פרטי המטוס:
דגם:P-51D מוסטנג
יצרן:נורת’ אמריקן, ארה”ב
תיאור האירוע:
לקראת סיום מבצע סיני, ולאחר פתיחת מבצע “מוסקיטר” דהרו כוחות צה”ל ובראשם חטיבה 9 מראס א-נאקב לעבר שארם א-שייח שבנקודה הדרומית ביותר של חצי האי סיני. במטכ”ל חשבו שכל הכוחות המצריים בסיני היו בנסיגה, אבל גיחת צילום שביצע מטוס מטאור של ‘טייסת הסילון הראשונה’, הביאה תמונות שהראו שהכוחות המצריים עדיין נמצאים בעמדותיהם בראס נצרני ובשארם א-שייח. עקב כך הוחלט לתקוף את הכוחות המצריים כדי לשבור להם את המוראל ולהקטין את התנגדותם לקראת הגעת הכוח הקרקעי.
פקודת המשימה נמסרה ממטה חיל האוויר ל’טייסת הקרב הראשונה’, לטייסת ‘הכנף המעופפת’ בתל-נוף ולטייסת ‘הפטישים’, ובבוקר יום שישי, כ”ח בחשוון התשי”ז, 2 בנובמבר 1956 המריאו מרמת דוד זוג מפציצי B-17, מתל נוף שתי רביעיות מטוסי מוסטנג, ומחצור שתי רביעיות של מטוסי מיסטר.
סגן יונתן אטקס,המריא מתל נוף במטוס מוסטנג מס’ 73 כמספר 3 ברביעיה של של טייסת 116. זמן קצר לפני שהגיעו למטרה שמעו ברדיו שמטוסו של רס”ן בני פלד, מפקד טייסת 101, הופל מעל ראס נצרני, ושחברי המבנה שלו נאלצים לחזור עקב היותם קצרים בדלק.רביעית המוסטנגים תקפה את המחנה המצרי בראס נצרני בשעה 12:25. באחד מיעפי התקיפה, ובהיותו בגובה של כמה מאות רגל ובמרחק של 1.2 מייל צפונית ליעד, נפגע המטוס של אטקס מפגז נ”מ, שפיצוצו גם גרם לריסוק רגלו. הוא הצליח להשתלט על המטוס והנחית אותו נחיתת אונס על חוף הים בראס נצרני.
המטוס התהפך בנחיתה ואטקס נחלץ מתא הטייס ורצה ללכת אל עבר ההרים הסמוכים ולתפוס שם מחסה עד לחילוצו, אך לא יכול היה לדרוך על הרגל הפגועה ולכן נשאר ליד מטוסו.לאחר כמה שעות שבהן איבד דם רב וכשהוא על סף התייבשות ומאבד את ההכרה הגיעו חיילים מצריים בפיקוד סגן אחמד פהמי למקום נחיתת המטוס, והביאו את אטקס אל בסיסם בראס נצרני, חקרו אותו חקירה ראשונית והעבירו אותו לשארם א שייך ומשם הועבר לאחר יומיים בספינת דייג ורכבת לקהיר.
גורלו של אטקס לא נודע במשך 40 יום. לאחר הפלתו המריא מתל נוף מטוס דקוטה של טייסת 103 כשהוא מצוייד ברמקולים רבי עצמה, חג מעל ראס נצרני ושידר קריאות אזהרה למצרים לנהוג בשבוי לפי אמנת ג’נבה. לאחר שהמצרים הודיעו שאטקס נמצא בידם, שופרו תנאי שביו, ואנשי הצלב האדום ביקרו אצלו. לאחר חודשיים וחצי הועבר לידי אנשי האו”ם, וב-27 בינואר 1957 הוחזר ארצה במסגרת עיסקת חילופי שבויים.
מטוס המוסטנג נשאר על חוף הים בראס נצרני ולאחר מלחמת ששת הימים הגיעו לשם אנשי מילואים של צהל במסגרת סיור שערכו במקום. הם קשרו את כן הנסע של המטוס בעזרת כבל למשאית שלל והפכו את המטוס על גחונו. גורלו של המטוס לא נודע.