פרטי המטוס:
דגם:מיסטר IVA
סוג: מטוס קרב
יצרן:דאסו,צרפת.
מספר יצרן:249

באדיבות רענן וייס
תולדות המטוס:
מטוס זה הגיע ארצה במסגרת מבצע “שחרית” באוגוסט 1956.הוצב בטייסת 101 ושימש בה כמטוס קרב. בתחילת שנת 1958 הוסב לצילום ע”י התקנת מצלמת K-17 ומצלמת K-38.
טיסות ניסוי ראשונות נערכו ע”י עמוס לפידות ביום 19 בפברואר 1958. בטיסה הראשונה צוייד המטוס במצלמת K-38 בלבד, והטייס נסק לגובה 30,000 וטס במהירות 450 קשר רגל לביצוע הניסוי.
בטיסה השנייה צוייד המטוס בשתי המצלמות . תוצאות טיסות ניסוי אלה הראו שאיכות הצילום היתה טובה, הואקום בתא המצלמות היה תקין, וההתקנה “היתה יציבה ולא הפריעה למטוס”.
ב-25 בפברואר 1958 בוצעה טיסת ניסוי נוספת כשעמוס לפידות צילם מגובה 30,000 רגל, במהירות 470 קשר ובעומס 5 ג’י. יום למחרת צילם לפידות מגובה 15,000 רגל ובמהירות 470 קשר.
סיכום טיסות הניסוי שנערכו במטוס הראו שההתקנות היו באיכות טובה והצילומים משביעים רצון. המטוס הוכרז שמיש למבצעים ב-2 במרץ 1958.המלצת יחידת הצילום של חיל האויר היתה ביצוע סטנדרטיזציה במטוסים 76 ו-95.
כשנסגרה טייסת 101 בשנת 1961 לצורך קליטת המיראז’ים, הועבר עם יתר מטוסי המיסטר שלה לטייסת 116 בבסיס תל נוף. ב-12 באוגוסט 1963 עפה חופת תא הטייס בזמן גיחת צילום. על התאונה אפשר לקרוא כאן.
המטוס הופל ב-5 ביוני 1967 בעת תקיפת בסיס חיל האויר הירדני מאפרק. טייסו סגן חנניה בולה נטש אותו בשלום, אך נרצח בידי כפריים ירדניים