קרנף 310

תולדותיו של מטוס תובלה

פרטי המטוס:

דגם: C-130E-95-LM

טיפוס: מטוס תובלה צבאי

יצרן: לוקהיד, מפעל מרייטה, ג’ורג’יה,ארה”ב

דגם יצרן: 382-8B

מספר יצרן: 382-3993

מספר ח”א ארה”ב: 64-0509  

שנת יצור:1964

תולדות המטוס:

התקבל בח”א האמריקאי ב-22.9.64 והוצב בכנף התובלה (בינונית) ה-314 (פיקוד האויר הטקטי) בבסיס סווארט שבמדינת טנסי. בינואר 1966 הועבר לטייסת בכנף התובלה (בינונית) ה-4413 (פיקוד האויר הטקטי) בבסיס סטיוארט שבמדינת טנסי. מטוסי ההרקולס של טייסת זו ביצעו פריסות לבסיס אוורו-פוויל בצרפת.

באוגוסט 1966 הועבר לטייסת בכנף התובלה ה-64 שבבסיס סטיוארט. ביוני 1967 השתנה כינוי הכנף ל-“כנף התובלה הטקטית ה-64” (פיקוד האויר הטקטי). מטוסי טייסת זו ביצעו פריסות לבסיס מילדנהול בבריטניה.

צולם בבסיס מקללן בשנת 1971 (Photo: Peter Mancus)

בספטמבר 1969 הועבר לטייסת התובלה הטקטית ה-47 של בכנף התובלה הטקטית ה-313 (פיקוד האויר הטקטי) בבסיס פורבס שבמדינת קנזס. מטוסי טייסת זו ביצעו פריסות לבסיס ריין-מיין בגרמניה ולבסיס מילדנהול בבריטניה.

באוגוסט 1973 הועבר לטייסת בכנף התובלה הטקטית ה-314 (פיקוד התובלה האוירית) בבסיס ליטל רוק שבמדינת ארקנסו. באוקטובר 1973 הורד ממצבת ח”א האמריקאי והועבר לישראל.

נקלט בטייסת 131 שהוקמה בבסיס לוד במלחמת יום הכיפורים. גיחת תובלה ראשונה של המטוס נרשמה ב-19 באוקטובר בנתיב לוד-ביר תמדה-אל עריש-לוד. גיחה שניה  למחרת ,גיחה שלישית ב-21 באוקטובר בנתיב לוד-חיפה, שם הועמסה עליו תחמושת אותה הוביל לרפידים.

במלחמת שלום הגליל נרשמו למטוס הגיחות הבאות:

9.6.82-גיחת אמון שנמשכה 55 דקות, גיחת תובלה שנמשכה 45 דקות, גיחת תובלה שנמשכה 50 דקות, גיחת תובלה שנמשכה 2.40 שעות וגיחת תובלה שנמשכה 45 דקות.

10.6.82-גיחת אימון שנמשכה 50 דקות.

צילום: מאיר פדר

ב-17 באוגוסט 1983 המריא לטיסת אימון ניווט בלילה בהיר .כשהנמיך לגובה 2,500 רגל באיילון אירע פיצוץ במטוס שלווה ברעש חזק ובאיבוד דיחוס התא, ובלוח המכשירים של המטוס נדלקה נורת אזהרה Turbine Overheating במנוע 2.הנתונים הראו שהמנוע התנתק מממסר ההאטה של הפרופלור,  כן קרעו שברי הלהבים של הטורבינה שהתפרקה את כבל המצערת של מנוע מס’ 1 ומותח הכבל משך את המנוע לכוח נמוך ולכיוון הרברס.

הצוות סגר את  מנוע 2, הניץ את הפרופלור ולאחר מכן הם הבחינו באש העולה מהמנוע. הצוות הפעיל את מערכת כיבוי  האש של המנוע והאש כבתה. הם כיבו את מנוע מס’ 1 בעזרת ידית האש, ואז שוב הופיעה אזהרת האש במנוע 2. הצוות הפעיל מטפה כיבוי שני.

הם נחתו על מסלול 03 בנתב”ג כשהמטוס סוטה שמאלה לכיוון המנועים הכבויים. הטייס הכניס את מנוע 3 לרברס כדי להאט את הסטייה ואז התפוצצו הצמיגים של שני הגלגלים הראשיים הימניים.

לבסוף המטוס עצר, הצוות נחלץ וצוות הכיבוי שהוזעק כיבה את האש.

המטוס נגרר לתעשיה האוירית הסמוכה ותוקן,  מכן השתתף במבצעי הטייסת הרבים.

המטוס יצא משירות.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
מנחם שפיגל
מנחם שפיגל
7 months ago

היכן קרנף 310 כיום ?

1
0
Would love your thoughts, please comment.x