הפלת מוסטנג 19

פרטי המטוס:

דגם: P-51D מוסטנג

יצרן: נורת’ אמריקן,ארה”ב

פרטי האירוע:

בתאריך 31 באוקטובר 56 המריאה רביעית מטוסי מוסטנג של טייסת 105 לתקיפת שריון מצרי בג’בל לבני שבסיני. הרביעיה כללה את אריה מלמד, סרן אלדד פז במטוס 19,  ועוד שני מטוסים. המטוסים היו חמושים ברקטות 5″ ובפצצות נפל”מ. במטוס אחד אירעה תקלה טכנית והוא סב לאחור וחזר לבסיס.

כשהגיעו לאיזור,מצאו שכל השיירות המצריות נפגעו ונשרפו כתוצאה מתקיפה קודמת,ולכן המשיכו ותקפו שריון מצרי על ציר ביר-חמה-ביר-גפגפה. בדרך איתר פז טנק מצרי והטיל עליו פצצה. בעת התקיפה ירו המצרים אש נ”מ.בשעה 14:00 לערך,עת פז תקף והטיל את הפצצה האחרונה על תותח נ”מ בקליבר 40 מ”מ הרגיש זעזוע במטוס. המוסטנג ספג פגיעה ברדיאטור. פז הרגיש ריח גלייקול (נוזל הקירור של המנוע) והמנוע הלך והתחמם.

המטוס איבד גובה.פז החל בגלישה לנחיתת אונס מגובה 1,000 רגל.הנחיתה היתה חלקה והרקטות,שהיו עדיין צמודות לכנפיים התפזרו בשטח. פז פתח את החופה,יצא מן המטוס והתרחק ממנו מפני שמיכלי הדלק שלו נוקבו,היה ריח של בנזין באויר והיה חשש שהמטוס יתלקח.

ברשותו של פז היתה מפה בקנ”מ של 1:250,000 ופנקס עם “קוד הדסה” שבו היו מקומות בסיני שבהם הוטמנו מזון וציוד למילוט טייסי ח”א.הוא החל בצעידה ארוכה.הגיע למרגלות שלוחה של ג’בל יעלק וטיפס עליה.משם ראה את ביר חסנה.הוא תכנן להגיע לציר ביר חסנה-ביר תמדה ולכן הלך בערוץ והגיע בשעה 21:00 לביר חסנה. פז ישן בלילה במקום מחבוא מחוץ לביר חסנה ובבוקר הלך מזרחה. בשלב מסויים ראה שני קומנדקרים אך החליט שאינם מכוחותינו. הוא ביצע איגוף מצפון והתגלה ע”י ערבי.בשעה 16:00 ראה טור שריון נוסע דרומה.הוא המשיך ללכת עד ג’בל לבני והגיע לכוחותינו בשעה 03:00.

מטוס המוסטנג של אלדד פז נבדק ע”י חיילי צה”ל עם הגעת כוחות צה”ל למקום הנחיתה

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה