הפלת שחק 99

פרטי המטוס:

דגם:מיראז’ IIICJ/R

יצרן:דאסו, צרפת

תיאור האירוע:

בתאריך 6 ביוני 74 יצא מטוס שחק 499 של טייסת 101 לגיחת צילום בגובה רב מעל שטח סוריה. הטייס היה לבוש, כמקובל בטיסות אלה, בחליפת גובה רב (שכונתה “חליפת חלל”) וקסדה מיוחדת המיועדות להגדיל את סיכויי שרידותו במקרה של נטישת המטוס בגובה .החליפה והקסדה התחברו למערכת הדיחוס של המטוס שהיתה מיוחדת לטיסה בגובה רב.

המטוס היה בתצורה חלקה ללא נתיקים וללא חימוש להגנה, אך מטוסי קרב  מטייסת הסילון הראשונה פטרלו מעל שטח ישראל למקרה הצורך. הטייס תודרך שבמקרה של שיגור טיל נ”מ, עליו להיכנס לפנייה האפשרית ללא “שבירה” שתגרום לאיבוד גובה וכניסה למעטפת הירוט של הטיל.הרעיון היה שבגובה טיסה כזה אמנם המטוס מוגבל בפניותיו אבל גם הטיל מוגבל ופניה ללא איבוד גובה אמורה להספיק.

בהיות המטוס מעל שטח סוריה שוגר עליו  טיל  SA.2. טייס השחק “שבר” ואיבד גובה. עוד טיל או שניים שוגרו לעבר המטוס, אחד מהם התפוצץ קרוב אליו וגרם להדממת המנוע. הטייס ניסה להתניעו ללא הצלחה ואז עבר ל”גלישת דאייה”. המטוס דאה עד מפרץ חיפה לא הרחק מעכו, וכשהגיע לגובה המינימלי לנטישה,הפעיל הטייס את כיסא המפלט, צנח ונחת בים לא הרחק מסירתו של דייג מקומי.המטוס התרסק בדיונות שליד חוף הים.

הדייג משה את הטייס מהים ולפי הוראותיו הסיר מראשו את הקסדה הכבדה שלא ניתן היה להסירה לבד והובילו לחוף.

תמונות שברי המטוס (באדיבות רענן וייס)

תגיות: ,

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x