פרטי המטוס:
דגם: T-6G טקסן
יצרן: נורת’ אמריקן, מפעל קולומבוס, אוהיו, ארה”ב
מספר יצרן: 182-720
מספר חא”א: 51-15033
תולדות המטוס:
הוסב מדגם T-6D והתקבל ע”י חיל האויר האמריקאי בתאריך 9.9.52 ובאותו חודש הוצב בכנף האימון ה- 3545 של פיקוד האימון בבסיס גודפלו, טקסס, ומשם הועבר ללהק הבסיס ה- 108 של המשמר הלאומי של מדינת אילינוי בש”ת או’הייר בשיקאגו.
במאי 1953הועבר לטייסת הקרב-הפצצה ה- 108 באותו מקום ובספטמבר 1953 לכנף הקרב הפצצה ה- 146 של המשמר הלאומי של מדינת קליפורניה בש”ת בעיר ואן-נייס.
באוקטובר 1953 הועבר לטייסת הקרב- הפצצה ה- 115 של המשמר הלאומי של מדינת קליפורניה בש”ת בעיר לונג-ביץ’.בתאריך 28 בדצמבר 1953, עת היה שייך לטייסת הקרב-הפצצה ה-155 של להק 146 בבסיס ואן נייס, נרשמה למטוס תאונה בבסיס דייויס מונת’ן באריזונה.נגרם נזק סוג 2 המטוס תוקן והוחזר לשירות.
ביולי 1957 הורד ממצבת חא”א והועבר לתכנית העזרה בהגנה הדדית (MUTUAL DEFENCE ASSISTANCE PROGRAM) והועבר לח”א הצרפתי, שם קיבל את המספר 115033.המטוס הופעל כמטוס תקיפה חמוש ע”י טייסת EALA11/72 מבסיס לה-רגאיה באלג’יריה.
עם יציאתו משירות נמכר לרובס למפלו מדקספורד שבבריטניה בשנת 1974 ואוחסן עד שנרשם כ-G-BDZZ בתאריך 15.6.76. בעיסקה שנעשתה עם הנ”ל בשנת 1976 הורשה להוציא מהארץ גרוטאות של מטוסי ספיטפייר תמורת מטוס זה. המטוס , שהיה מפורק ומאוחסן בהאנגר כ-10 שנים הורכב ע”י מכונאים בריטיים בניצוחו של שלום שפיר , הורכבו בו מערכות רדיו VHF ומערכת VOR שנלקחו ממטוס צ’יפטיין של ארקיע שיצא משירות, ולאחר הרצות וטיסות ניסוי הוטס ארצה דרך צרפת , איטליה, קורפו ,רודוס ולרנקה ע”י אפרים בר ארז וישראל יצחקי.
סיפר לנו שפיר:
…ההרוורד הגיעה מאלגיר, הוא נקנה ע”י רוברט למפלו לצורך העיסקה, והוא שימש שם את חיל האויר הצרפתי במלחמתו במחתרת האלג’יראית. כאשר קיבלנו את המטוס עדיין היה לו חור של כדור רובה בחופה, שהיה “מיזוג אויר” מעולה בטיסה… |
לאחר נחיתתו בנתב”ג הוטס למוסך כימאויר בשדה הרצליה ושם, במשך שבעה ימים של עבודה קשה פורקו ממנו פריטים מיותרים ושריון במשקל 150 ק”ג, הוא נצבע בצהוב וקיבל את המספר 001. יומיים לפני מסדר כנפיים ביולי 1976 הוטס לחצרים וכשהגיע לשם לווה לנחיתה ע”י 2 מטוסי צוקית.הרישום הבריטי בוטל ב- 20.12.76 .
המטוס מתוחזק ע”י הצוות הטכני של המוזיאון ומשופץ בחברת ארקיע, ומופיע באופן קבוע בתצוגה האוירית במסדר כנפיים ובתצוגות אויריות בשמי המוזיאון בחוה”מ סוכות ופסח כשהוא מוטס ע”י טייס המוזיאון.
הרוורד 001 של מוזיאון ח”א בטיסה. צולם ע”י לירן שמואלי, 20.4.11
עד כמה שזוכר..כחלק מעסקת ההרוורד הצהוב..נימסר גם מטוס היאק המצרי של חילמי.
תקנו אותי אם אני טועה.
הי.
אכן כך כתוב בויקיפדיה.
וכך גם כתבתי המאמר על היאק
היה לי הכבוד לבדוק את המנוע של המטוס ולאשר שמישות !!
מטוס היאק לא היה חלק מהעיסקה שאותה אני ארגנתי. נכון שרוברט רצה אותו אבל מיכה כהן (הרלצ”ד) לא אישר. הראפיד היה חלק מעיסקה עם מוזיאון דקספורד שבו החלפתי איתם 3 טנקים שלל (T-34, S-100, T-54) שהנועדו לשמש כמטרות עבור מטוסי ח”א.
ההרוורד הגיעה מאלגיר, הוא נקנה ע”י רוברט לצורך העיסקה והוא שימש שם את חיל האויר הצרפתי במלחמתו במחתרת האלגיראית. כאר קיבלנו את המטוס עדייו הי לו חור של דור רובה בחופה שהיה “מיזוג אויר” מעולה בטיסה….