אל”מ משה פלד ז”ל

לזכרו

משה פלד (פלדמן) נולד בעיירה זגוריצה שבבסרביה (כיום במולדובה) בשנת 1923. עלה לארץ בשנת 1935, התגייס ל-פלמ”ח, במסגרת שירותו עבר קורס דאיה של קלוב התעופה בכפר ילדים ובקורס טיס של חברת אוירון.לאחר מכן הצטרף ל”שירות האויר”. כלוחם בפלמ”ח פלד השתתף בפעילויות מבצעיות בהן פיצוץ משטרת סידנא עלי, פיצוץ מסילות-הברזל בליל הרכבות ב-1945 ובהתעמתות מול חיילי המנדט בליל ניסיון העפלת הספינה “וינגייט” ב-1946.

חניכי קורס הטיס הראשון של הפלמ”ח מצטלמים לפני מטוס RWD-8. משה פלד עומד ימין ולידו מנחם בר (ויקיפדיה)

במלחמת העצמאות נלחם בטייסת א’ ובטיסת “הגליל” עליה פקד עד המועד בו נשלח לצ’כיה לקורס אימון טיס מתקדם. עם שובו ארצה עבר הסבה למטוסי קרב .

בדצמבר 1950 התמנה למפקד טייסת 101, כמו כן סיים בהצטייינות קורס מדריכי טיסה בבי”ס לטיסה . לאחר הקורס הוצב לכנף 1 והתמנה ל-מ”מ מפקד הכנף.בין אפריל 1952 לנובמבר 1953 שירת כקצין המבצעים של הכנף. לאחר מכן נשלח לאנגליה וסיים בהצטיינות קורס פו”מ בחיל-האויר הבריטי.

באוגוסט 1954 הוצב לכנף 4 והתמנה למפקד טייסת תעופה. סיים את תפקידו ‏ ובדצמבר 1955 הוצב למטה חיל-האויר בתפקיד רמ”ד אויר 4/ב.

לפני “מבצע קדש” התמנה ל-רע”נ אויר/3 (מבצעים), והיה ממתכנני פעילות חיל האויר במבצע. לאחר מבצע “קדש” השתתף בצוות שגיבש את תפישת השליטה המבצעית ב-ח”א, וארגן את מעבר היחידה מרמלה לקרייה.סיים את תפקידו באוגוסט 1959, והתמנה למפקד כנף 4 כאשר באפריל 1961 הועלה לדרגת אל”מ.

סיפר לנו יהודה אורן, יוצא טייסת 101:

כמפקד בסיס חצור, יצא פלד לטיסה על מטוס מיראז’ של טייסת 101 בקיץ 1962. מנוע המטוס היה מדגם אטאר 9B , כלומר שתי דלתות בצינור הפליטה. תנועת המצערת משנה את מצב הדלתות, ובהתאם את ביצועי המנוע/מטוס.

במהלך הטיסה המנוע לא הגיב נכון לתנועת המצערת, ולעשה הפך לחסר שליטה מתא הטייס. פלד חזר לבסיס והצליח להנחית את המטוס הסורר. עם כניסת המטוס לדת”ק התגלתה מיד התקלה: הדלת התחתונה הייתה במצב הלא נכון. הדלתות נשלטות על לחץ שמן מהמנוע.


מיד פירקנו את הזנבון ואת החיפוי שעוטף את מערכת הפעלת הדלתות. נמצא שהדלת התחתונה התנתקה מהצילינדר המפעיל שלה, והייתה חסרת קשר מכני למערכת המנוע. התקלה תוקנה ושופרה מערת האבטחה של החיבור בין הצילינדר לדלת, והאייטם הפך סעיף לבדיקה אחת לחודש בביקורת חודשית.

בסוף שנת 1964 נשלח ללימודים באוניברסיטה העברית בחוגים כלכלה ומדע המדינה, סיים לימודי תואר ראשון בתחילת שנת 1967 הושאל למשרד התחבורה, ומונה לסגן המנכ”ל לענייני תעופה.

במלחמת ששת הימים שירת כמפקד בח”א 27. השתחרר במרץ 1968 בדרגת אל”מ.לאחר שחרורו מונה לראש מינהל התעופה האזרחית במשרד התחבורה,  וכיהן בתפקיד זה עד מרץ 1970, ולאחר מכן שימש יועץ לשר התחבורה עד שנת 1971. בשנת-1981 הקים את חברת “רוקר אינטרנשיונל” בירושלים. שימש מנהלה, ובהמשך נשיא החברה עד שנת 2002. המשיך לשרת במערך המילואים של חיל האויר עד שנת 2004.

נפטר ב-10 ביולי 2018. השאיר אחריו אישה ושני ילדים.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
yehuda oren
yehuda oren
1 day ago

משה פלד כמפקד בסיס חצור יצא לטיסה על מטוס מיראג’ בקיץ 1962. מנוע המטוס היה מדגם B כלומר שתי דלתות בצינור הפליטה. תנועת המצערת משנה את מצב הדלתות ובהתאם את ביצועי המנוע/מטוס. במהלך הטיסה המנוע לא הגיב נכון לתנועת המצערת ולעשה הפך לחסר שליטה מתא הטייס. משה חזר לבסיס והצליח להנחית את המטוס הסורר. עם כניסת המטוס לדת”ק התגלתה מיד התקלה הדלת התחתונה הייתה במצב הלא נכון. הדלתות נשלטות על לחץ שמן מהמנוע. מיד פירקנו את הזנבון ואת החיפוי שעוטף את מערכת הפעלת הדלתות. נמצא שהדלת התחתונה התנתקה מהצילינדר שלה והייתה חסרת קשר מכני למערכת המנוע. זה תוקן שופרה מערת האבטחה של החיבור בין הצילנדר לדלת והאייטם הפך סעיף לבדיקה אחת לחודש בביקורת חודשית

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x