פרטי המטוס:
דגם: A.320-232
טיפוס: מטוס נוסעים
יצרן: איירבוס, צרפת וגרמניה
מספר יצרן: 2587
שנת יצור: 2005
תולדות המטוס:
המטוס הוזמן ע”י חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס להחכרה לחברת ג’טסטאר איירווייז. ערך את טיסת הבכורה מטולוז ב-20 באוקטובר 2005 כשהוא נושא את סימן הרישום F-WWDL שהוקצה לחברת איירבוס לשם טיסות הניסוי והרישוי. באותו יום הוטס למוסך איירבוס בשדה פינקנוורדר בפרנקפורט בטיסה AIB587A להתקנות תא הנוסעים, והוחזר לטולוז שמונה ימים אחר כך בטיסה AIB587B.הושלם עם סידור מושבים Y177.
סימן הרישום האוסטרלי VH-VQO הוקצה למטוס ב-8 בנובמבר ע”ש חברת ג’טסטאר איירוויז. הוא התקבל ע”י נציגי חברת קוואנטס בטולוז ב-14 בנובמבר, והמריא לאוסטרליה למחרת בטיסה JQ7990 ,טס דרך דובאי, פוקט ודארווין ונחת בשדה התעופה של העיר ניוקאסל ב-18 בנובמבר.
הועבר מניוקאסל לדארווין בטיסה JQ7981 ב-24 בנובמבר ונכנס לשירות בקוי החברה. את הטיסה הראשונה ערך מדארווין למלבורן בטיסה JQ301 יום למחרת.
ב-25 בדצמבר 2005 עברה הבעלות על המטוס לחברת RLA Aviation VQO Pty Ltd והוא הוחכר שוב לחברת ג’טסטאר.
ב-15 במרץ 2010 המריא משדה התעופה של העיר אדלייד שבדרום אוסטרליה כשעל סיפוני 175 נוסעים ו-6 אנשי צוות, לטיסה סדירה לעיר דארווין. כשהיה בטיפוס לגובה 12,000 רגל, הטייסים ראו נפילת דחף במנוע ימין מלווה ב”בנג” חזק. כל מנורות האזהרה של המנוע נדלקו על לוח המכשירים. נוסעים שישבו מאחורי הכנף הימנית דיווחו לדיילות שהם רואים אש היוצאת מצינור הפליטה של המנוע.
הצוות כיבה את המנוע, הפעיל את מערכת כיבוי האש וחזרו לנחיתה באדלייד. החקירה העלתה שהיה כישלון באחד מהנחירים (Vanes) בסטטור דרגה 6 של מדחס המנוע. המנוע הוחלף והמטוס המשיך בטיסותיו. באוקטובר 2011 שונה סידור המושבים ל-Y180.
ב-14 ביולי 2013 הועבר בטיסה JQ7992 משדה התעופה סלטאר בסינגפור לשדה טולאמרין במלבורן לאחר ביצוע ביקורת אחזקה.
יצא משימוש חברת ג’טסטאר ב-29 בדצמבר 2013 לאר שחזר למלבורן בטיסה JQ917 מטאונסוויל. לאחר יומיים הועבר לסינגפור בטיסה JQ7991 לביקורת אחזקה של סוף החכרה והוכן להחכרה לחברת אייר סרביה. את טיסת הניסוי שלאחר הביקורת (JQ7992 ) ערך ב-17 בפברואר 2014. רישומו האוסטרלי בוטל ב-11 במרץ 2014.
קיבל את סימן הרישום האזרחי הסרבי YU-APG ב-13 במרץ 2014 ע”ש חברת אייר סרביה, ועזב את שדה סלטאר בסינגפור בדרכו לבלגרד ב-20 במרץ. הגיע לשם דרך אבו דהבי ומינכן, ונכנס לשירות.
יצא משימוש ב-20 במרץ 2020 , כנראה בשל השבתת הטיסות עקב הקורונה, ואוחסן בשדה התעופה בבלגרד.הוחזר לחברת BBAM ב-9 בדצמבר 2020 , והועבר לשדה התעופה שאנון באירלנד ב-11 בדצמבר, כשהוא נושא את סימן הרישום האירי EI-GSV ואוחסן שם, ותוך כך בוצעה בו ביקורת רבתית במוסך של חברת איירבוס.כמו כן נצבע בצבעי ישראייר, לה הוחכר בדצמבר 2022 לתקופה של 4 שנים. בארץ קיבל את סימן הרישום הישראלי 4X-ABW. הוטס ארצה ב-20 בדצמבר ונכנס לשירות בקוי החברה ארבעה ימים לאחר מכן..
ב-15.2.24 הושלמה עסקה לרכישת המטוס מחכירה על ידי ישראייר. תמורת 24 מיליון דולר ועוד 5 מיליון דולר שיושקעו בשיפוץ המנועים.