פרטי המטוס
דגם: C-46A-35-CU קומנדו
יצרן: קרטיס-רייט, מפעל בופאלו, ארה”ב
מספר יצרן: 26805
מספר גוף: 15360
מס’ חא”א: 42-3672
תולדות המטוס
מטוס זה התקבל ע”י הזרוע האוירית של צבא ארה”ב במלחמת העולם השנייה, ב-3 בפברואר 1944.
המטוס הוצב בטייסת ה-1202 (כנף מרכז אפריקה של פיקוד התובלה האוירית של צבא ארה”ב ) שהיתה מוצבת באקרה,בחוף הזהב, באפריקה המערבית הבריטית. המטוס הגיע לשם ב-8 במרץ 1944.
לאחר תום המלחמה הוחזר לארה”ב ב-15 ביולי 1945 והוצב בטייסת ה- 1455 (פיקוד התובלה האוירית) בבסיס גור בעיר גרייט פולס ב-26 ביולי. ב-5 בנובמבר 1945 הועבר לבסיס אונטריו שבקליפורניה, וב-15 בינואר 1946 – הוכרז כעודפים והוצע למכירה.
המטוס נרכש עם עוד מטוסי C-46 מעודפי הצבא על-ידי אל שווימר שהיה שליח רכש בארה”ב ושהיתה לו חברה לשיפוץ מטוסים בשם סרוויס איירוויז בשדה התעופה שבעיר בורבנק שבקליפורניה. מאחר שפעילותו של שווימר היתה תחת מעקב ה-FBI, נאלץ אל שווימר להבריח את המטוסים אל פנמה ושם הם נרשמו על שמה של חברת תעופה פנמית פיקטיבית בשם LAPSA. מטוס זה קיבל את אות הקריאה הפנמי RX-131.
המטוסים טסו מפנמה בנתיב עקלתון ונחתו לבסוף בש”ת זאטץ שבצ’כיה ומשם העבירו לארץ חלקי מטוסים, חלקי חילוף, נשק ותחמושת שהיו כה נחוצים בארץ במלחמת העצמאות. כשהוקם חיל האויר צורפו מטוסי התובלה, ובכללם מטוס זה, ללהק תובלה אוירית וכשפוזר הלהק הועבר לטייסת 106 כאן אות הקריאה הפנמי נמחק והמטוס סומן במס’ הזנב 1702 בנובמבר 48.
המטוס הועבר לחברת אל על ונרשם על שמה באגף התעופה האזרחית של משרד התחבורה ב-12.3.52 תחת אות קריאה 4X-AEF.נמכר לאל שווימר במאי 53.נרשם בארה”ב תחת אות קריאה N2714A והרישום הישראלי בוטל ב-8.5.52.
שווימר מכר את המטוס לחברת התעופה לאנס אייר טרנספורט שמכרה אותו לחברת זאנטופ, ששינתה את שמה ליוניברסל איירליינס, שמכרה אותו לחברת APSA מפנמה (איירוויאס פנמה איירוויז סוראמריקנס). אות הקריאה של המטוס שונה ל-HP-228. לאחר מכן המטוס נמכר לחברת COPA (קומפניה פנמנה דה אויאסיון) וזו מכרה אותו לחברת התעופה הקולומביאנית TAXADER. אות הקריאה שונה ל-HK791. החברה הפעילה את המטוס עד שנת 1965 בה פסקה מלפעול.
הבעלים הבאים של המטוס היו חברת איירופסקה הקולומביאנית והיא מכרה את המטוס לחברת אינטרקונטיננטל קולומביה, שמכרה אותו לחברת איירונורטה, וזו מכרה לחברת לינאס אאראס סוראמריקנס קולומביה ומשם המטוס עבר לבעלות חברת LAO COLOMBIA (לינאס אאראס אוריאנטלס).
ב-30 באפריל 1973 בעת נחיתה בש”ת לטיסיה שבקולומביה התפוצץ צמיג בגלגל שמאל,המטוס ביצע “לולאת קרקע”,ניזוק קשות ויצא משירות.