פרטי המטוס:
דגם: כפיר C.2
טיפוס: מטוס קרב
יצרן:התעשיה האוירית, ישראל
מספר יצרן:70
תאריך יצור: 2.5.77
תיאור האירוע: שני מטוסי כפיר של טייסת 101 ליוו זוג מטוסי שחק צילום בגיחה באיזור טרטוס-לטקייה ב-13 ביוני 1982, ארבעה ימים לאחר מבצע “ערצב 19” שבו הושמדו סוללות הטילים הסוריים בבקעת הלבנון.הזוגות שחק/כפיר טסו ללא קשר עין ביניהם. בעת ביצוע נתיב הצילום הראשון, התקרב הזוג הראשון עד 15.5 מייל מסוללת טילי SA-2 סורית שהיתה מוצבת ליד טרטוס. הסוללה החלה לשגר. מס’ 2 בזוג האחורי ראה טיל באויר והתריע במבנה. הטייסים בזוג הקדמי פיזרוו מוץ, ניתקו נעילה והמשיכו כללית בנתיב תוך כדי פניה של 30 מעלות כדי להתרחק מהסוללה. הטיל התפוצץ לאחר כמה שניות מעל לזוג הקדמי ולאחר כ-10 שניות התפוצץ טיל שני כ-100 מטר מאחורי הכפיר שהיה מס’ 4. נוריות האזהרה של הלחץ ההידראולי של מערכת מס’ 1 ושל מערכת שרת נדלקו מיד, וגם החלה נזילת דלק מכנף שמאל. הטייס פנה לנחיתת חירום בבסיס רמת דוד. הוא הוריד גלגלים בחירום וראה שלא נדלקה הנורה הירוקה של כן נסע קדמי. כשהלך סביב לקראת נחיתה והיה בגובה 3,000 רגל, קיבל Pitch Up חזק אך הלחץ ההידראולי נבנה שוב והוא הצליח להחזיר את הכפיר לטיסה ישרה.כשפנה לצלע “עם הרוח” קיבל שוב Pitch Up ואז נטש את המטוס כשהוא מושך בידית ההפלטה העליונה של כיסא המפלט. המטוס פגע בקרקע בזוית שטוחה ומהפגיעה שוגרו שני טילי האויר אויר שהיו תלויים מתחת לכנפיו, ועפו כקילומטר. |
מעניין שהפלת הכפיר ב-82′ הוסתרה בזמנו על ידי הצבא ולא פורסמה, כמו גם הפלת הפנטום באפריל 81′ בעת תקיפת מטרות מחבלים באזור אל חיאם ואולי עוד מקרים נוספים.