פרטי המטוס
דגם: C-54A-15-DC
יצרן: דגלס,מפעל קלובר פילד, סנטה מוניקה, קליפורניה, ארה”ב
מספר יצרן: 10416
מספר גוף: DC147
תולדות המטוס
סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב ב-29 בספטמבר 1944 וקיבל את מספר הזנב 42-72311. עם תום המלחמה נמכר לחברת טראנס קריביאן איירוויז עם אות הקריאה NC56011. הושכר בשכירות משנה ב-2 בפברואר 1948 לחברת מרקורי אויאיישן סרויסס מיוהנסבורג כ-ZS-BYA לטיסה אחת לדרום אפריקה, והוחזר בסוף פברואר 1948.
בשרות חיל האוויר
המטוס נרכש על-ידי שליחי הרכש של ישראל בארה”ב ביוני 1948 והוטס לשדה זאטץ בצ’כוסלובקיה על-ידי מוריס קאופמן. בהגיעו לשם הסתבר שמצבו הטכני אינו טוב. הוא תוקן על-ידי הצוות הטכני שהיה במקום והמריא לארץ בטיסת בלק מס’ 63 ב-15 ביולי 1948 כשהוא נושא בתוכו מטוס קרב מדגם אויה S-199, שני מדחפים, 10 פצצות 70 ק”ג , 2 פצצות 250 ק”ג, חלקי חילוף וחלקי מכונות שונים. המטען נפרק והמטוס חזר לצ’כוסלובקיה. ב-18 ביולי טס לארץ בטיסת בלק נוספת, ב-21 ליולי יצא המטוס שוב לארץ בטיסת בלק מס’ 71 ובתוכו 10 פצצות 500 ק”ג ו-40 פצצות 2 ק”ג. ב-22 ביולי ביצע את טיסת בלק מס’ 74 וב-25 ביולי טיסת בלק מס’ 76.
להק תובלה אווירית השתמש במטוס לליווי מטוסי הספיטפייר שטסו לארץ במבצע וולווטה 1. הוא המריא מעקרון ונחת בשדה פודגוריצה ביוגוסלביה ב-23 בספטמבר 1948 ויצא עם שישית הספיטפיירים לישראל ב-27 לחודש.
בשירות אזרחי
נרשם באגף תעופה אזרחית (את”א) על-ידי אל על כ-4X-ADN ב-11 ביוני 1950. הופעל במבצע מרבד הקסמים בצבעי חברת “ניר איסט איר טרנספורט”. אות הקריאה שונה ל-4X-ADM ב-4 בפברואר 1951. נמכר לחברת טראנס קריביאן איירוויז ביוני 1951 ואות הקריאה הישראלי בוטל ב-24 ביוני 1951 והועבר למטוס 4X-ADB אות הקריאה האמריקאי הקודם נצבע מחדש.
המטוס נמכר ליצרנית המסוקים קאמאן איירקרפט קורפ. הרישום האמריקאי שלו בוטל ב-8 באפריל 1955 יצא משימוש ואוחסן.