שייבה 4X-GDA

תולדותיו של דאון שייבה ברגפאלקה שהופעל בקלוב התעופה ולאחר מכן ע"י מועדוני דאייה שונים בארץ

פרטי הדאון:

דגם: ברגפאלקה II/55

יצרן: שייבה פלוגזוגבאו, שדה תעופה מינכן-ריאם, גרמניה

מספר יצרן: 46

תמונה: נחום סויד

תולדות הדאון:

הדאון נתרם לקלוב התעופה הישראלי ע”י קהילת יהודי וינה. הופעל בקלוב תחת סימן רישום 4X-202 ועל חרטומו נכתב “קהילת וינה”. בדצמבר 1962 שונה סימן הרישום ל-4X-GDA.הדאון הדיע לשדה דב בסוף ימי הדאייה שם, וכשמונה לקלוב התעופה כונס נכסים, הועברו הדאונים לבסחיס חיל האויר ברמת דוד ופעילות הדאייה נמשכה משם.

הדואים השתמשו בדאון לדאיית הרים ובמיוחד באיזור המוחרקה.

אירוע משמעותי בתולדות הדאון אירע ב-9 במאי 1959, יום שבו המריאו רפאל איתן (רפול ז”ל, אז סא”ל) ודן אורן לדאייה, ובנחיתה רצה רפול להדגים לאורן נחיתת דיוק. הוא ביצע תמרון בצורת S, אולם בדרך פגע הדאון במגדל ליבוש מצנחים של מחלקת בטיחות והצלה בבסיס.

הדאון איבד גובה ונחת לתוך תעלת ניקוז גדולה ונשבר. רפול דיווח לאל”מ מנחם בר, שהיה גם הוא בן הדואים ברמת דוד, וזה קירקע אותו עד שיתוקן הדאון.

אוסף התצלומים הלאומי, ע”י שחם אלוני

ואכן רפול הגיע לעזור בתיקון, ולאחר שתוקן הועבר למועדון דאייה עין שמר וכינויו שם היה “גולדה”, ולבסוף הופעל ע”י מועדון דאייה נגב בשדה תימן. בשלב מסויים נעשה ניסיון לעשות איתו פעילות דאייה במנחת שדה בוקר למשך כמה חודשים, בהם הדריך הדואה הותיק רפי לוסקי קבוצה של 20 חניכים, בסיוע ובמימון חלקי של המועצה האיזורית נגב.

במהלך הפעילות התגלו סדקים ושבר באיזור הזנב עקב עייפות מתכת. הדאון הושבת ואוחסן בשדה תימן, ולבסוף נגרר למתחם הגרוטאות שבמקום, שם נהרס סופית.

תודתנו לרפי לוסקי ולמשתתפי קבוצת “היסטורית דאייה בישראל” על העזרה בפרטים.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x