תאונת אנפה 034

פרטי המסוק:

דגם: 212

יצרן: בל,ארה”ב

מספר יצרן: 32207

באדיבות עמוס דור
תיאור האירוע: 

בליל יום א’, 29 בנובמבר 77 ,תירגל זוג מסוקי אנפה של טייסת 124 מרדף באיזור הררי בלילה חשוך.

מסוק 34 היה מס’ 2 במבנה. כשהיו המסוקים בגובה 1900 רגל (580 מטר) מעפ”ש ביצעו את הגישה הסופית לנחיתה, ובתוך כך הקריא המכונאי המוטס את הגבהים, את המהירות ואת שיעור ההנמכה אך טייס המשנה לא העבירם לקברניט. קברניט ה-34 פתח מרחק מהמוביל, ואז הסתבר כי שני הטרפזים (מסמני נקודת הנחיתה המונחים ע”י הכוח הקרקעי) מוקמו כמעט בשורה עורפית ולא זה ליד זה לפי ההוראות. 

כשהיה המסוק בגובה 200 רגל (61 מטר), הקטין הקברניט את המהירות עד לפחות מ-10 קשר (18.5 קמ”ש) שהיא מתחת למהירות עילוי מעבר, ולא נתן פיצוי ע”י הקולקטיב. המסוק החל לשקוע והקברניט זיהה את השקיעה רק כשהמסוק הגיע לגובה 125 רגל (38 מטר) . הוא הוסיף כוח אך ללא הועיל כיוון שהמסוק נכנס ל-DOWN WASH1 שלו. 

בניסיון אחרון לצאת מהשקיעה הגביר הטייס  את הפיתול ל-120%. כהגיע המסוק לגובה 25 רגל (7.6 מטר) החלו בו רעידות והוא היה בזוית גישה נמוכה, מפני ששיפוע פני השטח עמד על 35 מעלות. עקב כך לא נוצרה כרית אויר יעילה, המסוק פגע באבן, החליק אחורה, הסתובב ונעצר. גחון המסוק נפגע מהאבן, נשבר רוטור הזנב ונפגעו מגלש ימין ומגלש הזנב. חומרת הנזק הוגדרה כסוג 4, אך המסוק שוקם והוחזר לשירות. 

1.Down Wash הינו האויר הנדחף מטה ע”י הרוטור הסובב של המסוק , כחלק מתהליך יצירת העילוי.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה