פרטי המטוס:
דגם: C-47B-1-DK דקוטה IV
יצרן:דגלס,ארה”ב
מספר יצרן: 14180/25625
מספר חא”א: 43-48364
תולדות המטוס:
המטוס יוצר לפי חוזה AC-40652 עבור ח”א המלכותי הבריטי. יצא את שערי מפעל דגלס בתאריך 14.8.44 והועבר לרשות נציגי ח”א המלכותי בבסיס מונטראל יומיים אח”כ. המטוס קיבל את מספר הזנב KJ840. הוצב בכנף מערב אפריקה בתאריך 26.9.44 ובכנף המזרח התיכון ב-9.5.46. לאחר מכן הועבר לגף קשר של מזרח אפריקה ב-5.1.48 ,הוחזר לבריטניה ב-6.3.51 ואוחסן ביח’ האחזקה מס’ 8. לאחר ביקורת שבוצעה בחברת פילדס איירקרפט הועבר ל-Military Aircraft Assistance Group ב-13.10.54 וחזר למצאי חיל האויר האמריקאי ב-29.5.55.
יצא משירות והוצא למכירה כעודפים. לבסוף הגיע ארצה כמתנת ממשלת ארה”ב ונרשם בארץ תחת סימן הרישום 4X-DCA ב-8 בנובמבר 1962. המטוס מותקן בתעשיה האוירית בציוד לכיול עזרי ניווט והטיסו אותו בטיסות כיול טייסי מנהל התעופה האזרחית נתן נבות וארי אלוף, טייסת המשנה רינה לוינסון וטכנאי הכיולים ראובן קאופמן.
ב-8 ביולי 1968 שונה סימן הרישום שלו ל-4X-DNA המורכב מכינוי המטוס Dakota ושמות המשפחה של הטייסים, ומאז הופעל ע”י מנהל התעופה האזרחית.יצא משירות בשנת 1972, סימן הרישום בוטל והמטוס אוחסן בנתב”ג,שימש כמקור לחלקי חילוף ולבסוף פורק לגרוטאות.
תודתנו לד”ר נעם הרטוך על הערותיו לכתבה.
שלום לכם,
נתקלתי בכתבה על הדקוטה 4xDCA , קראתי ומצאתי אי דיוקים וחסרים מהותיים. מניין לי שישנם אי דיוקים בכתבה, פשוט משום שהייתי איש צוות אוויר יעודי במטוס, ותפקידי היה לבצע את פעולות הכיול של עזרי הניווט השונים. אשמח לחלוק אתכם את הסיפור למען האמת ההסטורית.
תודה
ראובן