וכל השאר היסטוריה… תולדות חברת מונאייר

חברת התעופה מונאייר הוקמה בשנת 1990 בשם ס.א.ל תעופה בע”מ, ע”י השותפים אלכס סחרוב, אליעזר אושרוביץ וסימור סמך ז”ל.

בתחילת שנת 1991 התחלפו חלק מבעלי המניות, וכללו את משה אורבך (מדריך טיסה), מנחם צור (מכונאי מטוסים) ואליעזר אושרוביץ (מדריך טיסה). בשנה זו גם שונה שמה של החברה לשם “מונאייר” שנקרא על שם מטוס המוני 4X-ARO, אשר הובא באותה שנה לארץ ע”י אליעזר אושרוביץ ואברהם לוי. מטוס זה היה המטוס הראשון שהופעל במונאייר, והוא קיים עד עצם היום הזה בהרצליה, בבעלות פרטית של אברהם לוי ועוד ארבעה שותפים,ומתוחזק עד היום במכון הבדק של מונאייר. את רשיונות ההפעלה המבצעי, המסחרי ואת רשיון להוראת בית ספר לטייס ממנהל התעופה האזרחית קיבלה החברה באוקטובר 91.

בעת הקמתה, ובנוסף על מטוס המוני היו עוד שני מטוסים אשר הופעלו במונאייר והם ססנה 152 4X-CGB שהביא משה אורבך, וססנה 172 4X-CGK שהביא מנחם צור. מטוסים אלה הם בבעלות מונאייר מופעלים בה עד היום.

בשנת 1992 הפעילה החברה מטוסים של בעלים פרטיים:המוני ARO, אצטק AJM,, וסופר דקטלון CSZ.

בשנת 1998 הוקם בהרצליה מכון הבדק של החברה, הפועל עד היום, ומתחזק את מטוסי החברה, מטוסי חברת הבת גבע תעופה, מטוסים של חברות תעופה אחרות, ומטוסים בבעלות פרטית.

בשנת 2006 רכשה קבוצת בעלי מניות את כל מניות החברה, וכיום מחזיקים בחברה 75% חברת בי. זד. תעופה בע”מ ו- 25% חברת אווירון בע”מ.

בשנת 2010 רכשה מונאייר תעופה את חברת גבע תעופה ומחזיקה ב- 100% ממניותיה.

משרדי מונאייר תעופה ממוקמים בהרצליה, למול מסלול הנחיתה וההמראה, ממש על ליין המטוסים (מזרחית למגדל הפיקוח), ושימשו בעבר הרחוק את חברת “כנפי העמק” שלימים הוחלף שמה לישראייר.

למונאייר רישיונות הפעלה מבצעי ומסחרי, רישיון הפעלת בית ספר לטיס, ורישיון הפעלת מכון בדק. במסגרת רישיונות אלה פועלת החברה בתחומים הבאים:

  1. בית ספר לטיס והשכרת מטוסים קלים:

בי”ס לטיס הגדול בישראל, הכולל צי של 12 מטוסים חד מנועיים ודו מנועיים, 30 מדריכי טיס, 15 טייסים מסחריים, מחלקת מבצעים הפועלת שבעה ימים בשבוע, וכ- 800 לקוחות פעילים. מונאייר תעופה בע”מ הינה ספק מורשה של משרד הביטחון ושל חברות הפועלות בתעשיות הביטחוניות של מדינת ישראל.

בביה”ס אפשר ללמוד לקבלת רישיון טייס פרטי, הגדר דו מנועי (Group B), הגדר לטיסת מכשירים ((IFR ), הגדר למטוסים סילוניים (Group C), רשיון טיס (ATLP) ורישיון מדריך טיסה. בביה”ס נמצא מדמה (סימולטור) לטיסות מכשירים.

  1. מכון בדק:

מכון הבדק של מונאייר מאושר ע”י רשות התעופה האזרחית ופועל על פי סטנדרטים של ארגון ה-FAA . המכון מחזיק ברשיון מס’ 44 בו הוא מוסמך לביצוע עבודות אחזקה ושיפוץ ולכן, כחלק אינטגרלי מפעילות המכון, משופצים מטוסים וכן נבנים מטוסים מגופי מטוסים שנפגעו בתאונות.

  1. מוניות אוויר (לפי הפרק ה- 12 לתקנות הטיס):

הפעלת מטוסים קלים וביצוע טיסות מסחריות ליעדים בארץ ובאגן הים התיכון. ביניהן, טיסות ניסוי, טיסות צילום, הטסת נוסעים וטיסות מיוחדות כגון טיסות רומנטיות וטיסות חוויה..

  1. טיסות להגברת המטר (באמצעות חברת הבת “גבע תעופה”):

חברת גבע תעופה בע”מ נוסדה בשנת 1990 ע”י מר מוטי גבע ועוסקת בתחום ייחודי במינו בענף התעופה – הגברת המטר תוך שימוש בשיטה הנקראת “זריעת עננים” באמצעות חומר הנקרא “יודיד הכסף”, המפוזר בעננים ע”י המטוסים הדו מנועיים של החברה מסוג ססנה 337, המותאמים לביצוע המשימה. הלקוח – חברת שח”מ מקורות ביצוע (חברת בת של מקורות – רשות המים בישראל).

כאמור, גבע תעופה בע”מ מתמחה באספקת שירותים מוטסים בישראל, באמצעות כלי טיס מאוישים החל משנת 1990. מטוסי החברה ממותקנים עפ”י דרישות שחמ מקורות ביצוע, והוכיחו יכולות ביצוע גבוהות במהלך השנים. צי המטוסים של גבע תעופה כולל שלושה מטוסים ססנה 337 דו מנועיים (המכונים פוש-פול) המותאמים לביצוע משימת הגברת הגשם. CBT, CBW, CBQ

בתחילת שנות ה- 90 ביצעה גבע תעופה בשת”פ עם חברת שח”מ פרויקט זריעת עננים בסיציליה אשר נמשך מספר שנים. במסגרת הפרויקט הוקמו בסיציליה תשתיות מתאימות ובוצעה פעילות מבצעית לזריעת עננים.

צי המטוסים של מונאייר נכון לינואר 2013

תמונהרישוםיצרןדגםמספר יצרן
צילום:מוטי שווימר4X-ARWססנה152 אירובט152-83482
צילום:מוטי שוימר4X-CCTפייפרPA.23-250  אצטק E27-7405328
צילום:ארז 4X-CDCססנה172P סקייהוק172-75618
צילום:מוטי שוימר4X-CEUססנה172N סקייהוק172-72131
צילום:מאיר פדר4X-CGBססנה152 אירובט152-85031
4X-CGKססנה172P סקייהוק172-74853
4X-CGRססנה152 אירובט152-81142
4X-CHGססנה152 אירובט152-85302
4X-CSNססנה152 אירובט152-83411
4X-CWAססנה172S סקייהוק SP172S-10049
4X-CWKססנה172S סקייהוק SP172S-8492

מטוסים שנרכשו ע”י מונאייר והנמצאים בשיפוץ

תמונהרישוםיצרןדגםמספר יצרן
צילום:מוטי שווימר4X-ALXססנה152 אירובט152-83259
4X-CDRססנה152 אירובט152-83766
 4X-CGSססנה152 אירובט152-81712

מטוסים שהופעלו בעבר ע”י מונאייר

תמונהרישוםיצרןדגםמספר יצרןהערות
4X-AJMפייפרPA.23-250 אצטק C27-3640 התרסק 19.11.04
 4X-AQHפייפרPA.32 300 צ’רוקי 632-7740073 
 4X-ARMמוניM-20J דגם 20124-0012התרסק בהרצליה 3.3.90
4X-ARYססנה152152-82622 
 4X-CBGססנה340A-II340A-0340  
4X-CBYפיפרPA.23 250 אצטק E27-7304990 
4X-CCJפייפרPA.31 350 נוואחו צ’יפטיין31-7405140 
 4X-CCXפייפר PA.31 350 צ’יפטיין פנתר II31-7852132 
4X-CDAססנה152152-83260 
4X-CDBססנה172P סקייהוק172-75305תאונה בשנת 94
4X-CDLססנה172P סקייהוק172-76195 
 4X-CDMססנה172P סקייהוק172-74623 
4X-CDNססנה172RG קאטלס172RG-0492 
4X-CHMססנה172P סקייהוק172-75252 
4X-CHOססנה172P סקייהוק172-76466התרסק על המצדה 7.4.06
 4X-CSKפייפרPA.23 250 אצטק F27-7654130 

צי המטוסים של גבע תעופה נכון לינואר 2013

תמונהרישוםיצרןדגםמספר יצרן
4X-CBQססנה P-337G סופר סקיימאסטרP337-0185
4X-CBTססנהP-337G  סופר סקיימאסטרP337-01539
4X-CBWססנהP-337G  סופר סקיימאסטרP337-01615

מטוסים שהופעלו בעבר ע”י גבע תעופה

תמונהרישוםיצרןדגםמספר יצרן
4X-CBUססנה P-337G סופר סקיימאסטרP337-0002
4X-CBVססנהP-337G סופר סקיימאסטרP337-0104
4X-CSWאירו קומנדר500U500U-1614- 4
4X-CCPססנה401B401B-0205

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

1 מחשבה על “וכל השאר היסטוריה… תולדות חברת מונאייר”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *