פרטי המטוס:
דגם:TA-4H סקייהוק
יצרן:דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה”ב
מספר יצרן:
מספר צי:

תיאור האירוע:
ביום שבת, 13 באוקטובר 73,עייט דו מושבי 743 של טייסת 102 הוטס ע”י סגן רן עופרי במשימת טיווח ארטילרי מעל איזור ג’נייפה, 3 ק”מ מערבית לכביש הרוחב,מזרחית לתעלת סואץ. במושב האחורי ישב התצפיתן יהודה שפר.
![]() | ![]() |
מחמשים את עייט 43 בתרגיל חימוש בטייסת (באדיבות רענן וייס) | קבוצת מדריכים בביה”ס לטיסה בצילום משותף (באדיבות רענן וייס) |
השעה היתה 10:50. המטוס היה בגובה של 25,000 רגל וטס במהירות 0.75 מאך כשהמצרים שיגרו טיל SA-2 מהגדה המזרחית של התעלה. הצוות לא ראה את השיגור והטיל פגע במטוס שהחל לבעור.
הטייס הנטיש את שניהם.שפר צנח בשלום ואילו כסא המפלט של עופרי נתפס במצנח ולא נפרד מהטייס שפגע בקרקע ונספה.שפר חולץ ע”י מסוק בל 205 של טייסת 123 שהטיס מפקדה, סא”ל דני ברוס.
מעיד חיים בכר:
אם זכור לי נכון, ביום השביעי למלחמת יום כיפור, הייתי חיל בסוללת הוקים בג’די. ראינו סקייהוק טס לכיוון התעלה. המצרים ירו כמו מטורפים מטרים לפני המטוס, ממש ממש קיר של קליעים. המטוס נפגע ושני אנשי הצוות פלטו. אחד המצנחים לא ניפתח. מאוחר יותר התברר שהמטוס היה דו מושבי, ומאחורי הטיס ישב סגן אלוף ממודעין. כאמור מצנח הטיס נפתח נר והוא נהרג. מהסוללה שלחנו קומנדקר לחלץ אך הכוחות בשטח כבר חילצו.
כאמור המטוס התרסק בשטחנו, והחברה מהסוללה פירקו תותח מהמטוס. משהו ענק וכבד. למחרת הגיע הסגן אלוף. הוא צרח אחרי שראה את התותח..עד היום זה זכור לי חזק בזיכרון.