פרטי המטוס:
דגם: 172H
יצרן: ססנה, ארה”ב
מספר יצרן: 172-55561
תיאור האירוע:
סרן דוד בר לב, מהנדס איש חיל האויר וגדעון אלרום (הופשטטר), שניהם בעלי רשיון טיס אזרחי, המריאו משדה דב בתאריך 4 במרץ 1969 במטוס ססנה 172 4X-ALH של מועדון הטייס “שחק”. היה זה מטוס הססנה 172 הראשון בארץ. תנאי מזג האויר היו לקויים לטיסת ראיה. למרות זאת החליטו השניים להמריא, ובהיותם מעל פרדס כץ נתקל המטוס בכבלי מתח גבוה, נפל והתרסק. השניים נספו בתאונה.
ראש מנהל התעופה האזרחית דאז, משה פלד,מינה ועדה לחקירת התאונה שבראשה עמד מנהל המבצעים של המנהל נתן נבות, טייס הניסוי הראשי של התעשיה האוירית אברהם הכהן ועוזר היועץ המשפטי של משרד התחבורה עו”ד אפריים זוסמן. הוועדה קבעה בדו”ח שהועבר לשר התחבורה משה כרמל , שהתאונה אירעה “כתוצאה מטיסה שלא כדין של הטייס סרן דוד בר לב”.
הוועדה קבעה שתנאי מזג האויר ששררו באותו יום חייבו טיסת מכשירים. בר לב לא היה מוכשר לטיסה מסוג זה, והניחה שאיבד קשר עין עם הקרקע והאופק דבר שגרם לבסוף לפגיעה בכבלי החשמל.
מעדויות ועובדות שאספה הוועדה עולה שתחזית מזג האויר פורסמה על לוח המודעות לצוותי אויר ואותה הטייס קרא, וכן ששהה כ-10 דקות בחדר מפקח השדה שגם שם פורסמה התחזית ו”ללא ספק קרא את האזהרה כפי שנהוג וכפי שעשה זאת בעבר”.
כמו כן עולה מהדו”ח שגם פקח הטיסה במגדל הפיקוח וגם טייס שחזר באותה עת מטיסה הזהירו את בר לב שלא להמריא. לאחר שהמריא, קיבל הוראה מהמגדל לשוב על עקבותיו ולנחות. הטייס עשה כן ועמד לנחות אך שינה את דעתו. “יצוין”, נכתב בדו”ח, “כי אף אם שגה הטייס ולא הבין או לא היה ער מספיק לכל אחת מהאזהרות דלעיל, היה בציות להוראה מפורשת זו כדי למנוע תאונה”.
“לדעת הוועדה אירעה התאונה כתוצאה מטעות בשיקולים של הטייס שהתעלם מן האזהרות והמריא בניגוד לחוק,ואף לא ביצע הוראה מפורשת לחזור ולנחות כאשר יכול היה לעשות זאת בבטחה”.
לגבי אלרום, נכתב בדו”ח, כי “בהיותו בעל רשיון טיס יכול היה ואף צריך לאור האזהרות הנ”ל, שלפחות חלק מהן הגיעו לידיעתו, להימנע מהטיסה בעצמו”.