הפלת מיסטר 84

פרטי המטוס:

דגם:M.D.454 מיסטר IVA

יצרן:
דאסו,צרפת

מספר יצרן:
243

לקראת סיום מבצע סיני, ולאחר פתיחת מבצע “מוסקיטר” (ראה מאמר במדור מבצעים באתר זה) דהרו כוחות צה”ל ובראשם חטיבה 9 מראס א נאקב לעבר שארם א-שייח שבנקודה הדרומית ביותר של חצי האי סיני.

במטכ”ל חשבו שכל הכוחות המצריים בסיני היו בנסיגה, אבל גיחת צילום שביצע מטוס מטאור של טייסת 117 הביאה תמונות שהראו שהכוחות המצריים עדיין נמצאים בעמדותיהם בראס נצרני ובשארם א-שייח. עקב כך הוחלט לתקוף את הכוחות המצריים כדי לשבור להם את המוראל ולהקטין את התנגדותם לקראת הגעת הכוח הקרקעי.

פקודת המשימה נמסרה ממטה חיל האוויר לטייסת הקרב הראשונה,לטייסת 116  בתל נוף ולטייסת 69, ובבוקר יום שישי, כ”ח בחשוון התשי”ז, 2 בנובמבר 1956 המריאו מרמת דוד זוג מפציצי B-17, מתל נוף שתי רביעיות מטוסי מוסטנג, ומחצור שתי רביעיות של מטוסי מיסטר מטייסת 101, האחת בהובלת מפקד הטייסת רס”נ בני פלד במיסטר 84, (מס’ 2 דרור אבנרי מס’ 3 רן פקר ומס’ 4 שלמה בית-און) שטסה לתקיפת ראס נצרני, והשנייה בהובלת סרן דני שפירא לתקיפת שארם א-שייח.

עקב המרחק הרב (412 ק”מ) המטוסים היו מצוידים במיכלי דלק נתיקים, וחמושים בכוורות רקטות 68 מ”מ ותחמושת לשני תותחי ה-30 מ”מ שבכל מטוס. כשהייתה הרביעייה בהובלת בני פלד מעל לנגב, הודיע רן פקר על תקלה במטוס וחזר לבסיס. במבנה נותרו שלושה מטוסים.

מעל למטרה בראס נצרני החלו בני פלד, דרור אבנרי ושלמה בית און במעברי ריקוט וצליפה. המצרים הגיבו בירי מתותח נ”מ שהיה מוצב במקום ובמעבר השלישי והאחרון פגע פגז במנוע המטוס של בני פלד. המנוע והמטוס החלו לבעור והאש הגיעה לתא הטייס. פלד נכווה בזרועו ובגבותיו ואז הפעיל את כיסא המפלט ונטש את המטוס בגובה של 1500 מטר לערך. זוהי הייתה הנטישה הראשונה בחיל האוויר שבוצעה ע”י כיסא מפלט, והנטישה הראשונה בעולם בכיסא מפלט ממטוס תוצרת צרפת בתנאי קרב.

המטוס הוריד את חרטומו צלל והתרסק ליד החוף. פלד צנח ונחת במרחק 3 ק”מ מהמחנה המצרי שבראס נצרני, וחולץ כשהוא פצוע ע”י מטוס פייפר שנחת בשטח.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x