תאונת אנפה 026

פרטי המסוק:

דגם: 212

יצרן: בל, ארה”ב

מספר יצרן: 32227

ציור: רענן וייס

תיאור האירוע:

סיפור התאונה הזו הועבר לידנו ע”י רס”ן (מיל’) רון שהיה בשעה שקרתה, מפקד גף מנועים בטייסת התחזוקה בפלמחים. התאריך אינו ידוע לנו. נשמח אם מי מהקוראים יודע ויצור איתנו קשר.

באחד הבקרים בעוד יום טיסות שגרתי, ישב פורום מפקדי גפי מנועים עם המטת”א, בגף הדרכה ודן על נושאים שעל הפרק.

בעיצומו של הדיון נכנס מישהוא לחדר והודיע על אנפה עם פיצוצים במנוע. עם קבלת ההודעה, יצאתי מהחדר ורצתי לגף מנועים שהיה במרחק קצר מגף הדרכה. מבדיקה קצרה שעשיתי עם ראש המחלקה, התבררו העובדות הבאות:

אנפה 026 הייתה בתרגול הרמת ניצולים מעל הים מול חוף ניצנים (“טיסת מנוף”) עם 3 אנשי צוות וארבעה פ”ט מתאמנים. במים שהו 2 לוחמי 669. בזמן הריחוף, ותוך הרמת “ניצול”, נשמעו פיצוצים ממנוע ימין. המנוע כובה והמסוק החל לאבד כוח. הטייס הרים את הקולקטיב למקסימום כאשר הוא עם מנוע אחד אך המסוק לא יכל להתרומם ולהמשיך בטיסה.

המסוק החל לאבד גובה והקברניט הסיט אותו מהאנשים במים והפעיל מפסק חיתוך כבל מנוף ההצלה והורה להשליך דלתות. המסוק פגע במים וצייף . לפני שהרוטור הראשי הגיע למים כיבה הטייס את המנוע השני. והמסוק שקע. צוות המסוק, מלבד הטייס, יצאו מהמסוק, ניפחו את חגורות ההצלה והתרחקו ממנו בשחייה.

הטייס הסתבך מעט עם השחרור מהכסא, אך לבסוף השתחרר ויצא מהמסוק. הוא ניסה לנפח את חגורת ההצלה אך מתברר שהייתה תקלה שמנעה את התנפחותה. הטייס לא ידע לשחות אך בעזרת תנועות רגליים עלה לפני המים וחולץ ע”י לוחם 669.

המסוק נמשה בשלמותו מהמים והועבר אל יח’ האחזקה האוירית לחקירה. בבדיקת המנוע מתברר שחלק מלהבי הטורבינה נשברו עקב תופעת הסולפידציה, (גופרית שנוצרת משרפת הדלק מתרכבת עם החמצן שבאוויר ומתיישבת על להבי הטורבינה ומחלישים אותה לאורך זמן).


משיית המסוק מהמים

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x