פרטי המטוס:
דגם:PA.11 קאב ספיישל
יצרן: פייפר, ארה”ב
מספר יצרן:
תיאור האירוע:
בתאריך 18 באוקטובר 1950 בשעה 16:00 עמד הטייס דב ארליך להמריא משדה דב בפייפר 0429 לסיור ראייה מעל בית גוברין ומגדל. בזמן ההמראה הרגיש שהמנוע אינו פועל כשורה . הוא סגר את המצערת, ביצע בדיקות במטוס ומצא שהכל תקין לכן החליט להמריא שוב למשימתו, ושב לשדה לאחר שעה ו-45 דקות.
בשעה 22:40 באותו יום,קיבל הטייס נחום בירנבאום את מטוס הפייפר מידי המכונאי, להטסת דאר לבסיס רמת דוד. הטייס ערך את הבדיקות שלפני טיסה ומצא שהכל כשורה.
הוא הניע את המטוס והסיע לעמדת ההמראה. כשפתח מצערת למצב המראה והמטוס החל בריצה, אירעה פעמיים הפסקה קצרה בפעולת המנוע.
הטייס סגר את המצערת,עצר את המטוס ובדק מחדש את פעולת המנוע בזמן פתיחת המצערת. הכל היה כשורה. הוא המריא לדרכו בשעה 22:48, וכשהיה בגובה 200-300 רגל נראה לו שהמטוס מטפס בצורה איטית מהרגיל. הוא המשיך בנסיקה מעל לשדה עד לגובה 1,200 רגל (365 מטר) ואז עבר לטיסה אופקית. הוא בדק את מחוון הסל”ד וזה הראה על 2,200 סיבובים לדקה כשהמטוס טס במהירות של 70 מייל לשעה (112.6 קמ”ש). הוא בדק גם את המגנטו והכל עבד בצורה תקינה.
היות ופעולת המנוע נשמעה לו קצת מאומצת, החליט הטייס לנחות. הוא עשה סיבוב מעל לשדה דב ואותת למגדל עם אורות המטוס כסימן לבקשה לפתיחת אורות המסלול.
באותו הזמן פעולת המנוע הלכה ונחלשה אך הטייס הצליח לשמור גובה.הוא הגיע לקצה המסלול והתחיל לרדת בגובה ע”י טיסה בשמיניות. כשהגיע לגובה 800 רגל (243 מטר) המנוע השתעל פעמיים ונדם. הטייס הצליח להנחית את המטוס בשלום, וזה היה בשעה 22:55.
בעזרת המכונאי דחף הטייס את המטוס עד למוסך ושם הם ניסו להניע את המנוע ללא בדיקה מוקדמת או פתיחת מעטה המנוע.המנוע לא הניע ואז נתן הטייס הוראה להכניס את המטוס למוסך ולא לגעת בו עד למחרת.
בבוקר שלמחרת,לאחר קבלת אישור ממפקד טייסת 100 רס”ן מישה קנר וממפקד הבסיס,בדק המכונאי את המטוס, ומצא כמות ניכרת של מים במיכל הדלק, בכוסית הניקוי ובקרבורטור.
הסיבה לגמגום ולכביית המנוע נמצאה. המכונאי ניקז את המים, שטף את מיכל הדלק ואת מערכת הדלק, מילא בנזין ממלאי השדה, הריץ את המנוע ומצא את המטוס שמיש לטיסה.