תאונת נשר 585

פרטי המטוס:

דגם
:נשר

יצרן:התעשיה האוירית,ישראל

מספר יצרן:44

פרטי האירוע:

ביום שישי, ה-24 ביוני 1977, בשעה 12:00 הוזנקו שני מטוסי נשר מטייסת 253 מצוות 1 בטרמינל הישן בשדה איתם אל עבר תעלת סואץ לטפל במטוסי קרב מצריים שנראו במקום. להזנקה זו יצאו עמוס ידלין ומפקד הטייסת עמוס בר ז”ל.

עמוס ידלין נקשר למושבו ויצא ראשון. במהלך קשירתו של עמוס בר התגלתה תקלת קשר במטוס, ולכן העבירו אותו למטוס הרזרבי שהיה מוכן בכוננות יירוט. הטייסת החזיקה כוננות יירוט של זוג מטוסים ומטוס שלישי רזרבי. שאר המטוסים בעמדת המטוסים טסו בהתאם לתוכנית האימונים של הטייסת. המטוסים היו בתצורת יירוט שכללו שני מיכלי דלק נתיקים 550 ליטר כ”א בכנפיים, מיכל נתיק 1,300 ליטר בגחון, שני טילי שפריר דגם 2 ומארז תותחים שהכיל שני תותחי דפה 30 ממ’ ו 250  פגזים.

נשר 585 בהמראה בתקופת שירותו בטייסת 113 (באדיבות רענן וייס)

לאחר שהמטוסים המריאו ניגש הצוות להכין את מטוס 585 לכוננות במקום המטוס התקול. במהלך ביצוע העבודות, כשמיכלית התדלוק עמדה מול חרטום המטוס על מנת לתדלק את מיכלי הדלק הנתיקים שהותקנו למטוס, נפלט צרור בן 3 פגזים מתותח שמאל של המטוס ופגע במיכלית התדלוק בחלקו התחתון של מיכל הדס”ל. נפער חור בדופן המיכלית ומחמת השיפוע של ריצפת הסככות אל עבר המטוסים החל הדס”ל לזרום לעבר המטוס שחנה בסככה האחרונה.

הדס”ל החל לבעור ונוצר עמוד אש שהתקרב למטוס והמטוס החל לבעור. נעשה ניסיון לכבות את הדליקה באמצעות מטפי כיבוי שהיו במקום אך ללא הצלחה. ככל שהאש התקדמה ושרפה את המטוס עוצמת האירוע גברה. מחמת האש התותחים החלו לירות בצורה אקראית לסירוגין, מארז תותחים חמוש נוסף שהיה בסככה החל לבעור וגם ממנו נורו פגזים בצורה אקראית וכן עלו באש 6 טילי שפריר דגם 2 שהיו על עגלת טילים והובאו לצורך הרכבתם למטוס ועמדו בקרבת מקום מחוץ לסככה בה חנה המטוס. סככת חניית המטוסים הכילה 6 עמדות חניה למטוסים. שני מטוסים הוזנקו ונשארו 3 מטוסים שהיה צורך לחלצם (מלבד מטוס 585 שבער) עם מנת להציל אותם מהאש שהתפשטה במהירות.

הוזנקו טייסים לנסות להניע את המטוסים. הטייס אהוד בן אמיתי ז”ל ניסה להניע את המטוס שחנה בסככה הקרובה למטוס 585 שבער אך לשונות האש שהתקרבו איליו עד לחופת תא הטייס גרמו לו לעזוב את המקום. מפאת עוצמת האש והתחמושת שהתפוצצה הצוות פחד להתקרב למטוס הבוער. לא נותרה ברירה לצוות הטכני אלא לדחוף את המטוס בידיים. חמש אחד חיבר מוט הכוונה לכן הנסע הקדמי של המטוס והחל למשוך את המטוס וחמש שני סייע לו ודחף בכן הנסע הקדמי ושניהם דחפו את המטוס החוצה מהסככה כאשר 500 פגזים 30 ממ’ התעופפו סביבם, המיכלית בערה והתפוצצה וכן 6 טילי שפריר עלו באש. משקל מטוס נשר כשהוא בתצורה חלקה הוא 8,175 ק”ג והם נאלצו לדחוף אותו נגד השיפוע. הם דחפו את המטוס עד שהוציאו אותו מהסככה ומסכנת פגיעה.

מכוניות כיבויי האש שהגיעו לא הצליחו לכבות את השרפה כך שלא נותר להם אלא להגביל את אזור השרפה ולשמור על האזור עד שכל הדס”ל נישרף ויחד איתו מטוס נשר 585. לאחר חקירת האירוע המטוס ניקבר באדמה מאחורי עמדת ההרצה ששכנה מחוץ לסככות של צוות 1

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x