טייסת 193

מובא באישור דובר צה”ל

היסטוריית הטייסת החלה באוגוסט 1987, כאשר הוחלט לרכוש מסוק עבור חיל-הים, על-מנת שישמש למשימות ימיות שונות כמו חילוץ, תצפית ואיכון מטרות ימיות. המסוק הראשון בטייסת היה מסוג יורוקופטר HH-65 דולפין שהועבר אליה מטייסת 124. משימות הטייסת הראשונות כללו השתתפות בקרב הימי – גילוי כלי-שיט וזיהוי עבור ספינות חיל-הים, הכוונת ספינות חיל-הים לעבר מטרות מעבר לאופק, לוחמה נגד צוללות, חיפוש, הצלה ותובלה אווירית בים, השתתפות בפעילות בט”ש (בטחון שוטף – י.ל) אווירי בים, הכשרת צוותי האוויר והקרקע של הטייסת ושמירת כשירותם והדרכת צוותי הים המסייעים בתפעול המסוק.

בדרך עברה הטייסת מספר תהפוכות. כשנתיים לאחר הקמתה החליט מפקד חיל האוויר דאז, האלוף (מיל’) אביהו בן נון לסגור את הטייסת ולהחזיר את המסוקים לטייסת “החרב המתהפכת”, שם יופעלו כגף. לאחר סגירת טייסת “מגע הקסם” בבסיס רמת דוד, הוחלט לפתוח מחדש את טייסת “מגיני המערב” בבסיס ולהעביר אליה את מסוקי הדולפין. בשנת 1997 קלטה הטייסת לראשונה את מסוקי AS-565 פנתר, אשר קיבלו את הכינוי “עטלף”, ונמצאים ברשותה עד היום.

חלק מצער ומשמעותי בהיסטוריית הטייסת נרשם בתאונת מסוק הדולפין בשנת 1996. במהלך אימון לילי משותף עם שני סטי”לים (ספינות טילים – י.ל), התרסק מסוק “דולפין” מספר 905 בים התיכון, כ-12 מייל מול חופי נהריה. בהתרסקות נספו שלושת אנשי הצוות: מפקד הטייסת, הקברניט סא”ל בן-ציון (בנצי) בכר, טייס המשנה, סרן שחק סלע, וקצין הסיור המוסק של חיל הים, סרן ערן גרביה. בחיפושים שנערכו נמצאה עוד באותו לילה גופתו של סרן שחק. כעבור ארבעה חודשים, בינואר 1997, אותרה גופתו של סא”ל בכר. גופתו של סרן גרביה לא נמצאה עד היום.

בתוך כך, לקחה הטייסת חלק בפעילות מבצעית נרחבת, בין היתר במבצע “איש הגשם 2” בשנת 1989, בה השתתפה במשימות חיפוש אחר מחבלים בים, סיכול הברחות נשק דרך ספינות, והשתתפות נרחבת במלחמת לבנון השנייה, בה נהרגו שני לוחמים מהטייסת בפגיעת טיל בספינה “אח”י חנית”, ובמבצע “עופרת יצוקה”.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x