פרטי המטוס:
דגם:24
יצרן:פיירצ’יילד, ארה”ב
דגם צבא ארה”ב:UC-61
דגם ח”א המלכותי הבריטי: ארגוס
תיאור האירוע:
שייטת אניות חילם הים המלכותי המצרי, בהובלת נושאת הגייסות החמושה “האמירה פאוזייה” התקרבה אל חופי העיר תל אביב ביום ו’, ה-4 ביוני 1948. כוונת הצי המצרי היתה, ככל הנראה, להנחית כוחות בחוף ת”א ולהקים שם ראש גשר.
השייטת המצרית נראתה לראשונה בשעה 11:45 לערך ע”י ספינת חיל הים “אילת” (לשעבר ספינת המעפילים “מדינת היהודים”) כשהיתה ליד שפך נחל רובין. בשעה 15:00 לערך פתחו הספינות המצריות באש לעבר ספינת חיל הים , גרמו לה לנזק קל והמשיכו להתקדם לעבר ת”א. מפקדת חזית הדרום העבירה בקשה לסיוע דחוף גם לחיל התותחנים-להציב תותחים מול החוף ולהפגיז את המצרים, וגם לחיל האויר-לסיוע אוירי מידי.
מטוסי פיירצ’יילד בוננזה ורפיד של טייסת א’ המריאו משדה דב החל משעה 15:30 והפציצו את השייטת המצרית שכבר היתה מול חוף יפו ושאותה תקפו מהים גם הספינות “אילת” ו”חנה סנש”. (לשעבר ספינת מעפילים) הטייסים היו חסרי נסיון בתקיפה כזו, הפצצות הוטלו ידנית והפגיעות היו מעטות. למפקד הטייסת בוריס סניור, ותיק מלחמת העולם השנייה, שהטיס מטוס בוננזה שבו נתלו הפצצות על נושאי פצצות מתחת לכנפיים עם שחרור חשמלי, היתה הצלחה גדולה יותר ופצצותיו פגעו פגיעה ישירה במשחתת המצרית.
בסבב התקיפות השלישי, המריא בשעה 16:55 גם הפיירצ’יילד ב-32 שאותו הטיס אהרון דוד שפרינצק, ואליו התלווה גם הטייס מתי סוקניק כמטילן . המטוס והמטוסים האחרים הטילו את פצצותיהם ואז, בשעה 17:20 נראה הפירצ’יילד צולל לתקיפה ,נפגע, מוריד את חרטומו בניצב למים ומתרסק בים.
עם הגיע הידיעה על נפילת המטוס, הוצאו משדה דב גיחות של מטוס בוננזה ומטוס רפיד ,שנמשכו בין 17:45 ועד 21:35 ושאיתרו חלק משברי המטוס ליד החוף. גם למחרת בבוקר הוצאו טיסות סיור בין השעות 06:10 -07:10 , וכן בוצעו חיפושים ע”י ספינות וסירות אך גופותיהם של שפרינצק וסוקניק לא נמצאו עד עצם היום הזה.
השערות רבות הועלו במשך השנים על נסיבות הפלת המטוס. מפקד הספינה “אילת” ציין בדו”ח הפעולה שלו כי המטוס נפגע מאש נ”מ, וביומן המבצעים של טייסת א’ נרשם בהסתייגות כי המטוס הופל ע”י מטוס קרב מצרי. השערה נוספת שהועלתה ע”י אדם שתקאי, שהיה קצין המודיעין של טייסת א’,שהמטוס צלל בצורה חדה מידי ולא יצא מהצלילה.
השייטת המצרית נסוגה מחוף תל אביב.
תודתנו לבני הספל על הערותיו