פרטי הדאון:
דגם: SZD-45A אוגר
טיפוס: דאון ממונע
יצרן: PDPS PZL, ביילסקו, פולין
מספר יצרן: B-604
תולדות הדאון:
הדאון היה רשום בפולין כ-SP-0009.נמכר לבעלים בגרמניה והופעל תחת סימן הרישום D-KANB.הובא ארצה ביולי 1981 ע”י יהונתן גבע. נפרק בעובדה, הועבר למחניים ומשם לשדה תימן.
היה בבעלות חברת סנונית והופעל ע”י חברת עייט משדה תימן. שימש למחקר נדידת ציפורים בשיתוף החברה להגנת הטבע.הדאון היה בבעלות חברת “עייט” ויצא משימוש. רישומו האזרחי בוטל ב-8 בדצמבר 2021.
סיפר אלי פרץ, בעל חברת עיט:
“בשנת 1983 למדתי הנדסה כימית באוניברסיטת באר שבע ובמקביל טסתי באוגר.בתקופה זו הוחלט לגייס את האוגר למחקר נדידת הציפורים, ובהמשך השבועות והחודשים הבאים, שייטתי בשמי ישראל לאורכה ולרוחבה, בטיסות שארכו ארבע-חמש שעות כל אחת. כל זה יחד עם אנשי החברה להגנת הטבע ובראשם ד”ר יוסי לשם. האותיות גולף-מייק-בראבו היו מוכרות לכל פקח טיסה בארץ, והיות והמחקר נעשה יחד עם חיל האויר, ידעו כולם כי למטוס הזה, מלווה בלהקות ציפורים, יש לתת עדיפות באויר.” |
טסתי על הדאון במחניים בשנת 82.
המדריך אכן היה יונתן גבע שלימד אותנו לטוס ןהינו אמורים להוציא רשיון רק שפרצה מלחמת של”ג ןהשדה הפך שדה צבאי ולא הורשנו לטוס.