מוסקיטו 2131

תולדותיו של מטוס מוסקיטו

פרטי המטוס:

דגם: D.H.98 מוסקיטו FB.Mk.VI

טיפוס: מטוס קרב הפצצה

יצרן: סטנדרד מוטורס בע”מ,בריטניה

מס’ ח”א המלכותי: RF608

תולדות המטוס:

המטוס יוצר  במפעל קנלי של חברת סטנדרד מוטורס לפי חוזה מיניסטריון האויריה הבריטי מס’ 1680, והזמנה ליצור -300 מטוסים. צוייד במנועי מרלין 25 ואת טיסות הניסוי ביצעו בשדה התעופה הסמוך אנסטי.

הוצב בטייסת ח”א המלכותי מס’ 143 שהחליפה את מטוסי הבופייטר שלה במטוסי המוסקיטו דגם IV באוקטובר 1944, עם העברתה לכנף התקיפה בבסיס באנף שבמחוז אברדינשייר שבצפון סקוטלנד. 

המטוס סומן בקוד הזיהוי של הטייסת NE  ובקוד אישי והופעל במשימות הטייסת שכללו תקיפת ספינות גרמניות בחוף נורווגיה וכן הטבעת צוללות U  גרמניות שניסו לחמוק מגרמניה לנורווגיה עם כניעתה וסיום מלחמת העולם השניה.

לאחר המלחמה נסגרה טייסת 143 ומטוסיה וכוח האדם שלה הועברו לטייסת 14. המטוס הוכנס לאחסנה , וב-7 בנובמבר 1947 נמכר לחיל האויר הצרפתי. ההיסטוריה שלו שם לא ידועה לנו כרגע, ואפשרי שהופעל בהודו סין או באלג’יריה.

כשיצא משירות , אוחסן עם מטוסי מוסקיטו אחרים תחת כיפת השמים בבסיס שאטודון. לאחר חתימת הסכם מכירת מטוסי מוסקיטו מעודפי ח”א הצרפתי לישראל, נבחן ונבחר ע”י צוות טכני ישראלי ב-נובמבר 1950 והועבר לידי נציגי ח”א ב-21 בפברואר 1951. שוקם לכושר טיסה  והועבר ארצה החל מ-15 בנובמבר 1951 ע”י טייס בריטי שנשכר לצורך כך.

בחיל האויר קיבל את מספר הזנב 2131 והוצב בתחילה בכנף 22 בבסיס עקרון ושם המתין לכניסתו לשירות. הוצב בגף ההדרכה של טייסת   109 בכנף 4 בבסיס חצור. עם הקמתה של טייסת 110 בפיקוד הוגו מרום ב-2 באוגוסט  ,1953 הועבר לטייסת זו.

המטוס עבר תאונת נחיתה ב- 20 במאי 1955 שבעקבותיה נמחה ב-22 בספטמבר 1955

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x