הקדמה
מטוס הערבה היה המטוס הראשון מתכנון התעשיה האוירית שנכנס ליצור סדרתי. התכנון המוקדם של המטוס החל באמצע שנת 1965, ויעדיו היו מטוס לנוסעים ולמטען בעל תכונת המראה ונחיתה קצרה, בעל יכולת להמריא ולנחות ממסלולים משובשים ובעל יכולת לשאת 25 חיילים או מטענים. כדי להשיג את היעדים הללו המתכננים היו צריכים להתפשר על תכונות המהירות והמשקל של המטוס. גוף המטוס תוכנן בצורת חבית כשחלקו האחורי נפתח הצידה ב-90 מעלות על-גבי צירים כדי לאפשר העמסת ציוד. מוטת הכנף שלו היתה ארוכה, בעלת ספוילר ושטח גדול, וזנבו מורכב משני מנורים ומיצב כיוון כפול, בעלי שטח גדול, בדומה לזה של מטוס התובלה הצרפתי נוראטלס שהופעל באותה עת ע”י טייסת 103 בחיל האויר לצורך היגוי נוח ובטוח במהירויות נמוכות, זאת לאחר שבתחילה תוכנן זנב כפול על מנור אחד המתחבר לגוף המטוס.
לאחר שנקבעה ואושרה צורתו הסופית של המטוס, נבנה דגם שנשלח לניסויי מנהרת רוח אצל יצרנית המטוסים הבריטית BAC, ושם אומתו החישובים האוירודינמיים ושופרה תצורתם הסופית של המדפים.
באותו זמן הוחל בתכנון מבנה המטוס, הכנת שרטוטי היצור ובניית כלים ומקבעים. לאורך תקופת בניית אב הטיפוס שנמשכה כ-3 שנים, הוכנסו שינויים בתכנון שנבעו מבעיות התאמה בין החלקים.
אב הטיפוס הראשון ירד מפס היצור ב-21 ביולי 1969, והמריא לטיסת הבכורה ב-27 בנובמבר 1969. אב הטיפוס הוצג לקהל הרחב רק לאחר 20 טיסות ניסוי. הוא כלל, נוסף לשני הטייסים, מהנדס טיסה וטכנאי האחראי על הפעלתם של מכשירי המדידה והרישום שמילאו את תא המטען.
אב הטיפוס השני טס לראשונה ב-8 במאי 1971. רישוי מנהל התעופה הפדרלי האמריקאי ניתן למטוס באפריל 1972. (TC No.A32EU) היצור הסתיים בשנת 1988 לאחר שיוצרו יותר מ-90 מטוסים.
כתבה על המטוס מהעיתון “למרחב”,28.2.67 (מקור: עיתונות יהודית היסטורית”)
דגמי המטוס:
ערבה 101 – הדגם הראשוני. לא נכנס ליצור סדרתי אך היה הבסיס לכל הדגמים הבאים. מנועי PT6A-27.
ערבה 101B – מטוס לשימושים אזרחיים. שווק בארה”ב כמטוס מטען וכמטוס מאסף (קומיוטר), והיה שונה מהדגם הראשוני בסידור המושבים הפנימי: במטוס הותקנו 19 מושבים, וכן היה מצויד במנועים חזקים יותר מדגם PT6A-36, כדי לקבל את הרישוי האמריקאי שונו במטוס משקלי ההמראה והנחיתה כדי שיתאימו לחוקת האויר הפדרלית המיוחדת SFAR 41C.
ערבה 102 – למטוס זה היו 3 תצורות שונות: לנוסעים עם 20 מושבים בסטנדרט של חברות תעופה, נוסעים אקזקיוטיב עם 12 מושבים ומטוס למטען, כולל דגם שיכול לפעול כבית חולים נייד ודגם לפינוי הכולל בתוכו סידור ל-12 אלונקות ושני חובשים.
ערבה 201 – מטוס לשימוש צבאי. רוב ה-70 מטוסים שיוצרו היו מדגם זה שיוצא למדינות רבות. המטוס נושא צוות של שניים, וכן עד 24 חיילים חמושים או 16 צנחנים ושני משלחים, או 2.5 טון מטען. ישנה אפשרות לחמש את המטוס במגוון של חימוש בהתאם לצורך.
ערבה 202 – הדגם האחרון, המצוייד בכנפוני קצות כנף. כמו כן יש בכנפי המטוס גדרות להצמדת שכבת הגבול, וגוף ארוך יותר. טס לראשונה בשנת 1976. במטוס הוספה גם מערכת חמצן לצוות וכן מנוע עזר APU.
נתוני המטוס:
•גוף: בעל חתך עגול. חלקו האחורי ניתן לפתיחה לצורך העמסה.
•זנב: בעל מיצב כיוון כפול, מפוצל (מעל ומתחת למנור) נתמך על 2 מנורים היוצאים מאחורי המנועים, מיצב והגה הגובה מחברים את שני המנורים והזנב
•כנף: עילית, ישרה, בעלת יחס הצרה גבוה ומיתר קבוע. לכנף דיהדרל של 1.5 מעלות, מיתר ממוצע של 2.090 מטר והיא נתמכת ע”י סמוכות.
•מנועים בדגם 101B: שני מנועי טורבופרופ מדגם PT6A-36 תוצרת פראט אנד וויטני קנדה. מנוע זה מפתח 750 כ”ס להמראה ולטיסה מתמשכת.
•מדחפים: תוצרת חברת הרצל. טבור דגם HC-B3TN-3D, להבים דגם T10282HR או T10282HRB או T10282R או T10282RB. המדחפים הם בעלי פסיעה משתנה והפיכה וניתנים להנצה. קוטרם 4.015 מטר.
דלק: הדלק המתאים למטוס הוא, לפי נתוני היצרן, JP-1 ,JP-4 או JP-5. המטוס נושא 765 ליטר במיכל שמאל וכמות דומה במיכל ימין. להפעלה בטמפרטורות של מתחת לאפס, יש להוסיף תוספים נגד הקרחה לפי המלצת היצרן.
שמן מנוע: השמן המתאים למטוס הוא, לפי נתוני היצרן MIL-L-7808 בכמות 5.8 ליטר למנוע.
משקלים (דגם 101B):
•משקל ריק תפעולי: 3371 ק”ג
•משקל המראה מירבי: 5670 ק”ג
•משקל נחיתה: 5670 ק”ג
•מטען משתלם מירבי: 2 טון
ביצועים: (בגובה פנה”י, יום רגיל, במשקל המראה מירבי)
•מהירות מירבית מותרת Vmo:170 קשר
•מהירות להפעלת מדפים Vfe:120 קשר
•מהירות תמרון Va: 145 קשר
•מהירות שליטה מינימלית Vmc:70 קשר
•מהירות הזדקרות, מדפים מעלה, מנועים כבויים: 137 קמ”ש
•מהירות הזדקרות, מדפים מטה, מנועים כבויים: 105 קמ”ש
•מהירות הזדקרות, מדפים במצב המראה, כח מנועים להמראה: 101 קמ”ש
•מהירות שיוט מירבית בגובה 3040 מ’: 337 קמ”ש
•ריצת המראה: 180 מ’
•ריצת המראה לגובה 15 מ’-305 מ’
•ריצת נחיתה: 120 מ’
•ריצת נחיתה מגובה 15 מ’-265 מ’
•שיעור נסיקה, שני המנועים בכוח מירבי: 522 מ’/ד’
•שיעור נסיקה, מנוע אחד בכוח מתמשך מירבי: 135 מ’/ד’
•תקרת טיסה, שני המנועים בכח נסיקה מירבי: 8700 מ’
•תקרת טיסה, מנוע אחד בכוח מתמשך מירבי: 3400 מ’
•טווח עם כמות דלק מירבית, במהירות שיוט בגובה 3040 מ’, רזרבות ל-30 דקות: 2000 ק”מ
מידות:
•אורך: 13.03 מ’
•מוטת כנפיים: 20.96 מ’
•גובה: 5.21 מ’
•שטח כנפיים: 43.68 מ”ר
•בסיס גלגלים: 4.62 מ’
•מפסק גלגלים:4 מ’
•אורך התא: 3.87 מ’
•רוחב תא מירבי: 2.33 מ’
•גובה תא מירבי: 1.75 מ’
•רוחב הרצפה: 1.85 מ’
דלתות:
•דלת תא מטען: גובה: 1.75מ’ רוחב: 2.33 מ’
•דלת נוסעים: גובה: 1.57 מ’ רוחב: 1.62 מ’
•דלת צוות (בצד ימין של תא הטייס): גובה: 0.93 מ’ רוחב: 0.48 מ’
•חלונות: 0.33 X 0.31 מ’
ההיסטוריה של המטוסים שיוצרו:
מספר יצרן: 0001 אב טיפוס לניסויים קרקעיים.
מספר יצרן: 0002 דגם: 101 אב טיפוס. אות קריאה: 4X-IAI טיסה ראשונה: 27.11.69 התרסק ליד טול כרם בעת ניסוי פירפור ב-19 בנובמבר 1970. בעת התאונה היו לו 110 ש”ט ו-92 גיחות.
מספר יצרן: 0003 דגם: 101 אות קריאה: 4X-IAA טיסה ראשונה: 8.5.70 היה מטוס ההדגמה של התע”א והוצג בסלון האוירי בפריס. הוסב לדגם 201. בתקופת מלחמת יוה”כ גוייס לח”א ב-21 באוקטובר 1973. הופעל תחת אות קריאה 4X-FDA הוחזר לתע”א ב-30.10.73 .
מספר יצרן: 0004 דגם: 101A טיסה ראשונה: 7.3.72 אות קריאה: 4X-IAB הופעל ע”י היחידה לשירותי תעופה של חברת נתיבי נפט להטסת עובדים לשדה הנפט באבו-רודס מאוגוסט 1973. גוייס לח”א במלחמת יוה”כ בתאריך 15.10.73. הוחזר לתע”א ב-30.10.73, שימש לניסויי טיסה ובין היתר טס ללא חנייה לאתיופיה ביוני 1972 לשם הדגמה. ביולי 1972 הוטס להדגמה ב-14 ממדינות מרכז אמריקה.
הוסב לדגם 201 ונמכר לח”א של גואטמלה. סופק בתאריך 22.2.77 מספר זנב:FAG-897 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה תחתאות קריאה TG-SAB.יצא משירות ואוחסן.
מספר יצרן: 0005 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAC היה מיועד למכירה לח”א מקסיקו בפברואר 1973 אך נמכר לניקרגואה כ-AN-BIR. לאחר מכן נמכר לח”א המקסיקני. הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה תחת מס’ זנב 2001. התרסק לאחר המראה מהמנחת הצבאי בבדיראגואטו ליד סאן חוזה דל לאנו במחוז קוליאקן שבמדינת סינאולה במכסיקו ב-26.2.94, שישה הרוגים.
מספר יצרן: 0006 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAD נמכר לצבא מקסיקו מספר זנב: BRE-01 אות קריאה: XC-GAW. הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה נמכר לח”א של ניקרגואה בשנת 1980. אות קריאה AN-BIR ומס’ זנב FAN419 ששונה ל-223. ב-14 באוגוסט 1982 לאחר המראה מש”ת אוגוסטו סאנדינו במנגואה סטה לימין והתרסק.
מספר יצרן: 0007 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAE נמכר לצבא מקסיקו בשנת 1973. מספר זנב: BRE-02 אות קריאה: XC-GAX. הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה .
מספר יצרן: 0008 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAF נמכר לצבא מקסיקו ב-31.8.73. מספר זנב: BRE-03 אות קריאה: XC-GEB הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה .
מספר הזנב הוחלף ל-3003.
מספר יצרן: 0009 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAG נמכר לצבא מכסיקו ב-24 באוגוסט 1973 אולם גוייס לח”א במלחמת יוה”כ. נשא את המספר 19. הוחזר לתע”א ב-30.10.73. הוטס למקסיקו בינואר 1974. מספר זנב: BRE-04 אות קריאה: XC-GEC הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.מספר הזנב שונה ל-2004.
מספר יצרן: 0010 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAH נמכר לצבא מקסיקו. סופק ב-10 באפריל 1973. מספר זנב: BRE-05 אות קריאה: XC-GED הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה .מספר הזנב שונה ל-2005 ואחר כך ל-3005.
מספר יצרן: 0011 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAJ נמכר לצבא אקוודור. סופק בתאריך 26.7.74. מס’ זנב: T-201.
התרסק 19.11.79 בהמראה משדה התעופה לוקסה.
מספר יצרן: 0012 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAK נמכר לצבא אקוודור. סופק בתאריך 28.9.74. מספר זנב: T-202 .כונה שם “Halcon”.מספר הזנב שונה ל-E-202.
מספר יצרן: 0013 דגם:201 אות קריאה:4X-IAL נמכר לצבא אל סלוודור . סופק בתאריך 17.12.74.מס’ זנב:FAS-801 .הופעל ע”י להק התובלה בבסיס אילופנגו. נמכר לשימוש אזרחי בגואטמלה בשנת 1998. בשימוש Civil Guatemala Op.
מספר יצרן: 0014 דגם:201 אות קריאה:4X-IAM נמכר לצבא אל סלוודור ב-16 בינואר 1975. מס’ זנב:FAS-802. הופעל ע”י להק התובלה בבסיס אילופנגו.עבר תאונה ב-27 בספטמבר 1977. קורקע ושימש מקור לחלקי חילוף.
מספר יצרן: 0015 דגם:201 אות קריאה:4X-IAN הוחכר לח”א בתקופת מלחמת יוה”כ.אות קריאה 4X-FDB.נמכר לצבא אקוודור בתאריך 23.3.75 . מס’ זנב T-203 כונה “Godzilla”.מספר הזנב שונה ל-E-203 בשנת 1993.
מספר יצרן:0016 דגם 201 אות קריאה 4X-AIO אב הטיפוס של דגם 202. הוצג בסלון האוירי בפריס.
נמכר במקור לחברת הליקול קולומביה וסופק בתאריך 19.8.82 תחת אות קריאה HK-2870X.
הוחזר לארץ במאי 1985 וסומן 4X-AIO. נמכר לצבא גואטמלה בנובמבר 1996.מוצב לתצוגה בש”ת של גואטמלה סיטי בצבעים אזרחיים.עם זנב של ערבה 824 וסימון “513”.
מספר יצרן:0017 דגם:201 אות קריאה 4X-IAP נמכר לח”א של אל סלוודור מס’ זנב:FAS-803 סופק 23.4.75 .הופעל ע”י להק התובלה בבסיס אילופנגו. נמכר לשימוש אזרחי בגואטמלה בשנת 1998.
מספר יצרן:0018 דגם:201 אות קריאה 4X-IAQ נמכר לח”א של אל סלוודור מס’ זנב FAS-804 סופק 9.6.75 . נמכר לשימוש אזרחי בגואטמלה בשנת 1998.
מספר יצרן:0019 דגם:201 אות קריאה:4X-IAR נמכר לח”א של אקוודור מס’ זנב:T-204.סופק 27.6.75 . כונה “Barrabás”.ניזוק קשות בתאונה בבסיס פסטאזה-של ב-27.6.95 לאחר שירד מהמסלול בעת נחיתה וכן הנסע הקדמי קרס.נמכר לח”א אקוודור.הופעל תחת מס’ זנב AEE-204.למטוס דווחה תאונה ב-17.9.05 אך נראה בקיטו למחרת ללא פגע. יצא משימוש בסוף מאי 2019.
מספר יצרן:0020 דגם:201 אות קריאה 4X-IAS נמכר לחיל הים של אקוודור מס’ זנב:ANE-402 יותר מאוחר ANE-202.סופק:8.8.75 . מטוס הערבה הראשון שרכש חיל הים של אקוודור. התרסק ליד ארומה,מנאבי שבאקוודור 8.6.88 . בתאונה נהרגו מפקד ח”א של אקוודור וכמה גנרלים.
מספר יצרן:0021 דגם: 201 אות קריאה 4X-IAT נמכר לח”א בוליביה.סופק בתאריך 12.9.75.מס’ זנב:TAM-75 .יצא משירות.שרידיו נמצאים בלה פז.
מספר יצרן:0022 דגם: 201 אות קריאה 4X-IAU נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 3.10.75. מס’ זנב:FAG-808 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.
המטוס ניזוק בתאונה בשנת 1983 ויצא משימוש.
מספר יצרן:0023 דגם: 201 אות קריאה 4X-IAV נמכר לח”א של אקוודור מס’ זנב:T-205 סופק ביולי 1975.התרסק ליד מקאס,מורונה סנטיאגו שבאקוודור 25.3.91 .
מספר יצרן:0024 דגם: 201 אות קריאה:4X-IAW נמכר ח”א בוליביה.סופק בתאריך 28.7.75. מס’ זנב TAM-76 . הופעל ע”י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה התרסק בג’ונגל בעת בטיסה מש”ת קמירי לאינטגואזורנדה בתאריך 2.3.76.המטוס נמצא יומיים אח”כ.19 הרוגים .
מספר יצרן:0025 דגם:201 אות קריאה 4X-IAX נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 12.11.75. מס’ זנב: FAG-816 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה. יצא משימוש.
מספר יצרן:0026 דגם:201 אות קריאה 4X-IAY נמכר לח”א בוליביה.סופק בתאריך 28.10.75. מס’ זנב:TAM-77 הופעל ע”י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה התרסק 16.3.77 .
מספר יצרן:0027 דגם:201 אות קריאה 4X-IAZ נמכר לצבא גואטמלה.xופק בתאריך 10.1.76. מס’ זנב: FAG-824 סופק בתאריך 10.1.76. הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה .ניזוק בתאונת נחיתה בפופטון ב-11.12.83. הכנפיים והזנב הועברו למטוס מס’ יצרן 016.
מספר יצרן:0028 דגם:201 אות קריאה 4X-IBA נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 5.2.76. מס’ זנב: FAG-832.הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה שבעיר גואטמלה סיטי.
יצא משימוש ואוחסן בבסיס לה אורורה, שימש כמקור לחלקי חילוף.
מספר יצרן:0029 דגם:201 אות קריאה 4X-IBB נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 14.2.76. מס’ זנב: FAG-840 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.יצא משימוש ושימש כמקור לחלקי חילוף.
מספר יצרן:0030 דגם:201 אות קריאה 4X-IBC נמכר לח”א בוליביה.סופק בתאריך 16.1.76. מס’ זנב TAM-78.הופעל ע”י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה.יצא משימוש בבסיס לה אורורה.
מספר יצרן:0031 דגם:201 אות קריאה 4X-IBD נמכר לח”א הונדורס וסופק בתאריך 21.2.76. מס’ זנב FAH-316 ב-9.1.01 ירד מהמסלול בעת נחיתה עם רוח זנב חזקה בפלאסיוס.כן נסע ימין וסמוכת כנף ימין נקרעו מגוף המטוס.מצב שמישותו כיום אינו ידוע.
מספר יצרן:0032 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBE נמכר לצבא בוליביה.סופק ב-2.3.76. מס’ זנב:TAM-79 הופעל ע”י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה נתפס ע”י המורדים הסנדיניסטים. הופעל מניקרגואה תחת מס’ זנב FAS-224.
מספר יצרן:0033 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBF נמכר לצבא גואטמלה וסופק ב-16.3.76.מס’ זנב:FAG-848 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.
המטוס יצא משימוש.
מספר יצרן:0034 דגם:201 אות קריאה:4X-IBG נמכר לח”א הונדורס מס’ זנב:FAH-317 סופק בתאריך 20.3.76.יצא משימוש ושימש כמקור לחלקי חילוף באוקטובר 1996.דווח כשמיש בשנת 2011.
הוצא משירות באוקטובר 1996 והוצב בתצוגה במוזיאון התעופה של הונדורס.
מספר יצרן:0035 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBH נמכר לח”א מקסיקו סופק ב-26.8.76.מס’ זנב BRE-08 אות קריאה XC-BIY הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.מס’ הזנב הוחלף ל-3008.יצא משימוש במרץ 2013 ונמצא בתצוגה בזוקאלו שבמקסיקו.
מספר יצרן:0036 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBI נמכר לח”א מקסיקו וסופק בספטמבר 76.מס’ זנב BRE-06 אות קריאה XC-BIW הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.מס’ הזנב הוחלף ל-3006.יצא משימוש בשנת 2013.הוצב בתצוגה בבסיס סנטה לוצ’יה שבמכסיקו סיטי
מספר יצרן:0037 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBJ נמכר לח”א מקסיקו וסופק בספטמבר 1976.מס’ זנב BRE-09 אות קריאה XC-BIZ הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.מס’ הזנב הוחלף ל-3009.יצא משימוש בשנת 2013.
מספר יצרן:0038 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBK נמכר לח”א של גואטמלה וסופק ב-9.5.76מס’ זנב FAG-856 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה ניזוק בתאונה ב-21 בינואר 1984 ויצא משימוש.
מספר יצרן:0039 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBL נמכר לח”א מכסיקו וסופק בתאריך 10.8.76.מס’ זנב BRE-07 מספר הזנב הוחלף ל-3010 בשנת 2012.הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.התרסק ב-20 באפריל 2012 בשדה התעופה אל זורילו במזרח מקסיקו בעת נחיתת חירום מיד לאחר ההמראה משם.
מספר יצרן:0040 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBM נמכר לממשלת מקסיקו וסופק ב-12.8.76.מס’ זנב BRE-10 אות קריאה XC-BOA הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.מס’ הזנב הוחלף ל-3010.כיום שייך לממשלת מכסיקו. מופעל ע”י UTEAAM
מספר יצרן:0041 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBN נמכר לחיל הים של ארגנטינה וסופק במאי 1978.הופעל תחת אות קריאה LV-PZU ע”י משרד התעופה האיזורי של סאלטה.אות הקריאה הפך ל-LV-MHP בתאריך 15.4.78
מספר יצרן: 0042 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBO נמכר לח”א בוליביה וסופק ב-30.6.76 מס’ זנב:TAM-80 הופעל ע”י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה .
מספר יצרן: 0043 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBP נמכר לחברת אומני איירקרפט באוקטובר 1980 כ-VR-CAF.לאחר מכן נמכר בנובמבר 1992 לחברת אויאסיון דה צ’יאפאס כ-XA-LON. הועבר לח”א מכסיקו.יצא משימוש בטוקסלה באוגוסט 1992.
מספר יצרן: 0044 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBQ נמכר לחיל הים של אקוודור .סופק בתאריך 26.5.77 מס’ זנב ANE-234 התרסק בתאריך 29.4.79 בעת תרגיל UNITAS ליד הכפר סן מתיאו בחבל מנאבי בעת שחיפש אחרי שרידיו של מטוס נוסעים של חברת SAETA.
מספר יצרן:0045 דגם:201 אות קריאה 4X-IBR נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 10.7.76. מס’ זנב:FAG-864 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה .יצא משימוש.
מספר יצרן:0046 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBS נמכר לחברת התעופה Linea Aerea CATA תחת אות קריאה LV-PIJ.סופק בספטמבר 1980.אות הקריאה הוחלף ל-LV-OLS.
ב-5.6.03 נרשם בארה”ב תחת אות קריאה N302CL ע”ש חברת OWL AEROSPACE INC מהעיר נורת’ מיאמי ביץ’ בפלורידה.
מספר יצרן 0047 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBT נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 28.9.76. מס’ זנב:FAG-872 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.יצא משימוש.
נראה בפירוק בגואטמלה סיטי ב-2.12.06 .הוצב לתצוגה ליד שדה התעופה של גואטמלה סיטי.
מספר יצרן 0048 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBU נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 9.10.76. מס’ זנב:FAG-880 הופעל ע”י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.
יצא משימוש.נראה בפירוק בגואטמלה סיטי ב-2.12.06
מספר יצרן 0049 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBV נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה,סופק ב-8.3.79.מס’ זנב GN-7952 .
מספר יצרן 0050 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBW נמכר לחיל הים של ונצואלה ב-15.8.79 מס’ זנב YV-MAR-3 . כיום שייך למשרד להגנת הסביבה ואוצרות הטבע
מספר יצרן 0051 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBX נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה,מס’ זנב GN-7953.סופק 8.3.79.התרסק בעת נחיתת אונס תאריך 23.7.79 במתאוס רידג’,ונצואלה.3 הרוגים.
מספר יצרן 0052 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBY נמכר למשרד הכללי לתעופה DIGAM תחת אות קריאה LV-PAP שנרשם ב-13 בדצמבר 1978. אות הקריאה הוחלף ל-LV-MRR ב-16 בפברואר 1979.הוחלף ל-LQ-MRR ב-14 ביולי 1997 וחזרה ל-LV-MRR ב-15 בנובמבר 2000.
יצא משימוש בשנת 1990 . נמכר לחברה האמריקאית OWL AEROSPACE בשנת 2001 . נרשם בארה”ב תחת סימן הרישום N30299 ב-31 בדצמבר 2001..נמכר לח”א המכסיקני בשנת 2005, מספר זנב 3015.
יצא משימוש ואוחסן בשנת 2013.לאחר מכן הוצב בתצוגה במכסיקו
מספר יצרן 0053 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBZ נמכר למשרד הכללי לתעופה DIGAM תחת אות קריאה LV-PAR שנרשם בדצמבר 1978 והוחלף ל-LV-MRS בינואר 1979.
יצא משימוש בשנת 1990.נרשם בארה”ב תחת אות קריאה N30682 ע”ש חברת OWL AEROSPACE בשנת 2001 ונמכר לח”א של מקסיקו בשנת 2002,מספר זנב 3015. הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה המטוס היה בשירות כשנראה בשנת 2007 .יצא משימוש בשנת 2013 והוצב בתצוגה בבסיס טוקסטלה גוטיארז.
מספר יצרן 0054 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICA נמכר לחברת YPF ARGENTINA.אות קריאה LV-PBN ממרץ 1979 שהוחלף ל-LV-MRX במאי 1979.המטוס פגע בהר בטיסת נוסעים לא סדירה במזג אויר גרוע מהאי נווארינו בתאריך 21.11.79 והתרסק.8 נהרגו.
מספר יצרן 0055 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICB נמכר לחברת YPF ARGENTINA.אות קריאה LV-PBO ממרץ 79 .נמכר לחברת TAPSA ואות הקריאה שונה ל-LV-MRY .המטוס נמכר בשנת 2002 לחברה האמריקאית OWL AEROSPACE ופורק לחלפים.
מספר יצרן 0056 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICC נמכר לח”א תאילנד מס’ זנב 40456,קוד BTL7-1/25.הופעל ע”י טייסת 404,כנף 4 מבסיס ת’אקלי משנת 1980 עד 1993,לאחר מכן ע”י טייסת 605,כנף 6 בסיס דון מואנג עד שנת 2003,ואח”כ ע”י טייסת 402 .יצא משימוש והועבר בדצמבר 2015 לתצוגה במוזיאון התעופה קונג ת’אפ אקאט שבדונג-מואנג בתאילנד.
מספר יצרן 0057 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICD נמכר לח”א תאילנד מס’ זנב 40457 ,קוד BTL7-2/25 הופעל ע”י טייסת 404,כנף 4 בסיס ת’אקלי,משנת 1980 עד 1993,ולאחר מכן משנת 1993 עד 2003 ע”י טייסת 605,כנף 6,בסיס דון מואנג,כיום ע”י טייסת 402 .
מספר יצרן 0058 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICE נמכר לח”א תאילנד מס’ זנב 40458,קוד BTL7-3/25 הופעל ע”י טייסת 404,כנף 4,בסיס ת’אקלי משנת 1980 עד 1993,ע”י טייסת 605,כנף 6 בסיס דון מואנג עד 2003,ואח”כ ע”י טייסת 402.יצא משימוש בדצמבר 2015.
מספר יצרן 0059 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICF נמכר לצבא סוואזילנד רישום 3D-DAA.הופעל ע”י כנף האויר מבסיס מאנזיני.יצא משימוש בשנת 2006. הגוף מאוחסן במאנזיני.
מספר יצרן 0060 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICG נמכר לצבא סוואזילנד רישום 3D-DAB הופעל ע”י כנף האויר מבסיס מאנזיני.התרסק בעת טיסת הדגמה בסונגה שבסוואזילנד בתאריך 15.1.80.אנשי הצוות דייב לוין ואלי מור נהרגו.ועדת החקירה קבעה שהטייס פנה פניה חדה לאחר ההמראה ובגובה נמוך ובשל כך המטוס התרסק.
מספר יצרן 0061 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICH נמכר בשנת 1979 למנהל התעופה של מחוז האי טיירה דל פואגו בארגנטינה.נרשם תחת אות קריאה LV-PCP בתאריך 2.8.79.הופעל ע”י חברת קאיקן לינאס אאראס משנת 1992.אות קריאה זה הוחלף ל-LV-MTP .
כיום בבעלות מנהל התעופה של האי טיירה דל פואגו.
מספר יצרן 0062 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICI נמכר לצבא ונצואלה,וסופק בתאריך 26.2.80 מספר זנב EV-8012.
התרסק בתאריך 24.10.99 בטיסה במז”א גשום בסן קרלוס.המטוס המריא מש”ת לה קרלוטה-פרנסיסקו מירנדה ויעדו היה ש”ת אקאריגואה.6 הרוגים.
מספר יצרן 0063 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICJ נמכר לצבא ונצואלה,סופק ב-26.2.80.מספר זנב EV-8014 .
מספר יצרן 0064 דגם 201 אות קריאה 4X-ICK נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מס’ זנב GN-7960.סופק בתאריך 26.1.80.בתאריך 28.2.90, לאחר המראה מש”ת לה קרלוטה בקרקאס פגע בקו מתח גבוה (או באנטנה),והתרסק לתוך עצים.
מספר יצרן 0065 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICL נמכר לח”א קולומביה,מס’ זנב FAC-951 סופק בתאריך 12.3.80.ניזוק בהמראה מפוארטו ראנדון בתאריך 2.6.82 ויצא משימוש.
מספר יצרן 0066 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICM נמכר לח”א קולומביה,מס’ זנב FAC-952 .הועבר לקולומביה דרך פרסטויק..מס’ הזנב שונה ל-FAC-1952.מופעל ע”י Esc De Combat. בשירות בשנת 2008 .
מספר יצרן 0067 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICN נמכר למנהל התעופה של מחוז פורמוסה בארגנטינה אות קריאה LV-POA אות הקריאה שונה ל-LV-ASZ . הופעל ע”י חברת התעופה CATA
המטוס נמכר בשנת 2002 לחברה האמריקאית OWL AEROSPACE ופורק לחלפים.
מספר יצרן 0068 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICO נמכר לח”א קולומביה,מס’ זנב FAC-953 סופק ב-14.3.80 והוטס דרך איסלנד.מס’ הזנב שונה ל-FAC-1953. יצא משירות בבוגוטה בשנת 2013 .
מספר יצרן 0069 דגם: 102 אות קריאה 4X-ICP נמכר ל-XA-DUG ולאחר מכן לחברת AVIACSA תחת אות קריאה XA-MIS . כיום בשירות ח”א מכסיקו.
מספר יצרן 0070 דגם: 102 אות קריאה 4X-ICQ נמכר לצבא סוואזילנד רישום 3D-DAC הופעל ע”י כנף האויר מבסיס מאנזיני.
התרסק בתאונת המראה בשנת 2004 בדרום מזרח סווזילנד כשהמריא עם הגאי כיוון נעולים.גרוטאת המטוס נמצאת בש”ת מאנזיני.
מספר יצרן 0071 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICS נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מס’ זנב GN-8168 התרסק בתאריך 5.5.06 בטיסה מש”ת פוארטו אייקוצ’ו לקרקאס,29 ק”מ מהיעד.5 הרוגים.
מספר יצרן 0072 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICT הוצג בסלון האוירי בלה בורז’ה ביוני 1981.גוייס לחיל האויר בעת מלחמת שלום הגליל.הוחכר לחיל האויר בשנת 1983 אות קריאה 4X-JUA ומס’ זנב:101.נכנס לשירות קבוע בחיל האויר.
המטוס יצא משירות,אוחסן בנתב”ג לאחר מכן פורק, אוחסן במושב בערבה ולבסוף נמכר לחברת Owl Aerospace האמריקאית
מספר יצרן 0073 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICU הועבר לחברת הבת של התע”א בארה”ב IAI INC. הוטס לשם דרך ברינדיזי ופרסטוויק וקיבל שם את אות הקריאה N525MW ב-23.2.81.המטוס הגיע לקי ווסט שבאלבמה בתאריך 18.3.81 .נמכר לחברת קונסולידייטד איירקרפט ביוני 1981,וזו החכירה אותו לחברת איירספאר בתאריך 30.6.81.בפברואר 82 עברה הבעלות לרוברט מ.טרי בעל חברת קונסולידייטד שהחכיר אותו שוב לאיירספאר עד אפריל 1983.לאחר מכן הושכר לחברת התעופה קומט איירלינס ביולי 1983.
המטוס עבר לבעלות בנק לאומי בסניף ניו יורק בדצמבר 1983 וזה השכיר אותו לחברת התעופה נורת אמריקן איירלינס ב-22.5.84.לאחר מכן נמכר בדצמבר 1985 לחברת ווסטליס איירקרפט,וזו השכירה אותו לחברת התעופה קראון אייר עד דצמבר 1987.באוגוסט 1988 נמכר לחברת וורלד-ווייד טכנולוג’י מפנמה,וזו מכרה אותו לחברת התעופה טרנספורטס איירומאר המקסיקנית,והמטוס קיבל שם את אות הקריאה XA-RAA .
לאחר מכן נמכר לחברת אינטרקאמביו קומרסיאל בשנת 1988 ואות הקריאה שונה ל-XA-FBN. נמכר לח”א מכסיקו.מופעל תחת מס’ זנב 3011 ע”י טייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה. יצא משימוש ומוצב בתצוגה במוזיאון הלאומי לתעופה הנמצא בבסיס.
מספר יצרן 0074 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICV.
הועבר לחברת הבת של תע”א בארה”ב ונרשם שם תחת אות קריאה N601AE.נמכר למפעיל בפנמה ובשנת 1988 נמכר לחברת אינטרקאמביו קומרסיאל.הופעל בתחילה תחת אות קריאה XA-RAB ששונה אח”כ ל-XA-FPO.בתאריך 14.2.04 נמכר לח”א של מכסיקו.הופעל מבסיס סנטה לוצ’יה תחת מספר זנב 3012.יצא משימוש בשנת 2013.
מספר יצרן 0075 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICW הועבר לחברת הבת של התע”א בארה”ב IAI INC. וקיבל שם את אות הקריאה N701AE ב-1.11.81.נמכר לחברת איירספאר באותו חודש.
איירספאר החכירה אותו לחברת BLT ליסינג עד ל-5.5.83.הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה נורת’ אמריקן איירלינס באוקטובר 1983 והחזירה אותו בשנת 86.לאחר מכן נמכר לחברת וורלדוויד טכנולוג’י מפנמה באוגוסט 88,לאחר מכן נמכר לחברת טרנספורטס איירומאר וטס תחת אות קריאה XA-FPP.לאחר מכן עבר לבעלות חברת אינטרקאמביו קומרסיאל ואות הקריאה שונה ל-XA-FPP.
מספר יצרן 0076 דגם: 101B אות קריאה 4X-CUA סופק לחברת איירספאר ונרשם בארה”ב תחת אות קריאה N801AE בפברואר 1982.הוחכר לחברת BLT ליסינג עד ל-5.5.83.הוחכר בחכירת משנה לחברת נורת אמריקן איירלינס באוגוסט 1983 עד 1986.
נמכר לחברת וורלדוויד טכנולוג’י מפנמה באוגוסט 1988 ולאחר מכן לחברת טרנספורטס קומרסיאל והופעל שם תחת אות קריאה XA-RAD, והרישום האמריקאי בוטל ב-1.9.88. לאחר מכן עבר לבעלות חברת אינטרקאמביו קומרסיאל תחת אות קריאה XA-FPQ.נמכר לח”א מקסיקו מס’ זנב 3014 הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ’יה.
יצא משימוש ומוצב לתצוגה באיזור הצבאי מס’ 22 בטולוקה.
מספר יצרן:0077 דגם:101B אות קריאה 4X-CUD נמכר לחברת אייר ליבריה וסופק במאי 19999984 תחת אות קריאה EL-AJG . יצא משירות בשנת 1990.
מספר יצרן:0078 דגם:101B אות קריאה:4X-CUJ סופק לחברת אייר ליבריה תחת אות קריאה EL-AJH ביוני 84.התרסק בהמראה מש”ת סאאסטאון ב-8.10.89.
מספר יצרן:0079 דגם:101B אות קריאה:4X-CVA נמכר לחברת התעופה אייר ליבריה ביוני 1984 תחת אות קריאה EL-AJI,אך לא נמסר היות והחברה לא עמדה בפרעון התשלומים.נרשם ע”ש התע”א כ-4X-CUU.הושכר לחברת סנונית מנובמבר 1989 עד מרץ 1991.שימש לטיסות משדה דב לקריית שמונה,ולטיסות שכר מזדמנות בארץ ובחו”ל.אות הקריאה שונה ל-4X-CST במרץ 1991.נמכר לחיל האויר של ונצואלה ב-10 ביולי 1991, מס’ זנב FAV6944. עבר תאונה ב-23.4.94
לבסוף נמכר לח”א של ונצואלה ב-10.7.91 מספר זנב FAV-8595 . המטוס ניזוק בתאונה ב-23.4.94.
מספר יצרן:0080 דגם: 101B גוייס לח”א בעת מלחמת שלום הגליל. הוחכר לחיל האויר בשנת 1983 מס’ זנב 303 ואות קריאה 4X-JUC. נכנס לשירות קבוע בחיל האויר. יצא משירות, אוחסן בנתב”ג ולאחר מכן פורק והועבר לאחסנה במושב בערבה. לבסוף נמכר לחברה האמריקאית Owl Aerospace ופורק לחלפים.
מספר יצרן:0081 דגם: 201 אות קריאה 4X-CUP נמכר לממשלת קמרון תחת אות קריאה TJ-AAS.סופק בינואר 1986.יצא משימוש.
מספר יצרן:0082 דגם:201 אות קריאה:4X-CUQ נמכר לצבא פפואה וגינאה החדשה .מס’ זנב P2-021 סופק במרץ 1985 .
יצא משימוש ומשלא נמכר חזר לשימוש והופעל לטיסות בודדות לבסיסי חיל האויר האוסטרלי. עד שיצא משירות סופית.
מספר יצרן:0083 דגם:201 אות קריאה 4X-CUR נמכר לצבא פפואה וגינאה החדשה .מס’ זנב P2-022 סופק במרץ 1985 .יצא משימוש ומשלא נמכר חזר לשימוש והופעל לטיסות בודדות לבסיסי חיל האויר האוסטרלי עד שיצא משירות סופית.
מספר יצרן:0084 דגם:201 אות קריאה:4X-CUS נמכר לצבא פפואה וגינאה החדשה מס’ זנב P2- 023 סופק במרץ 1985 .יצא משימוש ואוחסן בשדה ג’קסון חחא מדחפים ומנועים וכנראה שימש כמקור חלקי חילוף עבור שני המטוסים האחרים.
מספר יצרן:0085 דגם: 201 . המידע אינו ברור. כנראה שנרשם בחו”ל תחת סימן הרישום HP-01.
מספר יצרן:0086 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICR נמכר לח”א אקוודור,סופק בשנת 1981.מס’ זנב T-206.כונה “Lucifer”
מספר יצרן:0087 דגם: 101B אות קריאה 4X-CUT נמכר לצבא ונצואלה מס’ זנב:EV9047.אוחסן מתאריך 28.10.98 בש”ת קראקס מטרופוליטן.
מספר יצרן:0088 דגם:201 אות קריאה:4X-CUG נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מספר זנב GN-8575.סופק בנובמבר 1988 .
מספר יצרן 0089 דגם: 201 אות קריאה 4X-CUH נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מספר זנב:GN-8576 .
מספר יצרן:0090 דגם:201 אות קריאה :4X-CUG נמכר לצבא אקוודור.מספר זנב:AEE-T-206 סופק בתאריך:3.3.92 .מס’ הזנב שונה ל-E-206.התרסק ב-15 במרץ 2016 בשדה התעופה פסטאזה כשעליו 3 אנשי צוות ו-19 צנחנים. כולם נספו.
מספר יצרן:0091 דגם:201 אות קריאה 4X-CUH נמכר לצבא אקוודור.מס’ זנב EE-207: ,סופק במאי 1992 מס’ זנב שונה ל-AEE-207 .
מספר יצרן:0101 אב הטיפוס לדגם 202.לשעבר מטוס מס’ יצרן 0086.אות קריאה 4X-ICU.גוייס לח”א בעת מלחמת שלום הגליל.נשא אז את אותות הקריאה 4X-JCU ו-4X-FDB.הוחכר לחיל האויר.נשא אות קריאה 4X-JUB.הוכנס לשירות קבוע בח”א באוקטובר 1983 .נשא תחילה את מס’ הזנב 202 ולאחר מכן מס’ 203.הוצג לקהל הרחב במסדר כנפיים בחצרים ב-19.7.84.הוסב בארה”ב לנשיאת ציוד אלקטרוני.נמצא בתצוגה במוזיאון חיל האויר.על מטוסי הערבה בחיל האויר אפשר לקרוא במאמרו של יהל פטישי “מטוסי הערבה בחיל האויר” באתר זה
מספר יצרן:0102 דגם:202 אות קריאה:4X-CVC נמכר לצבא ונצואלה.מס’ זנב:EV-8118 סופק ב-14.8.81 .
מספר יצרן:0103 דגם:202 אות קריאה:4X-CVD נמכר לצבא ונצואלה.מס’ זנב:EV-8119 סופק ב-14.8.81 .נמכר לצבא בוליביה
מספר יצרן:0104 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס’ זנב 205 ואות קריאה 4X-FDD. הוטס לארה”ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע”י טייסת 122 ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב”ג.
נמכר לח”א של אל סלוודור.שופץ בתע”א והועבר כשהוא נושא את אות הקריאה הזמני YS-07N.הגיע לש”ת אילופנגו בתאריך 21.12.08 .מס’ זנב שונה ל-801.
מספר יצרן:0105 דגם:202 אות קריאה:4X-CUH הופעל ע”י חברת עייט.נמכר לממשלת קמרון תחת אות קריאה-TJ-XC0A .כונה Presidence de Cameroun‘
מספר יצרן: 0106 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס’ זנב 209 ואות קריאה 4X-JUE. הוטס לארה”ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע”י טייסת 122 ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב”ג .
מספר יצרן: 0107 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס’ זנב 211 ואות קריאה 4X-JUF. הוטס לארה”ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע”י טייסת 122 ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב”ג.נמכר לח”א של אל סלוודור.שופץ בתע”א והועבר כשהוא נושא את אות הקריאה הזמני YS-08N.הגיע לש”ת אילופנגו בתאריך 21.12.08 .מס’ הזנב שונה ל-802.
מספר יצרן: 0108 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס’ זנב 212 ואות קריאה 4X-JUG. הוטס לארה”ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות.הופעל ע”י טייסת 122 ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב”ג.
מספר יצרן: 0109 דגם: 202 נמכר לחיל האויר,מס’ זנב 215 ואות קריאה 4X-JUH.הוטס לארה”ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע”י טייסת 122 ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב”ג.
לאחר מכן הועבר לתצוגה במוזיאון התעופה והחלל בראשון לציון.
מספר יצרן: 110 דגם: 202 אות קריאה: נמכר לחיל האויר,מס’ זנב:217 ואות קריאה 4X-JUI.הוטס לארה”ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע”י טייסת 122 ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב”ג.
מכר לחיל האויר של אל-סלוודור. שופץ בתע”א והועבר כשהוא נושא את אות הקריאה הזמני YS-09N.הגיע לש”ת אילופנגו בתאריך 21.12.08 . מספר הזנב שונה ל-803.
מאמר מצויין ברשותכם הערות/הארות.
מטוסי הערבה “Long” 2 דגם 202 בשירות חיל האוויר הדגם נקרא:202B.בהקשר מאפייניו היעודיים לח’ ב3 המטוסים “גולחו” ההתקנים עבור ח”א והם נמכרו לחעח האווירשל מדינת אל סלוודור טסים שם עד היום,הייתע מעורב אישית במכירה זו
3 מטוסי הערבה לחיל האווירםםואה גיניאה החדשה(PNGDF)הם דגם 101B.המטוסים עברו השבחת אויוניקה ע’י תע”א אני הייתי מעורב בעסקה ומנהל הפרויקט שם.
ערבה 102 הם למעשה דגמי 101 ללא תצורת חימוש ועיצוב פנים זהה לדגמי 101B.
מטוס ערבה 202 בקמרון לא שימש כמטוס צובלה והטסת חיילים אלא כמטוס מעקב ושמירב על נשיא קמרון בסיוע מערכת מצלמות סלוס(עמדת מפעיל עם ג’וי סטיק מצלמת גחון ותחנת בקרה על הר בקרבת עיר הבירה יאונדה.המטוס הקצר שימש כאחד ממטוסי הנשיא כשעיצוב הפנים זהה לדגמי 101B בתוספת כסאות מנהלים ושטיחים יקרים בעבודת יד מיוחדת)סתם להשכלה כללית.
מספר המטוסים שהתרסקו בתאונות עצום יחסית למספר המטוסים שיוצרו.
מאמר יפה מאד ומפורט.
מבקש לציין שה”ערבה” היה ה “Baby” של משה ארנס ז”ל.
כמבקר ביצור אב הטיפוס של מטוס הערבה זכור לי עד היום ההתרסקות של מטוס 4x-IAI בעת ניסוי פירפור נהרגו לצערנו למיטב זכרוני אברהם הכהן ז”ל, איתן עזורי ז”ל, ואיש צוות שלישי שאת שמו לצערי איני זוכר. היחיד שניצל היה דייב לוין ז”ל שנהרג בטיסת הדגמה של מטוס מספר 0060