי ואת רשיון להוראת בית ספר לטייס ממנהל התעופה האזרחית קיבלה החברה באוקטובר 91.
בעת הקמתה, ובנוסף על מטוס המוני היו עוד שני מטוסים אשר הופעלו במונאייר והם ססנה 152 4X-CGB שהביא משה אורבך, וססנה 172 4X-CGK שהביא מנחם צור. מטוסים אלה הם בבעלות מונאייר מופעלים בה עד היום.
בשנת 1992 הפעילה החברה מטוסים של בעלים פרטיים:המוני ARO, אצטק AJM,, וסופר דקטלון CSZ.
בשנת 1998 הוקם בהרצליה מכון הבדק של החברה, הפועל עד היום, ומתחזק את מטוסי החברה, מטוסי חברת הבת גבע תעופה, מטוסים של חברות תעופה אחרות, ומטוסים בבעלות פרטית.
בשנת 2006 רכשה קבוצת בעלי מניות את כל מניות החברה, וכיום מחזיקים בחברה 75% חברת בי. זד. תעופה בע”מ ו- 25% חברת אווירון בע”מ.
בשנת 2010 רכשה מונאייר תעופה את חברת גבע תעופה ומחזיקה ב- 100% ממניותיה.
משרדי מונאייר תעופה ממוקמים בהרצליה, למול מסלול הנחיתה וההמראה, ממש על ליין המטוסים (מזרחית למגדל הפיקוח), ושימשו בעבר הרחוק את חברת “כנפי העמק” שלימים הוחלף שמה לישראייר.
למונאייר רישיונות הפעלה מבצעי ומסחרי, רישיון הפעלת בית ספר לטיס, ורישיון הפעלת מכון בדק. במסגרת רישיונות אלה פועלת החברה בתחומים הבאים:
- בית ספר לטיס והשכרת מטוסים קלים:
בי”ס לטיס הגדול בישראל, הכולל צי של 12 מטוסים חד מנועיים ודו מנועיים, 30 מדריכי טיס, 15 טייסים מסחריים, מחלקת מבצעים הפועלת שבעה ימים בשבוע, וכ- 800 לקוחות פעילים. מונאייר תעופה בע”מ הינה ספק מורשה של משרד הביטחון ושל חברות הפועלות בתעשיות הביטחוניות של מדינת ישראל.
בביה”ס אפשר ללמוד לקבלת רישיון טייס פרטי, הגדר דו מנועי (Group B), הגדר לטיסת מכשירים ((IFR ), הגדר למטוסים סילוניים (Group C), רשיון טיס (ATLP) ורישיון מדריך טיסה. בביה”ס נמצא מדמה (סימולטור) לטיסות מכשירים.
- מכון בדק:
מכון הבדק של מונאייר מאושר ע”י רשות התעופה האזרחית ופועל על פי סטנדרטים של ארגון ה-FAA . המכון מחזיק ברשיון מס’ 44 בו הוא מוסמך לביצוע עבודות אחזקה ושיפוץ ולכן, כחלק אינטגרלי מפעילות המכון, משופצים מטוסים וכן נבנים מטוסים מגופי מטוסים שנפגעו בתאונות.
- מוניות אוויר (לפי הפרק ה- 12 לתקנות הטיס):
הפעלת מטוסים קלים וביצוע טיסות מסחריות ליעדים בארץ ובאגן הים התיכון. ביניהן, טיסות ניסוי, טיסות צילום, הטסת נוסעים וטיסות מיוחדות כגון טיסות רומנטיות וטיסות חוויה..
- טיסות להגברת המטר (באמצעות חברת הבת “גבע תעופה”):
חברת גבע תעופה בע”מ נוסדה בשנת 1990 ע”י מר מוטי גבע ועוסקת בתחום ייחודי במינו בענף התעופה – הגברת המטר תוך שימוש בשיטה הנקראת “זריעת עננים” באמצעות חומר הנקרא “יודיד הכסף”, המפוזר בעננים ע”י המטוסים הדו מנועיים של החברה מסוג ססנה 337, המותאמים לביצוע המשימה. הלקוח – חברת שח”מ מקורות ביצוע (חברת בת של מקורות – רשות המים בישראל).
כאמור, גבע תעופה בע”מ מתמחה באספקת שירותים מוטסים בישראל, באמצעות כלי טיס מאוישים החל משנת 1990. מטוסי החברה ממותקנים עפ”י דרישות שחמ מקורות ביצוע, והוכיחו יכולות ביצוע גבוהות במהלך השנים. צי המטוסים של גבע תעופה כולל שלושה מטוסים ססנה 337 דו מנועיים (המכונים פוש-פול) המותאמים לביצוע משימת הגברת הגשם. CBT, CBW, CBQ
בתחילת שנות ה- 90 ביצעה גבע תעופה בשת”פ עם חברת שח”מ פרויקט זריעת עננים בסיציליה אשר נמשך מספר שנים. במסגרת הפרויקט הוקמו בסיציליה תשתיות מתאימות ובוצעה פעילות מבצעית לזריעת עננים.
צי המטוסים של מונאייר נכון לינואר 2013
תמונה | רישום | יצרן | דגם | מספר יצרן |
![]() | 4X-ARW | ססנה | 152 אירובט | 152-83482 |
![]() | 4X-CCT | פייפר | PA.23-250 אצטק E | 27-7405328 |
![]() | 4X-CDC | ססנה | 172P סקייהוק | 172-75618 |
![]() | 4X-CEU | ססנה | 172N סקייהוק | 172-72131 |
![]() | 4X-CGB | ססנה | 152 אירובט | 152-85031 |
![]() | 4X-CGK | ססנה | 172P סקייהוק | 172-74853 |
![]() | 4X-CGR | ססנה | 152 אירובט | 152-81142 |
![]() | 4X-CHG | ססנה | 152 אירובט | 152-85302 |
![]() | 4X-CSN | ססנה | 152 אירובט | 152-83411 |
![]() | 4X-CWA | ססנה | 172S סקייהוק SP | 172S-10049 |
![]() | 4X-CWK | ססנה | 172S סקייהוק SP | 172S-8492 |
מטוסים שנרכשו ע”י מונאייר והנמצאים בשיפוץ
תמונה | רישום | יצרן | דגם | מספר יצרן |
![]() | 4X-ALX | ססנה | 152 אירובט | 152-83259 |
![]() | 4X-CDR | ססנה | 152 אירובט | 152-83766 |
4X-CGS | ססנה | 152 אירובט | 152-81712 |
מטוסים שהופעלו בעבר ע”י מונאייר
תמונה | רישום | יצרן | דגם | מספר יצרן | הערות |
![]() | 4X-AJM | פייפר | PA.23-250 אצטק C | 27-3640 | התרסק 19.11.04 |
4X-AQH | פייפר | PA.32 300 צ’רוקי 6 | 32-7740073 | ||
4X-ARM | מוני | M-20J דגם 201 | 24-0012 | התרסק בהרצליה 3.3.90 | |
![]() | 4X-ARY | ססנה | 152 | 152-82622 | |
4X-CBG | ססנה | 340A-II | 340A-0340 | ||
![]() | 4X-CBY | פיפר | PA.23 250 אצטק E | 27-7304990 | |
![]() | 4X-CCJ | פייפר | PA.31 350 נוואחו צ’יפטיין | 31-7405140 | |
4X-CCX | פייפר | PA.31 350 צ’יפטיין פנתר II | 31-7852132 | ||
![]() | 4X-CDA | ססנה | 152 | 152-83260 | |
![]() | 4X-CDB | ססנה | 172P סקייהוק | 172-75305 | תאונה בשנת 94 |
![]() | 4X-CDL | ססנה | 172P סקייהוק | 172-76195 | |
4X-CDM | ססנה | 172P סקייהוק | 172-74623 | ||
![]() | 4X-CDN | ססנה | 172RG קאטלס | 172RG-0492 | |
![]() | 4X-CHM | ססנה | 172P סקייהוק | 172-75252 | |
![]() | 4X-CHO | ססנה | 172P סקייהוק | 172-76466 | התרסק על המצדה 7.4.06 |
4X-CSK | פייפר | PA.23 250 אצטק F | 27-7654130 |
צי המטוסים של גבע תעופה נכון לינואר 2013
תמונה | רישום | יצרן | דגם | מספר יצרן |
![]() | 4X-CBQ | ססנה | P-337G סופר סקיימאסטר | P337-0185 |
![]() | 4X-CBT | ססנה | P-337G סופר סקיימאסטר | P337-01539 |
![]() | 4X-CBW | ססנה | P-337G סופר סקיימאסטר | P337-01615 |
מטוסים שהופעלו בעבר ע”י גבע תעופה
תמונה | רישום | יצרן | דגם | מספר יצרן |
4X-CBU | ססנה | P-337G סופר סקיימאסטר | P337-0002 | |
![]() | 4X-CBV | ססנה | P-337G סופר סקיימאסטר | P337-0104 |
![]() | 4X-CSW | אירו קומנדר | 500U | 500U-1614- 4 |
4X-CCP | ססנה | 401B | 401B-0205 |
חסר 152. CGZ שהתרסק