הפלת מוסטנג 51

פרטי המטוס:

דגם: P-51D מוסטנג

יצרן: נורת’ אמריקן, ארה”ב

פרטי האירוע:

ביום 1 בנובמבר 56, בעוד  מבצע קדש בעיצומו, המריאה מתל נוף שלישיית מטוסי מוסטנג  של טייסת 116 חמושה בפצצות נפל”מ  לתקיפת הכוחות המצרים שהיו נצורים בכיס שבמתחם אום כתף בסיני. את המבנה הוביל סרן שלמה גלברד במוסטנג 51, ועימו סגן אמיתי חסון וסגן חיים נווה. בדרך כיוון אותם למטרה המבנה שטס לפניהם.

כשהגיעו המוסטנגים אל מעל למטרה, חגו תחילה מעליה וטייסיהם זיהו ריכוזי כלי רכב מצריים על הציר ליד הצומת שבין מוצבי אום כתף ומוצבי אום שיחאן. אל המטוסים נפתחה אש נ”מ חזקה. מטוסו של גלברד נפגע מפגז, אך גלברד המשיך במשימה והטיל את פצצותיו על כלי הרכב.  הוא המשיך לטוס נמוך כדי להתחמק מאש הנ”מ ואז נדם מנוע המטוס.

גלברד הנחית את טוסו על גחונו במקביל לציר תרד, והמטוס נעצר כ-300 עד 400 מטר צפונית לציר בשטח הפקר שהיה בין שריון מצרי לשריון ישראלי. במהלך הנחיתה נפצע בראשו ובמצחו. הוא פתח את החופה, עזב את המטוס, נפטר מהקסדה ומחגורת ההצלה, והתרחק בזחילה מהמטוס למרחק 100 מטר ולאחר מכן 300 מטר נוספים. הוא חולץ מהשטח ע”י סג”מ דן הדני שהיה פקח האויר של חטיבה 10.

הדני ביקש מחברי המבנה לצלול אל מעל למקום נפילת המטוס כדי לסמן אותו. הוא התקדם לעבר הקוים הקדמיים עם קומנדקאר, נהג ואלחוטן, אך נאסר עליו להתקדם יותר. הוא נע ברגל עם שני חיילים שחיפו עליו, כשהקומנדקאר נע מאחוריו. הוא קרא בקשר למטוסים לצלול לעבר המוצבים אם אלו ירו עליהם. כשהגיע למקום בו שכב גלברד ואקדחו בידו, קרא לו בשמו כדי להזדהות, חבר אליו ושניהם רצו עד למכונית. הדני סירב לפנות את גלברד במטוס פייפר שנחת בשטח בשל פצעיו, ולפני  שהביא אותו למרפאה, שידר גלברד למטוסי המבנה לתקוף את מטוסו ולהשמידו. תוך כדי ביצוע יעפי התקיפה נפגעו שני המוסטנגים  מאש הנ”מ אך הצליחו לחזור בשלום לבסיסם. גלברד טופל,נחבש ונשלח לבית החולים.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x