ספיטפייר 2069

תולדותיו של ספיטפייר 69

פרטי המטוס:

דגם:  VS-361 ספיטפייר  HF.MK.IXE

יצרן: ויקרס-ארמסטרונג (קאסל-ברומביץ’) בע”מ, בריטניה  

מספר יצרן: CBAFxxx


ספיטפייר 69 (שני משמאל) בקו המטוסים של טייסת 105 ברמת דוד (באדיבות אלכס יופה)

תולדות המטוס:

המטוס יוצר עם מנוע מרלין 70 וכנפיים אוניברסליות של  דגם “E” לפי חוזה יצור מס’ (B981687/39/C.23(c מ-16 בנובמבר 1943 ל-73 מטוסי ספיטפייר דגם 9 לגובה רב. נכנס לשירות ח”א המלכותי ,קיבל את המספר הסידורי  RR251  והוטס ליחידת האחזקה מס’ 39 ב-14 באוקטובר 1944 לביקורת קבלה והתקנות.

ב-5 בנובמבר 1944  הועבר ליחידת האחזקה מס’  222  להכנה להעברה אל מעבר לים,וב-13 בנובמבר הוטען יחד עם מטוסים אחרים על האוניה ס.ס. סילברלארץ’ שהשיטה אותם לנמל קזבלנקה שבמרוקו, אליו הגיעה ב-24 בנובמבר.

בקזבלנקה המטוס הוצא משימור, הורץ וביצע טיסת ניסוי שלאחריה הוטס לטייסת (פולנית)   318  “גדנסק”  שחנתה במנחת בלאריה באיטליה, אחרי שעברה לשם ממצרים באפריל 1944, וטייסיה עסקו בגיחות סיור טקטי  וטיווח ארטילרי  מעל איטליה כסיוע לצבא האמריקאי השמיני שנלחם שם. סומן באותיות הזיהוי של הטייסת “LW” ובקוד אישי.

עם התקדמות הצבא, עבר עם הטייסת למנחתים בפורלי,לה רוסייה,טרוויסו,טיסאנו,לווריאנו ושוב לטרוויסו. באחת מהגיחות מעל שדה הקרב הוטס ע”י הטייס ב. סטראמיק ב-22 באפריל 1945.

הטייסת חזרה לבריטניה  ב-15 באוגוסט 1946 והשאירה את מטוסיה באירופה. המטוס נמכר לחיל האויר האיטלקי ב-26 ביוני 1947, שם קיבל את  הקוד  MM4113 והוטס בלהק 5.

נמכר לממשלת ישראל ביוני 1952 , ושופץ בחברת “אמברוזיני” בפוג’יה. הגיע בטיסה  ארצה ,כשהוא נושא את הקוד 0609. קיבל את המספר 2069  הועבר למכון הבדק בלוד ב-25 במאי 1952, ולאחר מכן לכנף 22  בפברואר מרץ 1953 וב-אוגוסט-ספטמבר 1953. הועבר לטייסת 107 בבסיס רמת דוד. באפריל 1954 הועבר לטייסת 105. בשתי טייסות אלו שימש לאימון בקורסי אימון מתקדם (קא”מ). במטוס היתה מותקנת כוונת Mk. IV ובחיל האויר הותקנה בו מערכת חשמלית לשיגור רקיטות.

נבחר למכירה לחיל האויר הבורמזי . הוראת מכירה מס’ 22/29.6.54. המטוס הושבת בבסיס רמת דוד, ופורקו ממנו הכוונת, התותחים ונושאי הפצצות, ולאחר מכן הועבר למכון הבדק ב-15 ביולי 1954 לשיפוץ, סומן בקוד הבורמזי  UB429  והוטס  לשם במבצע העברה “אורז ב’ ” ע”י הטייס “סוני” באנטינג בין 15 ל-24 באוגוסט 1955.הוצב בטייסת בבסיס המאובי.

גורלו של המטוס אינו ידוע, אולם מחקרים שבוצעו שנים אחר כך, מציינים שכנפיו של המטוס שימשו בבריטניה לשיקום ספיטפייר TE517  (מס’ זנב בחיל האויר 2046 שהועבר לבריטניה)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x