פרטי המטוס:
דגם:MD.450 אורגן
יצרן:דאסו, צרפת
תיאור האירוע:
מבנה “סביון” של טייסת 107 בהובלת רפי לב, המריא משדה התעופה בלוד בתאריך 6 ביוני 67 בשעה 12:50. מס’ 2 היה אליעזר אורון ומס’ 3 יעקב זיק. מטרת התקיפה היתה ריכוז של רכב מצרי שנמצא בתוך ואדי, 5 ק”מ ממזרח לקציימה שבסיני.
כשהגיעו המטוסים למטרה נכנסו ליעף ההפצצה. המצרים פתחו באש נ”מ חזקה, מאש זו נפגע אורגן 76 שהטיס רפי לב. הוא נפצע בידו, עשן חדר לתא הטייס וזווד המילוט שעל חזהו עלה באש. לב נטש את המטוס ונחת כ-100 מטרים מקבוצה של חיילים מצרים. אלו ירו עליו וכדור פגע ברגלו. הוא החל לרוץ ולהתרחק מהם, כששני האורגנים מחפים ממעל, ולאחר 2 ק”מ מצא מסתור בגבעות, ועם רדת החשיכה הפעיל את ה”שרה”-מכשיר הביות, קם על רגליו וצעד 10 ק”מ לכיוון גבול ישראל.
החילוץ:
מסוק S-58 של טייסת 124 הוזנק משדה תימן לפינוי פצועים מקרב אום כתף. כשהגיע למקום לא נמצאו פצועים והוא הופנה לפינוי מקציימה. גם כאן לא נמצאו פצועים והבקר הורה לטייס לחפש את לב. לב לא אותר והמסוק חזר לשדה תימן.
בשעה 13:30 הוזנק מסוק נוסף שקברניטו היה סגן איתן חנן ושהיה בכוננות חילוץ טייסים במצפה רמון. המסוק היה מצוייד באנטנת איכון למכשיר ה- “שרה”. הוא פנה מערבה, ולאחר 5 דקות טיסה נותק הקשר מהבקר. המסוק נחת על הר שגיא וצוותו למד מכוחות צה”ל שם שמטוס האורגן של לב נפל כ-10 ק”מ משם. המסוק המריא, אסף גובה ואז מכשיר איכון ה”שרה” הראה קליטת אותות. המסוק פנה לכיוון קדש ברנע. כשהגיע למקום נצפו בו חיילים וכלי רכב מצריים. אותות ה”שרה” נחלשו ונקטעו והצוות חש שהמכשיר נפל לידי המצרים. הצוות ניסה עוד 4 פעמים וללא הצלחה ולאחר מכן חזר לבסיסו.
בשעה 22:00 המריא הצוות במסוק אחר והפעם עם צוות לוחמים להגנה עליו. בשמיים גם טס מטוס נורד של טייסת 103 ששימש כממסר. המסוק ביצע מספר גישות מכיוונים שונים והגיע מעל מכשיר ה”שרה” שהסתבר שהיה מונח בתוך ואדי תלול לד המעין בקדש ברנע. המסוק נכנס לוואדי וריחף בו ללא אורות. כשהרים הקברניט את ידו להדליק פנס קרן, נפלו סיבובי המנוע והמסוק שקע ופגע כמה פעמים בקרקע בגלגל הימני. לבסוף נחת על קרקעית הוואדי. הצוות בדק את המסוק במהירות, והיות ומכשיר האיכון הראה שה”שרה” בסביבה ירדו הלוחמים לחפש את הטייס. לאחר שהם לא הצליחו לאתרו הורה הבקר למסוק לשוב על עקבותיו. הקברניט ביקש אישור ליעף אחרון, ולאחר שאושר לו ביצע מעבר אחרון לאורך הוואדי באורות מלאים. כאן גילו את הטייס, אספו אותו למסוק ולאחר 10 דקות נחתו במצפה רמון.
בדיקה של המסוק הראתה שהוא פגוע במקומות רבים ולמרות זאת הוחלט להמריא שוב ורפי לב הונחת בשדה תימן והועבר לבית החולים לטיפול בפצעיו. סגן איתן חנן קיבל רישום לזכות מטעם מפקד ח”א על הדבקות במשימה.