ספיטפייר 2049

תולדותיו של ספיטפייר 2049

פרטי המטוס

דגם: LF.MK.IXe

יצרן: ויקרס ארמסטרונג, בריטניה

מספר יצרן: CBAFxxx

תולדות המטוס

המטוס יוצר ע”י חברת ויקרס-ארמסטרונג (קאסל-ברומביץ’) בע”מ לפי חוזה יצור מס’ B981687/39/C.23(c) הזמנה 17 מיום ה-19 באפריל 1944 – מנת יצור מס’ 47, והוא צוייד במנוע מרלין 66.

המטוס נכנס לשירות חיל האויר המלכותי ב-7 ביוני 1945, קיבל את המספר הסידורי TE564 והוטס ליחידת האחזקה מס’ 33 לשם התקנת ציוד קשר והתקנות מבצעיות. ב-26 ביולי 1945, הוצב בטייסת 313 (צ’כיה החופשית) של להק הקרב ה-13 שבסיסה היה במאנסטון שבמחוז קנט , שם קיבל את אותיות הקוד של הטייסת “RY” ואת אות הקוד האישי “X” שנצבעו משני צידי הגוף מאחורי תא הטייס.

הטייסת עזבה את בריטניה בדרכה חזרה לצ’כוסלובקיה דרך הילדשיים בגרמניה החל מ-7 באוגוסט 1945. המטוסים הועברו לרשות ח”א הצ’כי ב-30 באוגוסט.לאחר שירות בטייסת מס’ 3LD  בבסיס ברנו-סאלטינה   של ח”א הצ’כי תחת הקוד LS-7, יצא המטוס משימוש ואוחסן בבסיס פראדוביצ’ה. נמכר לישראל בשנת 1948 ושופץ במפעל המטוסים שבקנוביצ’ה לפי החוזה שנחתם ב-7 באוקטובר 1948.

הועבר ארצה בטיסה במטס השני של במבצע העברה “וולווטה 1” בתאריך 27 בספטמבר 1948. בדרך טייסו נאלץ לנחות נחיתת חירום בשדה התעופה מריצה שרודוס עקב חוסר דלק ושם השלטונות החרימו אותו. טייסו שוחרר וחזר ארצה ב-12 באוקטובר’ והמטוס שוחרר והוטס ארצה ע”י סגן מאיר רוף ב-10 בדצמבר 1950,קיבל את המספר 2049  והועבר לטייסת 101 בשנת 1951.לאחר מכן הועבר לטייסת 105 ושימש לאימון בקא”מ. בתאריך 27 בנובמבר 1955 עבר תאונה ותוקן.

יצא משימוש ב-27 ביולי 1954 והועבר למכון הבדק בלוד, שם אוחסן עם אות קריאה 4X-FOE וכנראה שנמכר לחיל האויר הבורמזי.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x