טיסת הבכורה של מטוס הלביא

פורסם לראשונה במגזין "באויר" בינואר 1987. באדיבות המחבר

ביום רביעי, כ”ט בכסלו תשמ”ז, (31.12.86) בשעה 13:21 המריא אב טיפוס 01 של הלביא לטיסת הבכורה. טייס הניסוי של המטוס היה מנחם שמול, מנהל אגף מבצעי אויר של התעשיה האוירית.

מזג האויר בשעת הטיסה היה מעונן, וענני סטראטוס כיסו את השמים. לפני המראת הלביא המריא מטוס אסטרה 002 לבדיקת מזג האויר מסביב לשדה, ובעקבות כך החליט טייס הניסוי על ביצוע ההמראה.

הלביא, צבוע בלבן ועטור בפסים כחולים על גופו וכנפיו, המריא ממסלול 26 הארוך. ליווה אותו בטיסה צמודה מטוס כפיר דו מושבי אפור שהמריא מעט לפניו וטס במקביל לו.

“מנוע בסדר, טמפרטורה בסדר, 100 קשר,120 קשר, 130 קשר,140 קשר, 155 קשר. רוטציה. מטוס באויר, הלביא באויר” נשמע קולו של מנחם שמול במערכת הקשר, תוך כדי ביצוע ההמראה והניתוק.

מנחם שמול מטיס את הלביא בטיסת הבכורה

 הלביא ביצע הקפה מעל לשדה ואח”כ התרחק כ-20 ק”מ וביצע פניה נוספת. שלושת המטוסים שהיו בגובה בסיס העננים, פנו דרומה,שם נראו שמים כחולים בהירים. במשך כ-20 דקות הם טסו בגובה של 12,000 רגל. הטייס בחן את המנוע ותגובות ההגאים, וכן תרגל גישה לנחיתה בגובה רב.

שלושת המטוסים שבו לקרבת השדה, שם ביצעו עוד שתי הקפות. הלביא, שכן הנסע שלו היה מחוץ למטוס במשך כל טיסת הבכורה, גלש ממזרח לעבר מסלול הנחיתה, וטייסו הנחיתו בעדינות בשליש הראשון של המסלול,26 דקות לאחר ההמראה.

סיפר שמול:

“הרצתי את המטוס על המסלול להמראה,הגעתי לזוית המתאימה במהירות נמוכה ב-10 קשר מהמהירות בה תכננתי להמריא.זה מראה על ביצועים טובים יותר של המטוס.

ניתקתי מהמסלול וביצעתי נסיקה מתונה לגובה 5,500 רגל. זאת בגלל העננים שהיו בגובה 6,000 רגל. תוך כדי הטיסה בדקתי את כל המערכות במטוס, ובעיקר את מערכת ההיגוי. המערכת היא לא מכנית אלא חשמלית, ולכן בדקתי את רגישות ההיגוי. מהר מאד קיבלתי את התחושה להגאים. בהמשך ביצעתי טיסה טבעית בלי שום מגבלות. יצאנו לגובה 12,000 רגל והגעתי עד מהירות 260 קשר.

במהלך הטיסה ניסינו לקחת חלקים מהטיסה ולבדוק אותם. החלק הקשה ביותר בטיסה הוא הנחיתה. ביצעתי סימולציה של נחיתה בגובה רב כדי לראות איך המטוס מתנהג בזמן נחיתה. התברר לי תוך כדי הטיסה, כי התוצאות של הניסוי בגובה,דומות לסימולציות הנחיתה שנעשו על הקרקע. לקראת הנחיתה האמיתית, עשיתי יעף סופי, כשמלווים אותי כל הזמן האסטרה והכפיר..

מקור: התעשיה האוירית

כיוונתי את המטוס לנחיתה בתחילת המסלול. זו משימה קשה גם למטוסים שטסו שעות רבות. הצלחתי לבצע נגיעה במאת המטרים הראשונים של המסלול, וזו היתה ההצלחה של הטיסה. הנחיתה היתה רכה לחלוטין. במחצית מאורך המסלול הייתי כבר במהירות הסעה..

המטוס התנהג בצורה יוצאת מן הכלל,הכל פעל לפי התכנית. המטוס חזר מהטיסה הראשונה בכשירות מלאה.”

מנחם שמול יורד מהלביא בתום טיסת הבכורה

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x